Nr.

Risico en Beheersmaatregel

Kans voorkomen

risico

Financieel gevolg

Benodigde weerstands-capaciteit

1.

Risico: afrekening achteraf re-integratie en inburgering

Beheersmaatregel: we vragen leveranciers hun facturen vroegtijdig bij ons aan te leveren.

4

3

€ 44.000

Toelichting risico: nota’s die achteraf (in 2018) worden ontvangen kunnen we niet altijd tijdig meenemen in de afhandeling van het Werkdeel van het Participatiebudget.

2a.

Risico: vangnet-uitkering wordt niet toegekend

Beheersmaatregel: rechtmatig uitvoeren van regelingen. Beleid en uitvoering op orde hebben. Adequaat handhavings- en sanctiebeleid.

4

4

€ 141.000

Toelichting risico: het risico dat we niet voldoen aan de voorwaarden waardoor we geen vangnetuitkering ontvangen. Bij de berekening gaan we uit van een tekort van 10% op het WWB I-deel budget. Het tekort tussen de 5% en 10% wordt gedeeld door het Rijk en de gemeente. Het risico is dan maximaal 2,5% van het WWB I-deel budget.

2b.

Risico: afwijking op WWB I-deel budgetten waardoor beroep op algemene middelen onvermijdelijk is

Beheersmaatregel:  1 keer per maand ontvangen we managementcijfers met de stand van zaken. Hierdoor kunnen we op financieel gebied bijsturen. Ook zijn er procesmaatregelen aan de poort en voor uitstroom. Beïnvloeding van de klantaantallen is niet of zeer marginaal mogelijk.

2

4

€ 8.000

Toelichting risico: het maximale risico bestaat uit een tekort van 10% van het WWB-I deel budget waarvan wij tot 7,5% moeten betalen uit eigen middelen. In de begroting is al rekening gehouden met een tekort van 9,3%. Het risico gaat over de resterende 0,7%.

3.

Risico: bijstelling algemene uitkering Gemeentefonds (AU)

Beheersmaatregel: 3 keer per jaar verschijnt er een circulaire. Deze wordt beoordeeld en doorrekend.

5

4

€ 270.000

Toelichting risico: het Gemeentefonds is gekoppeld aan de netto-gecorrigeerde rijksuitgaven, de zogenaamde “trap op, trap af”-systematiek. Als na afloop van een jaar blijkt dat de netto-gecorrigeerde rijksuitgaven lager zijn dan gepland, wordt de algemene uitkering naar beneden aangepast. Dit vertaalt zich in een aanpassing van het accres .

4.

Risico: terugbetaling verstrekte geldleningen

Beheersmaatregel: bij eventuele achterstanden in aflossingen ondernemen we meteen actie.

1

3

€ 6.000

Toelichting risico: aan instellingen op het terrein van volkshuisvesting, veiligheid, sport en dorpshuizen zijn leningen verstrekt. Het is niet in alle gevallen duidelijk of er voldoende opstallen, installaties en dergelijke aanwezig zijn om de restantschuld te voldoen, mocht terugbetaling uitblijven.

5.

Risico: garanties woningbouwcorporaties

Beheersmaatregel: we beoordelen het door het Waarborgfonds verstrekte overzicht. Daarnaast beoordelen we bij een individuele aanvraag de situatie .

1

5

€ 50.000

Toelichting risico: het Waarborgfonds Sociale Woningbouw heeft de bestaande directe risico’s op geldleningen overgenomen. De gemeente kan op basis van de ‘achtervangregeling’ nog worden aangesproken

6.

Risico: Nationale Hypotheek Garantie

Beheersmaatregel: we beoordelen het jaarlijks verstrekte overzicht van de hypotheekgaranties.

1

4

€ 19.000

Toelichting risico:  vanaf 2011 heeft het Rijk de achtervang voor alle nieuwe hypotheekgaranties op zich genomen. De gemeente blijft echter wel garant staan voor de vóór 1 januari 2011 verleende garanties.

7.

Risico: overige garanties

Beheersmaatregel: we beoordelen het overzicht garanties.

1

         5

    € 50.000

Toelichting risico: er zijn garanties verleend aan instellingen op het terrein van gezondheid, volkshuisvesting en onderwijs.

8.

Risico: leegstand in standalone schoolgebouwen en Multi Functionele Accomodaties (M.F.A.’s).

Beheersmaatregel: in 2013 is de ‘Visienota toekomst basisonderwijs in Ooststellingwerf’ door u vastgesteld. Daarin staan de mogelijkheden voor het toekomstig onderwijslandschap. In maart 2012 is de notitie 'platteland aan zet’ door u vastgesteld. Daarin zijn de kaders geschetst van het na te streven voorzieningenpeil in de 4 gebieden van de gemeente.

5

4

€ 90.000

 

Toelichting risico: bij (gedeeltelijke) leegstand lopen de exploitatiekosten van het gebouw door terwijl de inkomsten wegvallen. De exploitatie van de M.F.A.’s komt daarmee onder druk te staan.  In 2016 is door het opheffen van obs Dalton Mst van Hasseltschool structurele leegstand ontstaan in het Multi Functionele Schoolgebouw (MFS' de Boekebeam te Waskemeer. De inkomstenderving voor de MFS bedraagt € 30.000.

9.

Risico: diverse gerechtelijke procedures

Beheersmaatregel: juridische kwaliteitszorg en inhuur van externe juristen bij lopende procedures en/of te verwachten claims.

4

5

€1.282.500

Toelichting risico: op basis van de huidige stand van zaken van lopende procedures en/of te verwachten claims/procedures is een inschatting gemaakt.

10.

Risico: veiligheidsmaatregelen politieke ambtsdragers

-

-

PM

Toelichting risico: in rechtspositionele besluiten is uitdrukkelijk bepaald dat het betreffende bestuursorgaan verantwoordelijk is voor de bekostiging van voorzieningen voor de politieke ambtsdrager. Deze worden in het Stelsel bewaken en beveiligen aangemerkt als werkgeverskosten. In deze lijn past dat beveiliging op het werk – maar ook daarbuiten – voor rekening komt van de gemeente en ook door de gemeente geregeld wordt (voor zover de beveiliging een werkgeverszorg is).

11.

Risico : Gemeenschappelijke Regelingen

-

-

PM

Toelichting risico: In de paragraaf Verbonden Partijen is een overzicht opgenomen van de Gemeenschappelijke Regelingen (GR’n). Vooral bij de Sociale Werkvoorziening (SW) Fryslân, de Veiligheidsregio Fryslân (VRF) en de Fryske Utfieringstsjinst en Omjouwing (FUMO) is sprake van een verhoogd risico. U heeft onlangs besloten tot het indienen van zienswijzen over de begrotingen 2018 en de jaarrekeningen 2016 van deze GR’n. Hierin spreekt u uw zorg uit over de financiële positie en de aangekondigde kostenstijgingen. Van belang hierbij is dat de GR’n duidelijk de (bedrijfs)risico’s in kaart brengen. Met name ook de wijze waarop deze risico’s worden beheerst. In de vertegenwoordigende organen binnen de GR’n vragen we hiervoor nadrukkelijk aandacht.

SW (brief mei 2017): de begroting 2018 beschouwen we voornamelijk als een formaliteit. De begroting zal de komende periode substantieel wijzigen door voortschrijdende besluitvorming over de processen ‘groen zelf doen’ en de herstructurering van Caparis N.V. Op dit moment is nog niet bekend welke financiële consequenties dit heeft voor de deelnemende gemeenten. VRF (zienswijze juni 2017): we vinden de kostenstijgingen nog steeds een zorgelijke ontwikkeling. We stellen daarom voor de strategische keuzes van de VRF beter af te stemmen met het beschikbare budget. FUMO (zienswijze mei 2017): de financiële positie van de FUMO baart ons zorgen. In onze ogen wordt onder de basis op orde ook verstaan dat de financiële positie wordt verbeterd. 

 

Totaal

 

 

€ 1.960.500

Het actualiseren van deze paragraaf leidt niet tot bijstelling van de benodigde weerstandscapaciteit. De uitkomsten zijn gelijk aan de weerstandscapaciteit van de jaarstukken