Begroting 2018 |
Blz. 1 |
Programma’s |
Blz. 2 |
Leeswijzer |
Blz. 3 |
Leeswijzer |
Blz. 4 |
Aanbieding |
Blz. 5 |
Beleidsbegroting |
Blz. 6 |
Financiële begroting |
Blz. 7 |
Bijlagen |
Blz. 8 |
Aanbieding |
Blz. 9 |
Aanbieding |
Blz. 10 |
Inleiding |
Blz. 11 |
Begrotingsperspectief 2018 – 2021 |
Blz. 12 |
Kaderbrief 2018-2021 |
Blz. 13 |
Programma's |
Blz. 14 |
Strategische projecten |
Blz. 15 |
Overheidsparticipatie |
Blz. 16 |
Fonds Ooststellingwerf |
Blz. 17 |
Personeel en organisatie |
Blz. 18 |
Begrotingsbeeld |
Blz. 19 |
Algemeen |
Blz. 20 |
Meerjarige lokale lastenverlichting |
Blz. 21 |
Precariobelasting |
Blz. 22 |
Tot slot |
Blz. 23 |
Programma 1 | Sociaal Domein |
Blz. 24 |
Programma 1 | Sociaal Domein |
Blz. 25 |
1.1 Thema: Jeugd |
Blz. 26 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 27 |
Ieder kind en iedere jongere groeit op in een veilige en gezonde omgeving |
Blz. 28 |
We geven uitvoering aan jeugdhulp, prioriteit ligt bij preventie |
Blz. 29 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 30 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 31 |
Beleidskaders |
Blz. 32 |
Verbonden Partij: Sociaal Domein Friesland (SDF) |
Blz. 33 |
Verbonden Partij: Veiligheidsregio Fryslân (VRF) |
Blz. 34 |
1.2 Thema: Wet maatschappelijke ondersteuning (inclusief AWBZ) |
Blz. 35 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 36 |
Vergroten van zelfredzaamheid en participatie van inwoners |
Blz. 37 |
Binnen de zorgeconomie zetten we in op een nieuwe samenwerking |
Blz. 38 |
Instellen van een revolverend fonds Blijverslening |
Blz. 39 |
We geven uitvoering aan de WMO |
Blz. 40 |
We handhaven het huidige beleid huishoudelijke hulp |
Blz. 41 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 42 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 43 |
Beleidskaders |
Blz. 44 |
Verbonden Partij: Sociaal Domein Friesland (SDF) |
Blz. 45 |
Verbonden Partij: Veiligheidsregio Fryslân (VRF) |
Blz. 46 |
1.3.1 Thema: Participatie algemeen |
Blz. 47 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 48 |
Mensen stimuleren mee te doen aan de samenleving door werk, scholing, vrijwilligerswerk of dagbesteding |
Blz. 49 |
Regionaal werkbedrijf Fryslân Werkt! |
Blz. 50 |
We gebruiken de talentenbank |
Blz. 51 |
We vergroten de arbeidsparticipatie |
Blz. 52 |
We werken een pilot beschut werk en (arbeidsmatige) dagbesteding uit |
Blz. 53 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 54 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 55 |
Beleidskaders |
Blz. 56 |
1.3.2 Thema: Wet sociale werkvoorziening |
Blz. 57 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 58 |
WSW-medewerkers zoveel mogelijk in reguliere arbeid plaatsen |
Blz. 59 |
We geven uitvoering aan de herstructurering van de WSW |
Blz. 60 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 61 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 62 |
Beleidskaders |
Blz. 63 |
Verbonden Partij: SW Fryslân / Caparis N.V. |
Blz. 64 |
1.3.3 Thema: Dorpsbudgetten |
Blz. 65 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 66 |
Ideeën vanuit de dorpen over leefbaarheid stimuleren |
Blz. 67 |
We stimuleren een actieve rol van plaatselijke belangen en bewonerscommissies |
Blz. 68 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 69 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 70 |
Beleidskaders |
Blz. 71 |
1.4 Thema: Inkomensverstrekking |
Blz. 72 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 73 |
Mensen betrekken bij de samenleving. Verdere achterstand tot de maatschappij voorkomen. Een goede gezondheid bevorderen. |
Blz. 74 |
Waar mogelijk benutten we de bandbreedte van de regelgeving |
Blz. 75 |
We geven uitvoering aan armoedebeleid |
Blz. 76 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 77 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 78 |
Beleidskaders |
Blz. 79 |
Begroting Programma 1 |
Blz. 80 |
Wat mag het kosten ? |
Blz. 81 |
Programma 2 | Welzijn en Educatie |
Blz. 82 |
Programma 2 | Welzijn en Educatie |
Blz. 83 |
2.1 Thema: Kunst & Cultuur |
Blz. 84 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 85 |
Lokale kunst, cultuur en cultureel erfgoed zorgen voor een levendige, culturele gemeente |
Blz. 86 |
We faciliteren en stimuleren kunst & cultuur |
Blz. 87 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 88 |
Wat mag het kosten |
Blz. 89 |
Beleidskaders |
Blz. 90 |
2.2.1 Thema: Onderwijs algemeen |
Blz. 91 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 92 |
Alle jongeren ontwikkelen zich tot zelfstandige, actieve en betrokken inwoners |
Blz. 93 |
Ontwikkeling van de Brede School |
Blz. 94 |
Optimale ontwikkelingskansen voor leerlingen |
Blz. 95 |
Tegengaan laaggeletterdheid |
Blz. 96 |
Voor- en Vroegschoolse Educatie |
Blz. 97 |
Voorkomen voortijdig schoolverlaten |
Blz. 98 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 99 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 100 |
Beleidskaders |
Blz. 101 |
2.2.2 Thema: Huisvesting onderwijs |
Blz. 102 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 103 |
Handhaven van de kwaliteit, bereikbaarheid en betaalbaarheid van het onderwijs |
Blz. 104 |
De scholen van (over)morgen |
Blz. 105 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 106 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 107 |
Beleidskaders |
Blz. 108 |
Verbonden Partij: Beheer Multifunctioneel Vastgoed |
Blz. 109 |
2.3.1 Thema: Sport algemeen |
Blz. 110 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 111 |
Gezondere inwoners en terugdringen van eenzaamheid door meer mensen te laten sporten |
Blz. 112 |
Ooststellingwerf in beweging! |
Blz. 113 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 114 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 115 |
Beleidskaders |
Blz. 116 |
2.3.2 Thema: Sportaccommodaties |
Blz. 117 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 118 |
Uitvoeren van de Visie Sportaccommodaties 2015-2030 |
Blz. 119 |
Instandhouding sportaccommodaties |
Blz. 120 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 121 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 122 |
Beleidskaders |
Blz. 123 |
2.4 Thema: Volksgezondheid |
Blz. 124 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 125 |
Bescherming, behoud en bevordering van de gezondheid |
Blz. 126 |
Verdergaan met het investeren in de veranderingen van leefstijl |
Blz. 127 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 128 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 129 |
Beleidskaders |
Blz. 130 |
Begroting Programma 2 |
Blz. 131 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 132 |
Programma 3 | Ruimtelijke en Economische ontwikkelingen |
Blz. 133 |
Programma 3 | Ruimtelijke en Economische ontwikkelingen |
Blz. 134 |
3.1.1 Thema: Recreatie en toerisme |
Blz. 135 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 136 |
Werkgelegenheid recreatie en & toerisme ombuigen van lichte daling naar significante groei! |
Blz. 137 |
Recreatie & toerisme is economisch speerpunt |
Blz. 138 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 139 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 140 |
Beleidskaders |
Blz. 141 |
Verbonden Partij: Recreatieschap Drenthe |
Blz. 142 |
3.1.2 Thema: Biobased Economy |
Blz. 143 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 144 |
De transitie naar een Biobased Economy aanjagen |
Blz. 145 |
Uitvoeringsprogramma Biobased Economy |
Blz. 146 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 147 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 148 |
Beleidskaders |
Blz. 149 |
3.1.3 Thema: Werkgelegenheid |
Blz. 150 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 151 |
Uitbreiding van werkgelegenheid en arbeidsparticipatie in de gemeente. |
Blz. 152 |
Actieve inzet op groei werkgelegenheid |
Blz. 153 |
Alle ‘witte’ gebieden breedbandaansluiting |
Blz. 154 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 155 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 156 |
Beleidskaders |
Blz. 157 |
3.2 Thema: Openbare ruimte - Verkeer & Vervoer, Wegen & Groen |
Blz. 158 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 159 |
Goed onderhouden en veilige openbare ruimte |
Blz. 160 |
Aan de slag met vervoersconcepten |
Blz. 161 |
Evalueren en opstellen vernieuwd plan "Groen in de openbare ruimte" |
Blz. 162 |
Fietsroutes aanleggen en/of verbeteren |
Blz. 163 |
Flexibel maaibeleid continueren |
Blz. 164 |
Onderhoud wegen en bruggen uitvoeren volgens plan |
Blz. 165 |
Onkruidbeheersing op verhardingen met heetwatertechniek |
Blz. 166 |
Vooraanzicht gemeentehuis verbeteren |
Blz. 167 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 168 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 169 |
Beleidskaders |
Blz. 170 |
3.3.1 Thema: Milieubeleidsplan |
Blz. 171 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 172 |
We zijn in 2030 een duurzame CO2-neutrale gemeente |
Blz. 173 |
Circulair inkopen |
Blz. 174 |
Het milieubeleidsplan voeren we uit |
Blz. 175 |
Instelling van een revolverend fonds Duurzaamheidslening |
Blz. 176 |
Zonneweides |
Blz. 177 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 178 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 179 |
Beleidskaders |
Blz. 180 |
3.3.2 Thema: Afval |
Blz. 181 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 182 |
Uiterlijk in 2020 hergebruiken we 75% van ons afval |
Blz. 183 |
Aanpak zwerfafval |
Blz. 184 |
Van Afval Naar Grondstof |
Blz. 185 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 186 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 187 |
Beleidskaders |
Blz. 188 |
Verbonden Partij: Afvalsturing Friesland N.V. (Omrin) |
Blz. 189 |
Verbonden Partij: N.V. Fryslân Miljeu |
Blz. 190 |
3.4.1 Thema: Bouwen en Wonen |
Blz. 191 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 192 |
De leefbaarheid in de dorpen behouden en ontwikkelen |
Blz. 193 |
Het platteland is aan zet |
Blz. 194 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 195 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 196 |
Beleidskaders |
Blz. 197 |
3.4.2 Thema: Volkshuisvesting |
Blz. 198 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 199 |
Onze inwoners wonen in een passende huur- of koopwoning |
Blz. 200 |
Wonen in Ooststellingwerf |
Blz. 201 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 202 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 203 |
Beleidskaders |
Blz. 204 |
3.4.3 Thema: Omgevingswet / Bestemmingsplannen |
Blz. 205 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 206 |
We willen goed voorbereid zijn op de nieuwe Omgevingswet |
Blz. 207 |
De nieuwe Omgevingswet biedt kansen |
Blz. 208 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 209 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 210 |
Beleidskaders |
Blz. 211 |
Verbonden Partij: Hûs en Hiem |
Blz. 212 |
Begroting Programma 3 |
Blz. 213 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 214 |
Programma 4 | Strategische projecten |
Blz. 215 |
Programma 4 | Strategische projecten |
Blz. 216 |
4.1 Thema: Venekoten Centrum te Oosterwolde |
Blz. 217 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 218 |
We gaan centrum en toegang Oosterwolde revitaliseren |
Blz. 219 |
Uitvoering projecten Venekoten Centrum |
Blz. 220 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 221 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 222 |
Beleidskaders |
Blz. 223 |
4.2 Thema: Masterplan Regio Appelscha |
Blz. 224 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 225 |
Appelscha Verbindt! |
Blz. 226 |
Zes uitvoeringsagenda's |
Blz. 227 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 228 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 229 |
Beleidskaders |
Blz. 230 |
4.3 Thema: Biosintrum te Oosterwolde |
Blz. 231 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 232 |
De realisatie van een multifunctioneel centrum, waarin innovatie tussen bedrijfsleven onderwijs en overheid een plek kan krijgen |
Blz. 233 |
We realiseren het Biosintrum |
Blz. 234 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 235 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 236 |
Beleidskaders |
Blz. 237 |
4.4 Thema: Overheidsparticipatie en Burgerparticipatie |
Blz. 238 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 239 |
Actieve bijdrage leveren aan onze samenleving |
Blz. 240 |
Beleidsmatig en financieel ruimte creëren voor overheidsparticipatie en burgerparticipatie |
Blz. 241 |
Fonds Ooststellingwerf |
Blz. 242 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 243 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 244 |
Programma 5 | Openbare Orde en Veiligheid |
Blz. 245 |
Programma 5 | Openbare Orde en Veiligheid |
Blz. 246 |
5.1.1 Thema: Integrale Veiligheid |
Blz. 247 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 248 |
Een veilige en prettige woon- leefomgeving ontwikkelen |
Blz. 249 |
Uitvoeringskalender integrale veiligheid |
Blz. 250 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 251 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 252 |
Beleidskaders |
Blz. 253 |
5.1.2 Thema: Crisisbeheersing |
Blz. 254 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 255 |
Risico’s beheersen en hulpverlening coördineren |
Blz. 256 |
Gecoördineerde samenwerking met crisispartners |
Blz. 257 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 258 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 259 |
Beleidskaders |
Blz. 260 |
Verbonden Partij: Veiligheidsregio Fryslân (VRF) |
Blz. 261 |
5.2 Thema: Handhaving |
Blz. 262 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 263 |
Toename veiligheidsgevoel en leefbare omgeving |
Blz. 264 |
Zichtbare handhaving |
Blz. 265 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 266 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 267 |
Beleidskaders |
Blz. 268 |
Verbonden Partij: Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) |
Blz. 269 |
Begroting Programma 5 |
Blz. 270 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 271 |
Programma 6 | Bestuur en Dienstverlening |
Blz. 272 |
Programma 6 | Bestuur en Dienstverlening |
Blz. 273 |
6.1 Thema: Bestuur |
Blz. 274 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 275 |
Dicht bij inwoners en bedrijven blijven staan vanuit een faciliterende rol |
Blz. 276 |
Insteken op de ‘Eigen Kracht’ van Ooststellingwerf |
Blz. 277 |
Beleidsindicatoren thema Bestuur |
Blz. 278 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 279 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 280 |
Beleidskaders |
Blz. 281 |
6.2 Thema: Organisatie Gebiedsteams |
Blz. 282 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 283 |
Een integrale aanpak aan de ondersteuningsvraag van de klant |
Blz. 284 |
Gebiedsteams zijn “gebiedsgericht” georganiseerd |
Blz. 285 |
Vergaand intern verzelfstandiging gebiedsteams |
Blz. 286 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 287 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 288 |
Beleidskaders |
Blz. 289 |
6.3 Thema: Dienstverlening |
Blz. 290 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 291 |
We verbeteren onze dienstverlening |
Blz. 292 |
Digitalisering en nieuwe media van onze dienstverlening |
Blz. 293 |
Lef om te experimenteren en te innoveren |
Blz. 294 |
We ontwikkelen de dienstverlening op kwaliteit |
Blz. 295 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 296 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 297 |
Beleidskaders |
Blz. 298 |
6.4 Thema: Financiën |
Blz. 299 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 300 |
Inzetten om een solide financiële koers vast te houden |
Blz. 301 |
Budgettaire gevolgen invoering notitie rente (BBV) per 2018 |
Blz. 302 |
De begroting is op orde! |
Blz. 303 |
Gefaseerde afbouw opbrengst precariobelasting |
Blz. 304 |
Beleidsindicatoren thema Financiën |
Blz. 305 |
Wat merkt de inwoner ervan? |
Blz. 306 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 307 |
Beleidskaders |
Blz. 308 |
Verbonden Partij: Bank Nederlandse Gemeenten |
Blz. 309 |
Begroting Programma 6 |
Blz. 310 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 311 |
Paragrafen |
Blz. 312 |
Paragraaf 1 | Lokale heffingen |
Blz. 313 |
Paragraaf 1 | Lokale heffingen |
Blz. 314 |
> |
Blz. 315 |
1.1 Algemene beleidslijn |
Blz. 316 |
1.2 Bijzonderheden en ontwikkelingen |
Blz. 317 |
1.2.a Precariobelasting |
Blz. 318 |
1.2.b De Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ) |
Blz. 319 |
1.2.c Basisregistraties |
Blz. 320 |
1.2.d Ontwikkelingen |
Blz. 321 |
1.2.e Omgevingswet |
Blz. 322 |
1.3 Belastingsoorten |
Blz. 323 |
1.3.a Onroerendezaakbelasting (OZB) |
Blz. 324 |
1.3.b Woningwaarderingstelsel |
Blz. 325 |
1.3.c Rioolheffing |
Blz. 326 |
1.3.d Leges |
Blz. 327 |
1.3.e Toeristenbelasting |
Blz. 328 |
1.3.f Forensenbelasting |
Blz. 329 |
1.3.g Baatbelasting |
Blz. 330 |
1.3.h Afvalstoffenheffing |
Blz. 331 |
1.3.i Reclamebelasting |
Blz. 332 |
1.3.j Kwijtschelding |
Blz. 333 |
1.4 Inkomsten |
Blz. 334 |
1.4.a Lokale heffingen en leges |
Blz. 335 |
1.4.b Lokale heffingen |
Blz. 336 |
1.4.c Leges |
Blz. 337 |
1.5 Kostendekking |
Blz. 338 |
1.5.a Toelichting kostendekking |
Blz. 339 |
1.5.b Berekening van kostendekkendheid |
Blz. 340 |
Paragraaf 2 | Weerstandsvermogen en risicobeheersing |
Blz. 341 |
Paragraaf 2 | Weerstandsvermogen en risicobeheersing |
Blz. 342 |
> |
Blz. 343 |
2.1 Conclusie weerstandsvermogen |
Blz. 344 |
2.1.a Grondexploitatie |
Blz. 345 |
2.1.b Open einde regelingen |
Blz. 346 |
2.2 Algemene beleidslijn |
Blz. 347 |
2.2.a Benodigde weerstandscapaciteit |
Blz. 348 |
2.2.b Beschikbare weerstandscapaciteit |
Blz. 349 |
2.2.c Risicobeheersing |
Blz. 350 |
2.3 Kwantificeerbare risico's |
Blz. 351 |
2.3 Kwantificeerbare risico's |
Blz. 352 |
2.4 Sociaal Domein |
Blz. 353 |
2.4.a Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) |
Blz. 354 |
2.4.b Jeugdzorg |
Blz. 355 |
2.4.c Participatiewet |
Blz. 356 |
2.5 Financiële kengetallen en geprognosticeerde balans |
Blz. 357 |
2.5.a Conclusie kengetallen |
Blz. 358 |
2.5.b Geprognosticeerde balans |
Blz. 359 |
Paragraaf 3 | Onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 360 |
Paragraaf 3 | Onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 361 |
> |
Blz. 362 |
3.1 Financiële consequenties |
Blz. 363 |
3.2 Wegen, kunstwerken en verlichting |
Blz. 364 |
3.2.a Wegen |
Blz. 365 |
3.2.b Civieltechnische kunstwerken |
Blz. 366 |
3.2.c Openbare verlichting |
Blz. 367 |
3.3 Groen, riolering en gebouwen |
Blz. 368 |
3.3.a Groen |
Blz. 369 |
3.3.b Riolering |
Blz. 370 |
3.3.c Gymnastieklokalen |
Blz. 371 |
3.3.d Overige gebouwen |
Blz. 372 |
3.4 Sport en ICT |
Blz. 373 |
3.4.a Sportaccommodaties |
Blz. 374 |
3.4.b Sportterreinen |
Blz. 375 |
3.4.c ICT |
Blz. 376 |
Paragraaf 4 | Financiering |
Blz. 377 |
Paragraaf 4 | Financiering |
Blz. 378 |
> |
Blz. 379 |
4.1 Algemene beleidslijn en Risicobeheer |
Blz. 380 |
4.1.a Algemene beleidslijn |
Blz. 381 |
4.1.b Risicobeheer |
Blz. 382 |
4.2 Leningenportefeuille |
Blz. 383 |
4.2.a Opgenomen gelden |
Blz. 384 |
4.2.b Uitgezette gelden |
Blz. 385 |
4.2.c Overig |
Blz. 386 |
Paragraaf 5 | Bedrijfsvoering |
Blz. 387 |
Paragraaf 5 | Bedrijfsvoering |
Blz. 388 |
> |
Blz. 389 |
5.1 Interbestuurlijk toezicht en Human Resource Management |
Blz. 390 |
5.1.a Interbestuurlijk toezicht |
Blz. 391 |
5.1.b Human Resource Management |
Blz. 392 |
5.2 Financiën, Planning en Control & Juridische kwaliteitszorg |
Blz. 393 |
5.2.a Financiën, Planning & Control |
Blz. 394 |
5.2.b Juridische kwaliteitszorg |
Blz. 395 |
5.3 Rechtmatigheid, Inkoop, Informatiebeveiliging en Privacy |
Blz. 396 |
5.3.a Rechtmatigheid |
Blz. 397 |
5.3.b Inkoop |
Blz. 398 |
5.3.c Informatiebeveiliging en privacy |
Blz. 399 |
5.4 Communicatie, ICT en OWO afdelingen |
Blz. 400 |
5.4.a Communicatie |
Blz. 401 |
5.4.b Informatie- en communicatietechnologie |
Blz. 402 |
5.4.c OWO afdelingen: het fundament van onze samenwerking |
Blz. 403 |
Paragraaf 6 | Verbonden Partijen |
Blz. 404 |
Paragraaf 6 | Verbonden Partijen |
Blz. 405 |
> |
Blz. 406 |
6.1 Algemene beleidslijn |
Blz. 407 |
6.2 Gemeenschappelijke regelingen |
Blz. 408 |
6.2.a Gemeenschappelijke Regeling Centrumregeling samenwerking sociaal domein Friese gemeenten te Leeuwarden |
Blz. 409 |
6.2.b Veiligheidsregio Fryslân te Leeuwarden (VRF) |
Blz. 410 |
6.2.c Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân te Drachten |
Blz. 411 |
6.2.d Recreatieschap Drenthe te Diever |
Blz. 412 |
6.2.e Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) te Grouw |
Blz. 413 |
6.2.f Hûs en Hiem te Leeuwarden |
Blz. 414 |
6.3 Deelnemingen |
Blz. 415 |
6.3.a Caparis NV te Drachten |
Blz. 416 |
6.3.b OMRIN |
Blz. 417 |
6.3.c Enexis (voorheen Essent) + alle BV’s die zijn ontstaan uit de verkoop van Essent te Den Bosch |
Blz. 418 |
6.3.d N.V. Bank Nederlandse gemeenten te Den Haag |
Blz. 419 |
6.4 Overige verbonden partijen |
Blz. 420 |
6.4.a Stichting Beheer Multifunctioneel Vastgoed Oosterwolde |
Blz. 421 |
6.4.b OWO-samenwerking |
Blz. 422 |
Paragraaf 7 | Grondbeleid |
Blz. 423 |
Paragraaf 7 | Grondbeleid |
Blz. 424 |
> |
Blz. 425 |
7.1 Algemene beleidslijn |
Blz. 426 |
7.1.a Algemene beleidslijn |
Blz. 427 |
7.1.b Doelstelling |
Blz. 428 |
7.2 Uitvoering |
Blz. 429 |
7.2.a Woningbouwopgave |
Blz. 430 |
7.2.b Complexen grondexploitatie |
Blz. 431 |
7.3 Grondexploitatie |
Blz. 432 |
7.3.a Winstnemingen grondexploitatie |
Blz. 433 |
7.3.b Algemene reserve grondexploitatie |
Blz. 434 |
7.3.c Budget strategische aankopen |
Blz. 435 |
7.3.d Meerjarenbegroting grondexploitatie |
Blz. 436 |
Paragraaf 8 | Gebiedsuitwerking |
Blz. 437 |
Paragraaf 8 | Gebiedsuitwerking |
Blz. 438 |
> |
Blz. 439 |
8.1 Algemene beleidslijn |
Blz. 440 |
8.1.a Blik op de toekomst |
Blz. 441 |
8.1.b Coalitieakkoord ‘Samen Voortbouwen’ |
Blz. 442 |
8.1.c Vastgesteld beleid |
Blz. 443 |
8.2 Gebiedsbeleid |
Blz. 444 |
8.2.a Gebiedsagenda’s (Programma 3, Thema 3.4 Bouwen & Wonen) |
Blz. 445 |
8.2.b Dorpsbudgetten (Programma 1, Thema 1.3 Participatie) |
Blz. 446 |
8.2.c Bottum-up projecten in relatie tot de Streekagenda Zuidoost |
Blz. 447 |
8.2.d Aanvalsplan Aandachtsgebieden/gelden Benedictus (Programma, Thema 1.3 Participatie) |
Blz. 448 |
8.3 Financiën |
Blz. 449 |
Paragraaf 9 | Duurzaamheid |
Blz. 450 |
Paragraaf 9 | Duurzaamheid |
Blz. 451 |
> |
Blz. 452 |
9.1 Energie |
Blz. 453 |
9.2 Afval als grondstof |
Blz. 454 |
9.3 Biobased Economy |
Blz. 455 |
9.4 Biodiversiteit |
Blz. 456 |
9.5 Financiën |
Blz. 457 |
Begrotingspositie 2018-2021 |
Blz. 458 |
3.1.1 Vertrekpunten programmabegroting 2018-2021 |
Blz. 459 |
3.1.1 Vertrekpunten programmabegroting 2018-2021 |
Blz. 460 |
3.1.2 Uitgangspunten op basis van bestaand beleid |
Blz. 461 |
3.1.2 Uitgangspunten op basis van bestaand beleid |
Blz. 462 |
3.1.3 Begrotingsresultaat bestaand en nieuw beleid |
Blz. 463 |
Begrotingsresultaat bestaand en nieuw beleid |
Blz. 464 |
Nieuw beleid en autonome ontwikkelingen |
Blz. 465 |
3.1.4 Uitwerking nieuw beleid |
Blz. 466 |
Financiële tabel nieuw beleid |
Blz. 467 |
Programma 1: Sociaal Domein |
Blz. 468 |
Programma 2: Welzijn en Educatie |
Blz. 469 |
Programma 3: Ruimtelijke en economische ontwikkelingen |
Blz. 470 |
Programma 4: Strategische projecten |
Blz. 471 |
Programma 6: Bestuur en Dienstverlening |
Blz. 472 |
Personeel en organisatie |
Blz. 473 |
Financieel meerjarenperspectief |
Blz. 474 |
3.2.1 Budgetten per programma |
Blz. 475 |
Budgetten per programma |
Blz. 476 |
3.2.2 Financiële positie |
Blz. 477 |
3.2.2 Financiële positie |
Blz. 478 |
Financiële positie voor de komende begrotingsperiode samengevat |
Blz. 479 |
Samenvatting |
Blz. 480 |
1. Budgettaire positie in 2018-2021 |
Blz. 481 |
2. Weerstandsvermogen |
Blz. 482 |
3. Beheersplannen: onderhoud van kapitaalgoederen |
Blz. 483 |
4. Grondexploitatie |
Blz. 484 |
5. De (onbenutte) Belastingcapaciteit |
Blz. 485 |
6. Reserves en voorzieningen |
Blz. 486 |
Bijlagen |
Blz. 487 |
A. Kerngegevens |
Blz. 488 |
Fysieke kerngegevens |
Blz. 489 |
Financiële kerngegevens |
Blz. 490 |
Financiële kerngegevens per inwoner |
Blz. 491 |
B. Reserves en voorzieningen 2016-2021 |
Blz. 492 |
Overzicht reserves 2016-2021 |
Blz. 493 |
Overzicht voorzieningen 2016-2021 |
Blz. 494 |
C. Overzicht incidentele lasten en baten |
Blz. 495 |
Overzicht incidentele lasten en baten |
Blz. 496 |
D. Overzicht amendementen en moties eenmalige bestedingen Kaderbrief 2018-2021 |
Blz. 497 |
D. Overzicht amendementen en moties eenmalige bestedingen Kaderbrief 2018-2021 |
Blz. 498 |
E. Overzicht taakvelden |
Blz. 499 |
Overzicht taakvelden |
Blz. 500 |
F. Beleidsindicatoren |
Blz. 501 |
F. Beleidsindicatoren |
Blz. 502 |