- 
			Blz. 1
		
			
			Begroting 2018
		
			
	- 
			Blz. 2
		
			
			Programma’s
		
			
	- 
			Blz. 3
		
			
			Leeswijzer
		
			
	- 
			Blz. 4
		
			
			Leeswijzer
		
	
 
	- 
			Blz. 5
		
			
			Aanbieding
		
	
 
	- 
			Blz. 6
		
			
			Beleidsbegroting
		
	
 
	- 
			Blz. 7
		
			
			Financiële begroting
		
	
 
	- 
			Blz. 8
		
			
			Bijlagen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 9
		
			
			Aanbieding
		
			
	- 
			Blz. 10
		
			
			Aanbieding
		
	
 
	- 
			Blz. 11
		
			
			Inleiding
		
			
	- 
			Blz. 12
		
			
			Begrotingsperspectief 2018 – 2021
		
	
 
	- 
			Blz. 13
		
			
			Kaderbrief 2018-2021
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 14
		
			
			Programma's
		
			
	- 
			Blz. 15
		
			
			Strategische projecten
		
	
 
	- 
			Blz. 16
		
			
			Overheidsparticipatie
		
	
 
	- 
			Blz. 17
		
			
			Fonds Ooststellingwerf
		
	
 
	- 
			Blz. 18
		
			
			Personeel en organisatie
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 19
		
			
			Begrotingsbeeld
		
			
	- 
			Blz. 20
		
			
			Algemeen
		
	
 
	- 
			Blz. 21
		
			
			Meerjarige lokale lastenverlichting
		
	
 
	- 
			Blz. 22
		
			
			Precariobelasting
		
	
 
	- 
			Blz. 23
		
			
			Tot slot
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 24
		
			
			Programma 1 | Sociaal Domein
		
			
	- 
			Blz. 25
		
			
			Programma 1 | Sociaal Domein
		
	
 
	- 
			Blz. 26
		
			
			1.1 Thema: Jeugd
		
			
	- 
			Blz. 27
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 28
		
			
			Ieder kind en iedere jongere groeit op in een veilige en gezonde omgeving
		
			
	- 
			Blz. 29
		
			
			We geven uitvoering aan jeugdhulp, prioriteit ligt bij preventie
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 30
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 31
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 32
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
	- 
			Blz. 33
		
			
			Verbonden Partij: Sociaal Domein Friesland (SDF)
		
	
 
	- 
			Blz. 34
		
			
			Verbonden Partij: Veiligheidsregio Fryslân (VRF)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 35
		
			
			1.2 Thema: Wet maatschappelijke ondersteuning (inclusief AWBZ)
		
			
	- 
			Blz. 36
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 37
		
			
			Vergroten van zelfredzaamheid en participatie van inwoners
		
			
	- 
			Blz. 38
		
			
			Binnen de zorgeconomie zetten we in op een nieuwe samenwerking
		
	
 
	- 
			Blz. 39
		
			
			Instellen van een revolverend fonds Blijverslening
		
	
 
	- 
			Blz. 40
		
			
			We geven uitvoering aan de WMO
		
	
 
	- 
			Blz. 41
		
			
			We handhaven het huidige beleid huishoudelijke hulp
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 42
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 43
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 44
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
	- 
			Blz. 45
		
			
			Verbonden Partij: Sociaal Domein Friesland (SDF)
		
	
 
	- 
			Blz. 46
		
			
			Verbonden Partij: Veiligheidsregio Fryslân (VRF)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 47
		
			
			1.3.1 Thema: Participatie algemeen
		
			
	- 
			Blz. 48
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 49
		
			
			Mensen stimuleren mee te doen aan de samenleving door werk, scholing, vrijwilligerswerk of dagbesteding
		
			
	- 
			Blz. 50
		
			
			Regionaal werkbedrijf Fryslân Werkt!
		
	
 
	- 
			Blz. 51
		
			
			We gebruiken de talentenbank
		
	
 
	- 
			Blz. 52
		
			
			We vergroten de arbeidsparticipatie
		
	
 
	- 
			Blz. 53
		
			
			We werken een pilot beschut werk en (arbeidsmatige) dagbesteding uit
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 54
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 55
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 56
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 57
		
			
			1.3.2 Thema: Wet sociale werkvoorziening
		
			
	- 
			Blz. 58
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 59
		
			
			WSW-medewerkers zoveel mogelijk in reguliere arbeid plaatsen
		
			
	- 
			Blz. 60
		
			
			We geven uitvoering aan de herstructurering van de WSW
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 61
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 62
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 63
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
	- 
			Blz. 64
		
			
			Verbonden Partij: SW Fryslân / Caparis N.V.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 65
		
			
			1.3.3 Thema: Dorpsbudgetten
		
			
	- 
			Blz. 66
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 67
		
			
			Ideeën vanuit de dorpen over leefbaarheid stimuleren
		
			
	- 
			Blz. 68
		
			
			We stimuleren een actieve rol van plaatselijke belangen en bewonerscommissies
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 69
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 70
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 71
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 72
		
			
			1.4 Thema: Inkomensverstrekking
		
			
	- 
			Blz. 73
		
			
			Wat willen we bereiken
		
			
	- 
			Blz. 74
		
			
			Mensen betrekken bij de samenleving. Verdere achterstand tot de maatschappij voorkomen. Een goede gezondheid bevorderen.
		
			
	- 
			Blz. 75
		
			
			Waar mogelijk benutten we de bandbreedte van de regelgeving
		
	
 
	- 
			Blz. 76
		
			
			We geven uitvoering aan armoedebeleid
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 77
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 78
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 79
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 80
		
			
			Begroting Programma 1
		
			
	- 
			Blz. 81
		
			
			Wat mag het kosten ?
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 82
		
			
			Programma 2 | Welzijn en Educatie
		
			
	- 
			Blz. 83
		
			
			Programma 2 | Welzijn en Educatie
		
	
 
	- 
			Blz. 84
		
			
			2.1 Thema: Kunst & Cultuur
		
			
	- 
			Blz. 85
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 86
		
			
			Lokale kunst, cultuur en cultureel erfgoed zorgen voor een levendige, culturele gemeente
		
			
	- 
			Blz. 87
		
			
			We faciliteren en stimuleren kunst & cultuur
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 88
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 89
		
			
			Wat mag het kosten
		
	
 
	- 
			Blz. 90
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 91
		
			
			2.2.1 Thema: Onderwijs algemeen
		
			
	- 
			Blz. 92
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 93
		
			
			Alle jongeren ontwikkelen zich tot zelfstandige, actieve en betrokken inwoners
		
			
	- 
			Blz. 94
		
			
			Ontwikkeling van de Brede School
		
	
 
	- 
			Blz. 95
		
			
			Optimale ontwikkelingskansen voor leerlingen
		
	
 
	- 
			Blz. 96
		
			
			Tegengaan laaggeletterdheid
		
	
 
	- 
			Blz. 97
		
			
			Voor- en Vroegschoolse Educatie
		
	
 
	- 
			Blz. 98
		
			
			Voorkomen voortijdig schoolverlaten
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 99
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 100
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 101
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 102
		
			
			2.2.2 Thema: Huisvesting onderwijs
		
			
	- 
			Blz. 103
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 104
		
			
			Handhaven van de kwaliteit, bereikbaarheid en betaalbaarheid van het onderwijs
		
			
	- 
			Blz. 105
		
			
			De scholen van (over)morgen
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 106
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 107
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 108
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
	- 
			Blz. 109
		
			
			Verbonden Partij: Beheer Multifunctioneel Vastgoed
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 110
		
			
			2.3.1 Thema: Sport algemeen
		
			
	- 
			Blz. 111
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 112
		
			
			Gezondere inwoners en terugdringen van eenzaamheid door meer mensen te laten sporten
		
			
	- 
			Blz. 113
		
			
			Ooststellingwerf in beweging!
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 114
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 115
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 116
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 117
		
			
			2.3.2 Thema: Sportaccommodaties
		
			
	- 
			Blz. 118
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 119
		
			
			Uitvoeren van de Visie Sportaccommodaties 2015-2030
		
			
	- 
			Blz. 120
		
			
			Instandhouding sportaccommodaties
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 121
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 122
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 123
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 124
		
			
			2.4 Thema: Volksgezondheid
		
			
	- 
			Blz. 125
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 126
		
			
			Bescherming, behoud en bevordering van de gezondheid
		
			
	- 
			Blz. 127
		
			
			Verdergaan met het investeren in de veranderingen van leefstijl
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 128
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 129
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 130
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 131
		
			
			Begroting Programma 2
		
			
	- 
			Blz. 132
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 133
		
			
			Programma 3 | Ruimtelijke en Economische ontwikkelingen
		
			
	- 
			Blz. 134
		
			
			Programma 3 | Ruimtelijke en Economische ontwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 135
		
			
			3.1.1 Thema: Recreatie en toerisme
		
			
	- 
			Blz. 136
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 137
		
			
			Werkgelegenheid recreatie en & toerisme ombuigen van lichte daling naar significante groei!
		
			
	- 
			Blz. 138
		
			
			Recreatie & toerisme is economisch speerpunt
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 139
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 140
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 141
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
	- 
			Blz. 142
		
			
			Verbonden Partij: Recreatieschap Drenthe
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 143
		
			
			3.1.2 Thema: Biobased Economy
		
			
	- 
			Blz. 144
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 145
		
			
			De transitie naar een Biobased Economy aanjagen
		
			
	- 
			Blz. 146
		
			
			Uitvoeringsprogramma Biobased Economy
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 147
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 148
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 149
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 150
		
			
			3.1.3 Thema: Werkgelegenheid
		
			
	- 
			Blz. 151
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 152
		
			
			Uitbreiding van werkgelegenheid en arbeidsparticipatie in de gemeente.
		
			
	- 
			Blz. 153
		
			
			Actieve inzet op groei werkgelegenheid
		
	
 
	- 
			Blz. 154
		
			
			Alle ‘witte’ gebieden breedbandaansluiting
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 155
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 156
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 157
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 158
		
			
			3.2 Thema: Openbare ruimte - Verkeer & Vervoer, Wegen & Groen
		
			
	- 
			Blz. 159
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 160
		
			
			Goed onderhouden en veilige openbare ruimte
		
			
	- 
			Blz. 161
		
			
			Aan de slag met vervoersconcepten
		
	
 
	- 
			Blz. 162
		
			
			Evalueren en opstellen vernieuwd plan "Groen in de openbare ruimte"
		
	
 
	- 
			Blz. 163
		
			
			Fietsroutes aanleggen en/of verbeteren
		
	
 
	- 
			Blz. 164
		
			
			Flexibel maaibeleid continueren
		
	
 
	- 
			Blz. 165
		
			
			Onderhoud wegen en bruggen uitvoeren volgens plan
		
	
 
	- 
			Blz. 166
		
			
			Onkruidbeheersing op verhardingen met heetwatertechniek
		
	
 
	- 
			Blz. 167
		
			
			Vooraanzicht gemeentehuis verbeteren
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 168
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 169
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 170
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 171
		
			
			3.3.1 Thema: Milieubeleidsplan
		
			
	- 
			Blz. 172
		
			
			Wat willen we bereiken
		
			
	- 
			Blz. 173
		
			
			We zijn in 2030 een duurzame CO2-neutrale gemeente
		
			
	- 
			Blz. 174
		
			
			Circulair inkopen
		
	
 
	- 
			Blz. 175
		
			
			Het milieubeleidsplan voeren we uit
		
	
 
	- 
			Blz. 176
		
			
			Instelling van een revolverend fonds Duurzaamheidslening
		
	
 
	- 
			Blz. 177
		
			
			Zonneweides
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 178
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 179
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 180
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 181
		
			
			3.3.2 Thema: Afval
		
			
	- 
			Blz. 182
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 183
		
			
			Uiterlijk in 2020 hergebruiken we 75% van ons afval
		
			
	- 
			Blz. 184
		
			
			Aanpak zwerfafval
		
	
 
	- 
			Blz. 185
		
			
			Van Afval Naar Grondstof
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 186
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 187
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 188
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
	- 
			Blz. 189
		
			
			Verbonden Partij: Afvalsturing Friesland N.V. (Omrin)
		
	
 
	- 
			Blz. 190
		
			
			Verbonden Partij: N.V. Fryslân Miljeu
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 191
		
			
			3.4.1 Thema: Bouwen en Wonen
		
			
	- 
			Blz. 192
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 193
		
			
			De leefbaarheid in de dorpen behouden en ontwikkelen
		
			
	- 
			Blz. 194
		
			
			Het platteland is aan zet
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 195
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 196
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 197
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 198
		
			
			3.4.2 Thema: Volkshuisvesting
		
			
	- 
			Blz. 199
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 200
		
			
			Onze inwoners wonen in een passende huur- of koopwoning
		
			
	- 
			Blz. 201
		
			
			Wonen in Ooststellingwerf
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 202
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 203
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 204
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 205
		
			
			3.4.3 Thema: Omgevingswet / Bestemmingsplannen
		
			
	- 
			Blz. 206
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 207
		
			
			We willen goed voorbereid zijn op de nieuwe Omgevingswet
		
			
	- 
			Blz. 208
		
			
			De nieuwe Omgevingswet biedt kansen
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 209
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 210
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 211
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
	- 
			Blz. 212
		
			
			Verbonden Partij: Hûs en Hiem
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 213
		
			
			Begroting Programma 3
		
			
	- 
			Blz. 214
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 215
		
			
			Programma 4 | Strategische projecten
		
			
	- 
			Blz. 216
		
			
			Programma 4 | Strategische projecten
		
	
 
	- 
			Blz. 217
		
			
			4.1 Thema: Venekoten Centrum te Oosterwolde
		
			
	- 
			Blz. 218
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 219
		
			
			We gaan centrum en toegang Oosterwolde revitaliseren
		
			
	- 
			Blz. 220
		
			
			Uitvoering projecten Venekoten Centrum
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 221
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 222
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 223
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 224
		
			
			4.2 Thema: Masterplan Regio  Appelscha
		
			
	- 
			Blz. 225
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 226
		
			
			Appelscha Verbindt!
		
			
	- 
			Blz. 227
		
			
			Zes uitvoeringsagenda's
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 228
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 229
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 230
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 231
		
			
			4.3 Thema: Biosintrum te Oosterwolde
		
			
	- 
			Blz. 232
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 233
		
			
			De realisatie van een multifunctioneel centrum, waarin innovatie tussen bedrijfsleven onderwijs en overheid een plek kan krijgen
		
			
	- 
			Blz. 234
		
			
			We realiseren het Biosintrum
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 235
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 236
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 237
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 238
		
			
			4.4 Thema: Overheidsparticipatie en Burgerparticipatie
		
			
	- 
			Blz. 239
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 240
		
			
			Actieve bijdrage leveren aan onze samenleving
		
			
	- 
			Blz. 241
		
			
			Beleidsmatig en financieel ruimte creëren voor overheidsparticipatie en burgerparticipatie
		
	
 
	- 
			Blz. 242
		
			
			Fonds Ooststellingwerf
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 243
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 244
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 245
		
			
			Programma 5 | Openbare Orde en Veiligheid
		
			
	- 
			Blz. 246
		
			
			Programma 5 | Openbare Orde en Veiligheid
		
	
 
	- 
			Blz. 247
		
			
			5.1.1 Thema: Integrale Veiligheid
		
			
	- 
			Blz. 248
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 249
		
			
			Een veilige en prettige woon- leefomgeving ontwikkelen
		
			
	- 
			Blz. 250
		
			
			Uitvoeringskalender integrale veiligheid
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 251
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 252
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 253
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 254
		
			
			5.1.2 Thema: Crisisbeheersing
		
			
	- 
			Blz. 255
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 256
		
			
			Risico’s beheersen en hulpverlening coördineren
		
			
	- 
			Blz. 257
		
			
			Gecoördineerde samenwerking met crisispartners
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 258
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 259
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 260
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
	- 
			Blz. 261
		
			
			Verbonden Partij: Veiligheidsregio Fryslân (VRF)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 262
		
			
			5.2 Thema: Handhaving
		
			
	- 
			Blz. 263
		
			
			Wat willen we bereiken
		
			
	- 
			Blz. 264
		
			
			Toename veiligheidsgevoel en leefbare omgeving
		
			
	- 
			Blz. 265
		
			
			Zichtbare handhaving
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 266
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 267
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 268
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
	- 
			Blz. 269
		
			
			Verbonden Partij: Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 270
		
			
			Begroting Programma 5
		
			
	- 
			Blz. 271
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 272
		
			
			Programma 6 | Bestuur en Dienstverlening
		
			
	- 
			Blz. 273
		
			
			Programma 6 | Bestuur en Dienstverlening
		
	
 
	- 
			Blz. 274
		
			
			6.1 Thema: Bestuur
		
			
	- 
			Blz. 275
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 276
		
			
			Dicht bij inwoners en bedrijven blijven staan vanuit een faciliterende rol
		
			
	- 
			Blz. 277
		
			
			Insteken op de ‘Eigen Kracht’ van Ooststellingwerf
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 278
		
			
			Beleidsindicatoren thema Bestuur
		
	
 
	- 
			Blz. 279
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 280
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 281
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 282
		
			
			6.2 Thema: Organisatie Gebiedsteams
		
			
	- 
			Blz. 283
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 284
		
			
			Een integrale aanpak aan de ondersteuningsvraag van de klant
		
			
	- 
			Blz. 285
		
			
			Gebiedsteams zijn “gebiedsgericht” georganiseerd
		
	
 
	- 
			Blz. 286
		
			
			Vergaand intern verzelfstandiging gebiedsteams
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 287
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 288
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 289
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 290
		
			
			6.3 Thema: Dienstverlening
		
			
	- 
			Blz. 291
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 292
		
			
			We verbeteren onze dienstverlening
		
			
	- 
			Blz. 293
		
			
			Digitalisering en nieuwe media van onze dienstverlening
		
	
 
	- 
			Blz. 294
		
			
			Lef om te experimenteren en te innoveren
		
	
 
	- 
			Blz. 295
		
			
			We ontwikkelen de dienstverlening op kwaliteit
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 296
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 297
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 298
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 299
		
			
			6.4 Thema: Financiën
		
			
	- 
			Blz. 300
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 301
		
			
			Inzetten om een solide financiële koers vast te houden
		
			
	- 
			Blz. 302
		
			
			Budgettaire gevolgen invoering notitie rente (BBV) per 2018
		
	
 
	- 
			Blz. 303
		
			
			De begroting is op orde!
		
	
 
	- 
			Blz. 304
		
			
			Gefaseerde afbouw opbrengst precariobelasting
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 305
		
			
			Beleidsindicatoren thema Financiën
		
	
 
	- 
			Blz. 306
		
			
			Wat merkt de inwoner ervan?
		
	
 
	- 
			Blz. 307
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 308
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
	- 
			Blz. 309
		
			
			Verbonden Partij: Bank Nederlandse Gemeenten
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 310
		
			
			Begroting Programma 6
		
			
	- 
			Blz. 311
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 312
		
			
			Paragrafen
		
			
	- 
			Blz. 313
		
			
			Paragraaf 1 | Lokale heffingen
		
			
	- 
			Blz. 314
		
			
			Paragraaf 1 | Lokale heffingen
		
	
 
	- 
			Blz. 315
		
			
			>
		
			
	- 
			Blz. 316
		
			
			1.1 Algemene beleidslijn
		
	
 
	- 
			Blz. 317
		
			
			1.2 Bijzonderheden en ontwikkelingen
		
			
	- 
			Blz. 318
		
			
			1.2.a Precariobelasting
		
	
 
	- 
			Blz. 319
		
			
			1.2.b De Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ)
		
	
 
	- 
			Blz. 320
		
			
			1.2.c Basisregistraties
		
	
 
	- 
			Blz. 321
		
			
			1.2.d Ontwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 322
		
			
			1.2.e Omgevingswet
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 323
		
			
			1.3 Belastingsoorten
		
			
	- 
			Blz. 324
		
			
			1.3.a Onroerendezaakbelasting (OZB)
		
	
 
	- 
			Blz. 325
		
			
			1.3.b Woningwaarderingstelsel
		
	
 
	- 
			Blz. 326
		
			
			1.3.c Rioolheffing
		
	
 
	- 
			Blz. 327
		
			
			1.3.d Leges
		
	
 
	- 
			Blz. 328
		
			
			1.3.e Toeristenbelasting
		
	
 
	- 
			Blz. 329
		
			
			1.3.f Forensenbelasting
		
	
 
	- 
			Blz. 330
		
			
			1.3.g Baatbelasting
		
	
 
	- 
			Blz. 331
		
			
			1.3.h Afvalstoffenheffing
		
	
 
	- 
			Blz. 332
		
			
			1.3.i Reclamebelasting
		
	
 
	- 
			Blz. 333
		
			
			1.3.j Kwijtschelding
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 334
		
			
			1.4 Inkomsten
		
			
	- 
			Blz. 335
		
			
			1.4.a Lokale heffingen en leges
		
	
 
	- 
			Blz. 336
		
			
			1.4.b Lokale heffingen
		
	
 
	- 
			Blz. 337
		
			
			1.4.c Leges
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 338
		
			
			1.5 Kostendekking
		
			
	- 
			Blz. 339
		
			
			1.5.a Toelichting kostendekking
		
	
 
	- 
			Blz. 340
		
			
			1.5.b Berekening van kostendekkendheid
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 341
		
			
			Paragraaf 2 | Weerstandsvermogen en risicobeheersing
		
			
	- 
			Blz. 342
		
			
			Paragraaf 2 | Weerstandsvermogen en risicobeheersing
		
	
 
	- 
			Blz. 343
		
			
			>
		
			
	- 
			Blz. 344
		
			
			2.1 Conclusie weerstandsvermogen
		
			
	- 
			Blz. 345
		
			
			2.1.a Grondexploitatie
		
	
 
	- 
			Blz. 346
		
			
			2.1.b Open einde regelingen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 347
		
			
			2.2 Algemene beleidslijn
		
			
	- 
			Blz. 348
		
			
			2.2.a Benodigde weerstandscapaciteit
		
	
 
	- 
			Blz. 349
		
			
			2.2.b Beschikbare weerstandscapaciteit
		
	
 
	- 
			Blz. 350
		
			
			2.2.c Risicobeheersing
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 351
		
			
			2.3 Kwantificeerbare risico's
		
			
	- 
			Blz. 352
		
			
			2.3 Kwantificeerbare risico's
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 353
		
			
			2.4 Sociaal Domein
		
			
	- 
			Blz. 354
		
			
			2.4.a Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ)
		
	
 
	- 
			Blz. 355
		
			
			2.4.b Jeugdzorg
		
	
 
	- 
			Blz. 356
		
			
			2.4.c Participatiewet
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 357
		
			
			2.5 Financiële kengetallen en geprognosticeerde balans
		
			
	- 
			Blz. 358
		
			
			2.5.a Conclusie kengetallen
		
	
 
	- 
			Blz. 359
		
			
			2.5.b Geprognosticeerde balans
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 360
		
			
			Paragraaf 3 | Onderhoud kapitaalgoederen
		
			
	- 
			Blz. 361
		
			
			Paragraaf 3 | Onderhoud kapitaalgoederen
		
	
 
	- 
			Blz. 362
		
			
			>
		
			
	- 
			Blz. 363
		
			
			3.1 Financiële consequenties
		
	
 
	- 
			Blz. 364
		
			
			3.2 Wegen, kunstwerken en verlichting
		
			
	- 
			Blz. 365
		
			
			3.2.a Wegen
		
	
 
	- 
			Blz. 366
		
			
			3.2.b Civieltechnische kunstwerken
		
	
 
	- 
			Blz. 367
		
			
			3.2.c Openbare verlichting
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 368
		
			
			3.3 Groen, riolering en gebouwen
		
			
	- 
			Blz. 369
		
			
			3.3.a Groen
		
	
 
	- 
			Blz. 370
		
			
			3.3.b Riolering
		
	
 
	- 
			Blz. 371
		
			
			3.3.c Gymnastieklokalen
		
	
 
	- 
			Blz. 372
		
			
			3.3.d Overige gebouwen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 373
		
			
			3.4 Sport en ICT
		
			
	- 
			Blz. 374
		
			
			3.4.a Sportaccommodaties
		
	
 
	- 
			Blz. 375
		
			
			3.4.b Sportterreinen
		
	
 
	- 
			Blz. 376
		
			
			3.4.c ICT
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 377
		
			
			Paragraaf 4 | Financiering
		
			
	- 
			Blz. 378
		
			
			Paragraaf 4 | Financiering
		
	
 
	- 
			Blz. 379
		
			
			>
		
			
	- 
			Blz. 380
		
			
			4.1 Algemene beleidslijn en Risicobeheer
		
			
	- 
			Blz. 381
		
			
			4.1.a Algemene beleidslijn
		
	
 
	- 
			Blz. 382
		
			
			4.1.b Risicobeheer
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 383
		
			
			4.2 Leningenportefeuille
		
			
	- 
			Blz. 384
		
			
			4.2.a Opgenomen gelden
		
	
 
	- 
			Blz. 385
		
			
			4.2.b Uitgezette gelden
		
	
 
	- 
			Blz. 386
		
			
			4.2.c Overig
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 387
		
			
			Paragraaf 5 | Bedrijfsvoering
		
			
	- 
			Blz. 388
		
			
			Paragraaf 5 | Bedrijfsvoering
		
	
 
	- 
			Blz. 389
		
			
			>
		
			
	- 
			Blz. 390
		
			
			5.1 Interbestuurlijk toezicht en Human Resource Management
		
			
	- 
			Blz. 391
		
			
			5.1.a Interbestuurlijk toezicht
		
	
 
	- 
			Blz. 392
		
			
			5.1.b Human Resource Management
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 393
		
			
			5.2 Financiën, Planning en Control & Juridische kwaliteitszorg
		
			
	- 
			Blz. 394
		
			
			5.2.a Financiën, Planning & Control
		
	
 
	- 
			Blz. 395
		
			
			5.2.b Juridische kwaliteitszorg
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 396
		
			
			5.3 Rechtmatigheid, Inkoop, Informatiebeveiliging en Privacy
		
			
	- 
			Blz. 397
		
			
			5.3.a Rechtmatigheid
		
	
 
	- 
			Blz. 398
		
			
			5.3.b Inkoop
		
	
 
	- 
			Blz. 399
		
			
			5.3.c Informatiebeveiliging en privacy
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 400
		
			
			5.4 Communicatie, ICT en OWO afdelingen
		
			
	- 
			Blz. 401
		
			
			5.4.a Communicatie
		
	
 
	- 
			Blz. 402
		
			
			5.4.b Informatie- en communicatietechnologie
		
	
 
	- 
			Blz. 403
		
			
			5.4.c OWO afdelingen: het fundament van onze samenwerking
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 404
		
			
			Paragraaf 6 | Verbonden Partijen
		
			
	- 
			Blz. 405
		
			
			Paragraaf 6 | Verbonden Partijen
		
	
 
	- 
			Blz. 406
		
			
			>
		
			
	- 
			Blz. 407
		
			
			6.1 Algemene beleidslijn
		
	
 
	- 
			Blz. 408
		
			
			6.2 Gemeenschappelijke regelingen
		
			
	- 
			Blz. 409
		
			
			6.2.a Gemeenschappelijke Regeling Centrumregeling samenwerking sociaal domein Friese gemeenten te Leeuwarden
		
	
 
	- 
			Blz. 410
		
			
			6.2.b Veiligheidsregio Fryslân te Leeuwarden (VRF)
		
	
 
	- 
			Blz. 411
		
			
			6.2.c Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Fryslân te Drachten
		
	
 
	- 
			Blz. 412
		
			
			6.2.d Recreatieschap Drenthe te Diever
		
	
 
	- 
			Blz. 413
		
			
			6.2.e Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) te Grouw
		
	
 
	- 
			Blz. 414
		
			
			6.2.f Hûs en Hiem te Leeuwarden
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 415
		
			
			6.3 Deelnemingen
		
			
	- 
			Blz. 416
		
			
			6.3.a Caparis NV te Drachten
		
	
 
	- 
			Blz. 417
		
			
			6.3.b OMRIN
		
	
 
	- 
			Blz. 418
		
			
			6.3.c Enexis (voorheen Essent) + alle BV’s die zijn ontstaan uit de verkoop van Essent te Den Bosch
		
	
 
	- 
			Blz. 419
		
			
			6.3.d N.V. Bank Nederlandse gemeenten te Den Haag
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 420
		
			
			6.4 Overige verbonden partijen
		
			
	- 
			Blz. 421
		
			
			6.4.a Stichting Beheer Multifunctioneel Vastgoed Oosterwolde
		
	
 
	- 
			Blz. 422
		
			
			6.4.b OWO-samenwerking
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 423
		
			
			Paragraaf 7 | Grondbeleid
		
			
	- 
			Blz. 424
		
			
			Paragraaf 7 | Grondbeleid
		
	
 
	- 
			Blz. 425
		
			
			>
		
			
	- 
			Blz. 426
		
			
			7.1 Algemene beleidslijn
		
			
	- 
			Blz. 427
		
			
			7.1.a Algemene beleidslijn
		
	
 
	- 
			Blz. 428
		
			
			7.1.b Doelstelling
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 429
		
			
			7.2 Uitvoering
		
			
	- 
			Blz. 430
		
			
			7.2.a Woningbouwopgave
		
	
 
	- 
			Blz. 431
		
			
			7.2.b Complexen grondexploitatie
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 432
		
			
			7.3 Grondexploitatie
		
			
	- 
			Blz. 433
		
			
			7.3.a Winstnemingen grondexploitatie
		
	
 
	- 
			Blz. 434
		
			
			7.3.b Algemene reserve grondexploitatie
		
	
 
	- 
			Blz. 435
		
			
			7.3.c Budget strategische aankopen
		
	
 
	- 
			Blz. 436
		
			
			7.3.d Meerjarenbegroting grondexploitatie
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 437
		
			
			Paragraaf 8 | Gebiedsuitwerking
		
			
	- 
			Blz. 438
		
			
			Paragraaf 8 | Gebiedsuitwerking
		
	
 
	- 
			Blz. 439
		
			
			>
		
			
	- 
			Blz. 440
		
			
			8.1 Algemene beleidslijn
		
			
	- 
			Blz. 441
		
			
			8.1.a Blik op de toekomst
		
	
 
	- 
			Blz. 442
		
			
			8.1.b Coalitieakkoord ‘Samen Voortbouwen’
		
	
 
	- 
			Blz. 443
		
			
			8.1.c Vastgesteld beleid
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 444
		
			
			8.2 Gebiedsbeleid
		
			
	- 
			Blz. 445
		
			
			8.2.a Gebiedsagenda’s (Programma 3, Thema 3.4 Bouwen & Wonen)
		
	
 
	- 
			Blz. 446
		
			
			8.2.b Dorpsbudgetten (Programma 1, Thema 1.3 Participatie)
		
	
 
	- 
			Blz. 447
		
			
			8.2.c Bottum-up projecten in relatie tot de Streekagenda Zuidoost
		
	
 
	- 
			Blz. 448
		
			
			8.2.d Aanvalsplan Aandachtsgebieden/gelden Benedictus (Programma, Thema 1.3 Participatie)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 449
		
			
			8.3 Financiën
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 450
		
			
			Paragraaf 9 | Duurzaamheid
		
			
	- 
			Blz. 451
		
			
			Paragraaf 9 | Duurzaamheid
		
	
 
	- 
			Blz. 452
		
			
			>
		
			
	- 
			Blz. 453
		
			
			9.1 Energie
		
	
 
	- 
			Blz. 454
		
			
			9.2 Afval als grondstof
		
	
 
	- 
			Blz. 455
		
			
			9.3 Biobased Economy
		
	
 
	- 
			Blz. 456
		
			
			9.4 Biodiversiteit
		
	
 
	- 
			Blz. 457
		
			
			9.5 Financiën
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 458
		
			
			Begrotingspositie 2018-2021
		
			
	- 
			Blz. 459
		
			
			3.1.1 Vertrekpunten programmabegroting 2018-2021
		
			
	- 
			Blz. 460
		
			
			3.1.1 Vertrekpunten programmabegroting 2018-2021
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 461
		
			
			3.1.2 Uitgangspunten op basis van bestaand beleid
		
			
	- 
			Blz. 462
		
			
			3.1.2 Uitgangspunten op basis van bestaand beleid
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 463
		
			
			3.1.3 Begrotingsresultaat bestaand en nieuw beleid
		
			
	- 
			Blz. 464
		
			
			Begrotingsresultaat bestaand en nieuw beleid
		
	
 
	- 
			Blz. 465
		
			
			Nieuw beleid en autonome ontwikkelingen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 466
		
			
			3.1.4 Uitwerking nieuw beleid
		
			
	- 
			Blz. 467
		
			
			Financiële tabel nieuw beleid
		
	
 
	- 
			Blz. 468
		
			
			Programma 1: Sociaal Domein
		
	
 
	- 
			Blz. 469
		
			
			Programma 2: Welzijn en Educatie
		
	
 
	- 
			Blz. 470
		
			
			Programma 3: Ruimtelijke en economische ontwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 471
		
			
			Programma 4: Strategische projecten
		
	
 
	- 
			Blz. 472
		
			
			Programma 6: Bestuur en Dienstverlening
		
	
 
	- 
			Blz. 473
		
			
			Personeel en organisatie
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 474
		
			
			Financieel meerjarenperspectief
		
			
	- 
			Blz. 475
		
			
			3.2.1 Budgetten per programma
		
			
	- 
			Blz. 476
		
			
			Budgetten per programma
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 477
		
			
			3.2.2 Financiële positie
		
			
	- 
			Blz. 478
		
			
			3.2.2 Financiële positie
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 479
		
			
			Financiële positie voor de komende begrotingsperiode samengevat
		
			
	- 
			Blz. 480
		
			
			Samenvatting
		
	
 
	- 
			Blz. 481
		
			
			1. Budgettaire positie in 2018-2021
		
	
 
	- 
			Blz. 482
		
			
			2. Weerstandsvermogen
		
	
 
	- 
			Blz. 483
		
			
			3. Beheersplannen: onderhoud van kapitaalgoederen
		
	
 
	- 
			Blz. 484
		
			
			4. Grondexploitatie
		
	
 
	- 
			Blz. 485
		
			
			5. De (onbenutte) Belastingcapaciteit
		
	
 
	- 
			Blz. 486
		
			
			6. Reserves en voorzieningen
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 487
		
			
			Bijlagen
		
			
	- 
			Blz. 488
		
			
			A. Kerngegevens
		
			
	- 
			Blz. 489
		
			
			Fysieke kerngegevens
		
	
 
	- 
			Blz. 490
		
			
			Financiële kerngegevens
		
	
 
	- 
			Blz. 491
		
			
			Financiële kerngegevens per inwoner
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 492
		
			
			B. Reserves en voorzieningen 2016-2021
		
			
	- 
			Blz. 493
		
			
			Overzicht reserves 2016-2021
		
	
 
	- 
			Blz. 494
		
			
			Overzicht voorzieningen 2016-2021
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 495
		
			
			C. Overzicht incidentele lasten en baten
		
			
	- 
			Blz. 496
		
			
			Overzicht incidentele lasten en baten
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 497
		
			
			D. Overzicht amendementen en moties eenmalige bestedingen Kaderbrief 2018-2021
		
			
	- 
			Blz. 498
		
			
			D. Overzicht amendementen en moties eenmalige bestedingen Kaderbrief 2018-2021
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 499
		
			
			E. Overzicht taakvelden
		
			
	- 
			Blz. 500
		
			
			Overzicht taakvelden
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 501
		
			
			F.  Beleidsindicatoren
		
			
	- 
			Blz. 502
		
			
			F.  Beleidsindicatoren
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
		
			
			Activiteiten
		
	
 
	- 
		
			
			Overzicht
		
	
 
	- 
		
			
			Zoeken
		
	
 
	- 
		
			
			Publicatie bijlagen
		
	
 
	- 
		
			
			Contact
		
	
 
	- 
		
			
			PrivacyStatement
		
	
 
	- 
		
			
			Sitemap