De financiële functie voorziet de Raad, het college en de organisatie van actuele en volledige financiële informatie voor de ondersteuning van de gemeentelijke beleidsontwikkeling en uitvoering. Deze functie is gericht op een duurzame en gezonde financiële positie van de gemeente. Kwaliteit, snelheid en toegankelijkheid spelen in deze processen een belangrijke rol. We streven naar kwalitatief betere documenten van Planning & Control in kortere tijd. Digitaliseren is hierin een belangrijke ontwikkeling.

In 2016 is de vernieuwing van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) in werking getreden. Vergelijkbaarheid tussen gemeenten en toegankelijkheid en transparantie van informatie staan centraal in deze vernieuwing. In de begroting 2017 zijn nagenoeg alle wijzigingen opgenomen en/of verwerkt. In de begroting 2018 zijn de budgettaire gevolgen van invoering van de notitie Rente van de BBV verwerkt.

In 2018 (overigens net als vorig jaar) ligt onze focus op de online presentatie van alle P&C-producten binnen de P&C-cyclus, inclusief de onderliggende administratieve processen. Verder ligt de focus op OWO-harmonisatie van het financiële pakket, monitoring en verevening van de OWO-kosten (onder andere automatisering) en het doorontwikkelen van geïntegreerd risicomanagement.