Begroting 2020 |
Blz. 1 |
Begroting 2020 |
Blz. 2 |
Programma’s |
Blz. 3 |
Leeswijzer |
Blz. 4 |
Leeswijzer |
Blz. 5 |
Aanbieding |
Blz. 6 |
Aanbieding |
Blz. 7 |
. |
Blz. 8 |
Programma 1 | Sociaal domein |
Blz. 9 |
Programma 1 | Sociaal Domein |
Blz. 10 |
Thema 1.1 Jeugd |
Blz. 11 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 12 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 13 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 14 |
Wat mag het kosten |
Blz. 15 |
Beleidskaders |
Blz. 16 |
Thema 1.2 WMO |
Blz. 17 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 18 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 19 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 20 |
Wat mag het kosten |
Blz. 21 |
Beleidskaders |
Blz. 22 |
Thema 1.3 Uitvoering Participatiewet |
Blz. 23 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 24 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 25 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 26 |
Wat mag het kosten |
Blz. 27 |
Beleidskaders |
Blz. 28 |
Thema 1.4 Inkomensverstrekking, armoedebeleid, schuldhulpverlening |
Blz. 29 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 30 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 31 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 32 |
Wat mag het kosten |
Blz. 33 |
Beleidskaders |
Blz. 34 |
Begroting Programma 1 |
Blz. 35 |
Begroting programma 1 |
Blz. 36 |
Programma 2 | Welzijn en educatie |
Blz. 37 |
Programma 2 | Welzijn en educatie |
Blz. 38 |
Thema 2.1.1 Kunst en cultuur |
Blz. 39 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 40 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 41 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 42 |
Wat mag het kosten |
Blz. 43 |
Beleidskaders |
Blz. 44 |
Thema 2.1.2 Maatschappelijke activering |
Blz. 45 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 46 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 47 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 48 |
Wat mag het kosten |
Blz. 49 |
Thema 2.1.3 Dorpsbudgetten |
Blz. 50 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 51 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 52 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 53 |
Wat mag het kosten |
Blz. 54 |
Beleidskaders |
Blz. 55 |
Thema 2.2 Onderwijs |
Blz. 56 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 57 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 58 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 59 |
Wat mag het kosten |
Blz. 60 |
Beleidskaders |
Blz. 61 |
Thema 2.3 Sport |
Blz. 62 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 63 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 64 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 65 |
Wat mag het kosten |
Blz. 66 |
Beleidskaders |
Blz. 67 |
Thema 2.4 Volksgezondheid |
Blz. 68 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 69 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 70 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 71 |
Wat mag het kosten |
Blz. 72 |
Beleidskaders |
Blz. 73 |
Begroting Programma 2 |
Blz. 74 |
Begroting Programma 2 |
Blz. 75 |
Programma 3 | Ruimtelijke en economische ontwikkeling |
Blz. 76 |
Programma 3 | Ruimtelijke en economische ontwikkeling |
Blz. 77 |
Thema 3.1.1 Recreatie en Toerisme |
Blz. 78 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 79 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 80 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 81 |
Wat mag het kosten |
Blz. 82 |
Beleidskaders |
Blz. 83 |
Thema 3.1.2 BioBased Economy |
Blz. 84 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 85 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 86 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 87 |
Wat mag het kosten |
Blz. 88 |
Beleidskaders |
Blz. 89 |
Thema 3.1.3 Werkgelegenheid |
Blz. 90 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 91 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 92 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 93 |
Wat mag het kosten |
Blz. 94 |
Beleidskaders |
Blz. 95 |
Thema 3.2 Verkeer, wegen en groen |
Blz. 96 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 97 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 98 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 99 |
Wat mag het kosten |
Blz. 100 |
Beleidskaders |
Blz. 101 |
Thema 3.3.1 Milieu 2030 CO2 neutraal, zonneweides |
Blz. 102 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 103 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 104 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 105 |
Wat mag het kosten |
Blz. 106 |
Beleidskaders |
Blz. 107 |
Thema 3.3.2 Afval |
Blz. 108 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 109 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 110 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 111 |
Wat mag het kosten |
Blz. 112 |
Beleidskaders |
Blz. 113 |
Thema 3.4 Bouwen en wonen (inclusief volkshuisvesting) |
Blz. 114 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 115 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 116 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 117 |
Wat mag het kosten |
Blz. 118 |
Beleidskaders |
Blz. 119 |
Begroting Programma 3 |
Blz. 120 |
Begroting Programma 3 |
Blz. 121 |
Programma 4 | Strategische projecten en ontwikkelingen |
Blz. 122 |
Programma 4 | Strategische projecten en ontwikkelingen |
Blz. 123 |
Thema 4.1 Venekoten Centrum Oosterwolde |
Blz. 124 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 125 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 126 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 127 |
Wat mag het kosten |
Blz. 128 |
Beleidskaders |
Blz. 129 |
Thema 4.2 Masterplan regio Appelscha |
Blz. 130 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 131 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 132 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 133 |
Wat mag het kosten |
Blz. 134 |
Beleidskaders |
Blz. 135 |
Thema 4.3 Biosintrum |
Blz. 136 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 137 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 138 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 139 |
Wat mag het kosten |
Blz. 140 |
Beleidskaders |
Blz. 141 |
Thema 4.4 Participatie |
Blz. 142 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 143 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 144 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 145 |
Wat mag het kosten |
Blz. 146 |
Beleidskaders |
Blz. 147 |
Thema 4.5 Het Fonds 2018-2021 |
Blz. 148 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 149 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 150 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 151 |
Wat mag het kosten |
Blz. 152 |
Beleidskaders |
Blz. 153 |
Thema 4.6 Visie Sociaal Domein (inclusief adviesraad) |
Blz. 154 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 155 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 156 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 157 |
Wat mag het kosten |
Blz. 158 |
Thema 4.7 Visie op demografische ontwikkelingen |
Blz. 159 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 160 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 161 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 162 |
Wat mag het kosten |
Blz. 163 |
Thema 4.8 Glasvezel |
Blz. 164 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 165 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 166 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 167 |
Wat mag het kosten |
Blz. 168 |
Thema 4.9 Omgevingswet, bestemmingsplannen |
Blz. 169 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 170 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 171 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 172 |
Wat mag het kosten |
Blz. 173 |
Beleidskaders |
Blz. 174 |
Programma 5 | Openbare orde en veiligheid |
Blz. 175 |
Programma 5 | Openbare orde en veiligheid |
Blz. 176 |
Thema 5.1 Openbare orde en veiligheid |
Blz. 177 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 178 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 179 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 180 |
Wat mag het kosten |
Blz. 181 |
Beleidskaders |
Blz. 182 |
Begroting Programma 5 |
Blz. 183 |
Begroting programma 5 |
Blz. 184 |
Programma 6 | Bestuur en dienstverlening |
Blz. 185 |
Programma 6 | Bestuur en dienstverlening |
Blz. 186 |
Thema 6.1 Bestuur |
Blz. 187 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 188 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 189 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 190 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 191 |
Wat mag het kosten |
Blz. 192 |
Beleidskaders |
Blz. 193 |
Thema 6.2 Dienstverlening |
Blz. 194 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 195 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 196 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 197 |
Wat mag het kosten |
Blz. 198 |
Beleidskaders |
Blz. 199 |
Thema 6.3 Financiën |
Blz. 200 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 201 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 202 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 203 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 204 |
Wat mag het kosten |
Blz. 205 |
Beleidskaders |
Blz. 206 |
Begroting Programma 6 |
Blz. 207 |
Begroting Programma 6 |
Blz. 208 |
Paragrafen |
Blz. 209 |
Paragraaf 1 | Lokale Heffingen |
Blz. 210 |
Paragraaf 1 | Lokale Heffingen |
Blz. 211 |
Algemene beleidslijn |
Blz. 212 |
Bijzonderheden en ontwikkelingen |
Blz. 213 |
Belastingsoorten |
Blz. 214 |
Inkomsten |
Blz. 215 |
Kostendekking |
Blz. 216 |
Paragraaf 2 | Weerstandsvermogen en risicobeheersing |
Blz. 217 |
Paragraaf 2 | Weerstandsvermogen en risicobeheersing |
Blz. 218 |
Conclusie weerstandsvermogen |
Blz. 219 |
Algemene beleidslijn |
Blz. 220 |
Kwantificeerbare risico's |
Blz. 221 |
Risico's Sociaal Domein |
Blz. 222 |
Financiële kengetallen en geprognosticeerde balans |
Blz. 223 |
Paragraaf 3 | Onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 224 |
Paragraaf 3 | Onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 225 |
Financiële consequenties |
Blz. 226 |
Wegen, kunstwerken en verlichting |
Blz. 227 |
Groen, riolering en gebouwen |
Blz. 228 |
Sport en ICT |
Blz. 229 |
Paragraaf 4 | Financiering |
Blz. 230 |
Paragraaf 4 | Financiering |
Blz. 231 |
Algemene beleidslijn en Risicobeheer |
Blz. 232 |
Leningenportefeuille |
Blz. 233 |
Paragraaf 5 | Bedrijfsvoering |
Blz. 234 |
Paragraaf 5 | Bedrijfsvoering |
Blz. 235 |
Interbestuurlijk toezicht en Human Resource Management |
Blz. 236 |
Financiën, Planning & Control & Juridische kwaliteitszorg |
Blz. 237 |
Rechtmatigheid, Inkoop, Informatiebeveiliging en Privacy |
Blz. 238 |
Communicatie, ICT en OWO afdelingen |
Blz. 239 |
Paragraaf 6 | Verbonden partijen |
Blz. 240 |
Paragraaf 6 | Verbonden partijen |
Blz. 241 |
Algemene beleidslijn |
Blz. 242 |
SDF |
Blz. 243 |
VRF |
Blz. 244 |
SW Fryslân |
Blz. 245 |
Recreatieschap |
Blz. 246 |
FUMO |
Blz. 247 |
Lokale Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit |
Blz. 248 |
Caparis |
Blz. 249 |
Omrin |
Blz. 250 |
BNG |
Blz. 251 |
SBMVO |
Blz. 252 |
Paragraaf 7 | Grondbeleid |
Blz. 253 |
Paragraaf 7 | Grondbeleid |
Blz. 254 |
Algemene beleidslijn |
Blz. 255 |
Uitvoering |
Blz. 256 |
Grondexploitatie |
Blz. 257 |
Paragraaf 8 | Gebiedsuitwerking |
Blz. 258 |
Gebiedsuitwerking |
Blz. 259 |
Algemene beleidslijn |
Blz. 260 |
Gebiedsbeleid |
Blz. 261 |
Financien |
Blz. 262 |
Paragraaf 9 | Duurzaamheid |
Blz. 263 |
Paragraaf 9 | Duurzaamheid |
Blz. 264 |
Energie |
Blz. 265 |
Van afval naar grondstof |
Blz. 266 |
Biobased Economy |
Blz. 267 |
Biodiversiteit |
Blz. 268 |
Duurzaamheidslening en stimuleringsregeling duurzame initiatieven (postcoderoos regeling) |
Blz. 269 |
Financiën |
Blz. 270 |
Begrotingspositie 2020-2023 |
Blz. 271 |
Vertrekpunten programmabegroting 2020-2023 |
Blz. 272 |
Vertrekpunten Programmabegroting 2020-2023 |
Blz. 273 |
Uitgangspunten op basis van bestaand beleid |
Blz. 274 |
Uitgangspunten op basis van bestaand beleid |
Blz. 275 |
Begrotingsresultaat bestaand beleid |
Blz. 276 |
Begrotingsresultaat bestaand beleid |
Blz. 277 |
Financieel meerjarenperspectief |
Blz. 278 |
Budgetten per programma |
Blz. 279 |
Budgetten per programma |
Blz. 280 |
Financiële positie |
Blz. 281 |
Financiële positie |
Blz. 282 |
Samenvatting |
Blz. 283 |
1. Budgettaire positie in 2020-2023 |
Blz. 284 |
2. Weerstandsvermogen |
Blz. 285 |
3. Beheersplannen: onderhoud van kapitaalgoederen |
Blz. 286 |
4. Grondexploitatie |
Blz. 287 |
5. De (onbenutte) Belastingcapaciteit |
Blz. 288 |
6. Reserves en voorzieningen |
Blz. 289 |
Overzicht reserves en voorzieningen |
Blz. 290 |
Bijlagen |
Blz. 291 |
A. Kerngegevens |
Blz. 292 |
Fysieke kerngegevens |
Blz. 293 |
Financiële kerngegevens |
Blz. 294 |
Financiële kerngegevens per inwoner |
Blz. 295 |
B. Reserves en voorzieningen 2018-2023 |
Blz. 296 |
Overzicht reserves |
Blz. 297 |
Overzicht voorzieningen |
Blz. 298 |
C. Overzicht incidentele lasten en baten |
Blz. 299 |
Overzicht incidentele lasten en baten |
Blz. 300 |
D. Overzicht Taakvelden |
Blz. 301 |
Overzicht taakvelden |
Blz. 302 |
E. Beleidsindicatoren |
Blz. 303 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 304 |
Aanpak begrotingstekort 2020-2023, 'Samen waarmaken' |
Blz. 305 |
Aanbieding |
Blz. 306 |
Aanbieding |
Blz. 307 |
Inleiding |
Blz. 308 |
Inleiding |
Blz. 309 |
Saldo begroting |
Blz. 310 |
Saldo begroting |
Blz. 311 |
Uitwerking kader ambities en maatregelen |
Blz. 312 |
Inleiding |
Blz. 313 |
Kader 1: Keuzes in ambities van het college transparant maken |
Blz. 314 |
Kader 2: De meerjarenbegroting structureel en reëel in evenwicht |
Blz. 315 |
Kader 3: Administratief technische maatregelen |
Blz. 316 |
Kader 4: versobering, efficiency, doelmatigheid of andere maatregelen |
Blz. 317 |
Kader 5: Lasten en baten Sociaal Domein |
Blz. 318 |
Kader 6: Kostendekkende heffingen en lastenverhoging |
Blz. 319 |
Totaaltabel |
Blz. 320 |
Totaaltabel |
Blz. 321 |
Lastenontwikkeling per huishouden |
Blz. 322 |