Programma 4 | Strategische projecten en ontwikkelingen

Programma 4 | Strategische projecten en ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 4 | Strategische projecten en ontwikkelingen

Naast de strategische projecten Venekoten-Centrum in Oosterwolde, het Masterplan Regio Appelscha en het Biosintrum in Oosterwolde stellen we in dit programma de strategische ontwikkelingen binnen onze gemeente centraal. 

De baten en lasten van Programma 4 worden in de overige programma's verantwoord.


Thema 4.1 Venekoten Centrum Oosterwolde

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken
  • We willen dat de uitvoering van het centrumplan Oosterwolde volgens plan wordt afgerond om te werken aan een toekomst bestendig centrum.
  • We willen dat inwoners, ondernemers en vastgoedeigenaren een duidelijke stem krijgen bij de herinrichting en planontwikkeling van winkelgebied.
  • Uitvoering te geven aan de in 2020 vastgestelde Bedrijven Investering zone Oosterwolde (BizO) en met behulp van dit meerjarig beleidsplan (2020-2025) samen met ondernemers en vastgoedeigenaren de economie en het centrum van Oosterwolde te versterken en aantrekkelijk te maken voor de inwoners van (en buiten) Ooststellingwerf. 

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

De samenwerking tussen gebruikers en eigenaren van het centrum gaat goed. De partijen weten elkaar goed te vinden, met als resultaat een krachtig en prachtig dorpscentrum. Deze goede samenwerking heeft In de afgelopen periode geleid tot diverse ingrepen in de openbare ruimte die de beleving, gezelligheid, en het aantrekkelijk maken voor het winkelende publiek en de inwoners positief heeft beïnvloed. 

Wat hebben we ervoor gedaan

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan

Door regelmatige overlegstructuren in te voeren, een detailhandelsvisie vast te stellen en resultaat gericht te werken ontstaat er een door gemeente en eigenaren/winkelhouders gedragen opdracht om te komen tot een levendig centrum Oosterwolde.

Tussen gemeente en ondernemers/vastgoedeigenaren vindt maandelijks overleg plaats waarbij nieuwe toekomstige initiatieven worden besproken, lopende werkzaamheden worden doorgenomen, en gedane zaken worden afgevinkt. Om dit alles in goede banen te leiden en kosten in beeld te brengen is een centrummanager aangesteld.

Wat heeft de inwoner daarvan gemerkt

Terug naar navigatie - Wat heeft de inwoner daarvan gemerkt

Aankleding van het centrum, gezelligheid van het centrum dus beleving is wat de inwoner hier van merkt. De genomen voorzieningen maakt dat de inwoner het als plezierig moet ervaren om te winkelen. Daarnaast zorgen de acties en het aantrekkelijk maken van het centrum dat ook mensen van buiten Oosterwolde terug komen om te winkelen.

Beleidskaders

Terug naar navigatie - Beleidskaders
  • Structuurvisie 2010-2020-2030 Ooststellingwerf
  • Eindrapport 'Samenwerken aan een Krachtig en prachtig winkelgebied in Oosterwolde'
  • Masterplan Oosterwolde-centrum Venekoten-noord
  • BizO 2020-2025

 

Thema 4.2 Masterplan regio Appelscha

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken
  • We willen dat de uitvoering van het Masterplan Appelscha volgens plan wordt afgerond.
  • We willen dat er een integrale visie wordt ontwikkeld op de ruimtelijke ontwikkeling van Appelscha waarin lopende projecten een plek krijgen.
  • We willen onderzoeken in hoeverre toeristenbelasting kan terugvloeien naar de sector.

Wat hebben we er voor gedaan

Terug naar navigatie - Wat hebben we er voor gedaan
  • We hebben subsidie verleend.
  • Via de Regio Deal is een ontwikkelagenda opgesteld voor de regio Zuid-Oost.
  • In de omgevingsvisie is het onderwerp Recreatie en toerisme uitgebreid opgenomen.
  • Er wordt momenteel gewerkt aan het Omgevingsplan Appelscha waarin de ruimtelijke ontwikkelingen in samenspel met de bewoners worden beschreven.
  • We hebben de Bosbergtoren verhuurd aan Appelscha 3.0. 

Beleidskaders

Terug naar navigatie - Beleidskaders
  • Raadsbesluit Coöperatie Appelscha regio 3.0
  • Masterplan Regio Appelscha (2017)
  • Structuurvisie 2010-2020-2030 Ooststellingwerf
  • Omgevingsvisie Ooststellingwerf 2021

Thema 4.3 Biosintrum

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken
  • We willen dat het Biosintrum als uniek voorbeeld de verdere ontwikkeling van de BioBased Economy in Ooststellingwerf aanjaagt.
  • We willen dat door de komst van het Biosintrum Mbo-studenten en Hbo-studenten naar Ooststellingwerf komen om onderwijs te volgen.
  • We willen dat het Biosintrum ook een plek is voor toeristen en recreanten in onze gemeente.

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

Door contact te zoeken met het bedrijfsleven en daarbij te stimuleren en verbindingen te leggen ontstaat er een nieuwe dynamiek. Bedrijven weten daardoor het onderwijs beter te vinden. Het creëren van een plek voor toeristen en recreanten is niet van toepassing gebleken. 

Wat hebben we ervoor gedaan

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan
  • Met bedrijven het gesprek voeren en de mogelijke kennisoverdracht te bespreken.
  • We hebben ateliers ingericht rondom het thema zorgeconomie samen met het onderwijs en maatschappelijke instellingen.
  • De overdracht van het Biosintrum is enigszins vertraagd doordat de projectleider Biosintrum rond de zomer van 2022 is vertrokken. Na de zomervakantie is met een hogere inzet en een nieuwe projectleider gestat met de gesprekken om te komen tot het meest gewenste scenario. Met name het BTW regime bezorgt zowel de stichting als de gemeente het nodige werk. Er moet overlegd worden met de partners van het Biosintrum om het juridisch kader, waaronder verhuur van de ruimten plaats vindt, op een correcte manier uit te voeren. 

Beleidskaders

Terug naar navigatie - Beleidskaders
  • Structuurvisie Ecomunitypark 2012-2022
  • Bestemmingsplan Ecomunitypark
  • Raadsbesluiten d.d. 17 oktober 2017 (Opzet Biosintrum), 25 januari 2020 (Projectplan Biosintrum) en 30 juni 2020 (Randvoorwaarden en scenario’s toekomst Biosintrum)

 

Thema 4.5 Het Fonds 2018-2022

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

We zien Het Fonds als onderdeel van de ontwikkeling van participatie in onze gemeente en willen het proces en de resultaten jaarlijks evalueren. Het Fonds maakt initiatieven uit de samenleving mogelijk en geeft veel initiatiefnemers de mogelijkheid om elders cofinanciering aan te vragen.

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt
  • In 2022 hebben 10 initiatieven een subsidie uit Het Fonds ontvangen. Vijf grote en vijf kleine projecten kregen een subsidie. In totaal is € 144.015 aan subsidies aan deze leefbaarheidsinitiatieven toegekend.
  • Op basis van de evaluatie wordt Het Fonds voortgezet en is voor de periode 2023-2026 jaarlijks € 225.000 beschikbaar gesteld.

Wat hebben we ervoor gedaan

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan
  • Er is een tender georganiseerd waar initiatiefnemers hun project konden indienen voor subsidie. De adviescommissie heeft de aanvragen beoordeeld en gerangschikt waarna de subsidies zijn toegekend en uitgekeerd.
  • Het Fonds 2018-2021 is uitgebreid geëvalueerd.

Wat heeft de inwoner daarvan gemerkt

Terug naar navigatie - Wat heeft de inwoner daarvan gemerkt
  • Inwoners merken dat leefbaarheidsinitiatief vanuit de gemeente wordt ondersteund en dat ze met behulp van het Fonds hun wensen en ideeën kunnen realiseren.
  • Inwoners merken dat er initiatief wordt genomen en kunnen gebruik maken of deelnemen aan de gerealiseerde projecten.
  • Samen dragen ze bij aan een leefbaarder Ooststellingwerf.

Beleidskaders

Terug naar navigatie - Beleidskaders
  • Algemene subsidieverordening Ooststellingwerf 2018
  • De gewijzigde Subsidieregeling Het Fonds 2018-2021 is op 12 mei 2020 vastgesteld. 

 

Thema 4.6 Visie op Samenleven (inclusief adviesraad)

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken
  • We willen de Visie op Samenleven 2020-2024 uitwerken in doe-agenda's per maatschappelijk effect waar concrete doelen in staan en een concreet en samenhangend 'pakket' aan inspanningen waarmee we de doelen willen realiseren. 
  • We willen het Gebiedsteam doorontwikkelen en positioneren zodat inwoners weten waarvoor en hoe ze bij het Gebiedsteam terecht kunnen.
  • We willen onze grip op de uitgaven in het Sociaal Domein verder versterken en sturen op de uitgaven.
  • Wij willen datagedreven handelen en goed monitoren waardoor gerichte interventies uitgezet worden.
  • We willen de Adviesraad Sociaal Domein in stand houden.

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

In 2021 stelde de gemeenteraad de eerste vijf doe-agenda's vast ter uitwerking van de Visie op Samenleven en in 2022 kwamen er nog twee bij.

De doorontwikkeling van het Gebiedsteam is een belangrijk onderdeel bij de implementatie van de Visie op Samenleven. Deze doorontwikkeling kreeg sinds 2020 steeds beter handen en voeten en leidt tot één (voldoende laagdrempelige) toegang voor inwoners, zoveel mogelijk één aanspreekpunt per inwoner/huishouden, zo eenvoudig en snel mogelijke processen en versterking van het ontschot werken. In 2022 is een nieuwe communicatiecampagne over het Gebiedsteam gestart zodat inwoners de weg weten en optimaal geïnformeerd zijn.

Grip op uitgaven Sociaal Domein. We monitoren de uitgaven en beleidsresultaten in de Monitor Sociaal Domein waarin we een dashboard bieden dat per onderwerp aangeeft in hoeverre onze doelen dichterbij komen, wat er goed gaat en wat aandacht behoeft. Dat geeft grip op de uitgaven, maar ook zicht op onze resultaten.

We werken steeds meer integraal en ontschot en op basis van data. We denken niet meer vanuit beleidsterreinen maar vanuit de effecten die we voor inwoners willen bereiken. En wat de verschillende invalshoeken en betrokkenen daaraan kunnen bijdragen.

De Adviesraad Sociaal Domein is ook in 2022 weer actief geweest en heeft over diverse beleidsonderdelen gevraagd en ongevraagd advies gegeven.

Wat hebben we ervoor gedaan

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan
  • We hebben gesproken met vele belanghebbenden om te komen tot de nieuwe doe-agenda's en overlegd met de adviesraad sociaal domein om tot goede doe-agenda's te komen die aansluiten bij de leefwereld van inwoners.
  • We hebben de doe-agenda's mede op basis van data over onze inwoners en 'wat-werkt-informatie' samengesteld.
  • We werkten verder aan de doorontwikkeling van het Gebiedsteam (bv ontschot werken) en integrale toegang.
  • Er is met input van professionals én inwoners een nieuwe communicatiestrategie opgesteld voor het Gebiedsteam en de uitvoering daarvan is gestart.
  • We hebben meerdere keren per jaar een monitor Sociaal Domein gemaakt.
  • We hebben de Adviesraad Sociaal Domein faciliteiten geboden om hun taak goed uit te kunnen voeren.
  • Met stichting Scala maakten we voor 2022 voor het eerst outcome-gerichte subsidie-afspraken (over te bereiken effecten voor inwoners en niet meer over activiteiten (input of output)). Expertisecentrum Movisie hielp ons hierbij.
  • We lieten via verhalen uit de praktijk zien wat er in de Ooststellingwerfse samenleving gebeurt en hoe dit past bij de Visie op Samenleven.

Wat heeft de inwoner daarvan gemerkt

Terug naar navigatie - Wat heeft de inwoner daarvan gemerkt
  • Het Gebiedsteam is bereikbaar, zichtbaar en toegankelijk voor onze inwoners. Met een doorontwikkeling verbeteren we de kwaliteit van het aanbod en servicegerichtheid. Inwoners merken dat we meer integraal en ontschot werken, bijvoorbeeld als zij aankloppen bij het Gebiedsteam.
  • Diverse inwoners en andere partners in onze gemeente merken dat we hen actief betrekken bij het maken van beleid en luisteren naar wat ze inbrengen.
  • Inwoners zien artikelen in de krant en op social media waarin ze kunnen lezen over de thema's die centraal staan in de Visie op Samenleven bijvoorbeeld onderlinge verbondenheid en gezondheid.
  • Doordat wij cijfers en feiten over het Sociaal Domein goed op orde hebben kunnen we beter beleid maken en bijsturen. Daar plukken inwoners de vruchten van.
  • De inwoner kan zich laten vertegenwoordigen door de Adviesraad.

Thema 4.9 Omgevingswet, bestemmingsplannen

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

In 2022 is de datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet opnieuw verschoven van naar 1 januari 2024. 

De invoeringsdatum is het afgelopen jaar niet van invloed geweest op de voorbereidingen die nodig zijn voor een adequate en brede invoering van de Omgevingswet. Er is in algemene zin een flinke inspanning verricht in de voortgang en soms ook afronding van de vele acties en projecten die genoemd staan in het Uitvoeringsprogramma Omgevingswet 2020-2024. Hieronder geven we een opsomming van de bereikte resultaten.

  • De kennis van en bekendheid met de Omgevingswet is onder medewerkers en bestuur nog meer toegenomen.
  • We hebben naast de vakinhoudelijke opleidingen ook een start gemaakt met de voorbereiding van de organisatie op het Anders Werken onder de Omgevingswet.
  • We hebben nagenoeg alle acties, genoemd in het geactualiseerde Uitvoeringsprogramma Omgevingswet 2021-2024, als organisatie opgepakt of gaan die op korte termijn oppakken. We blijven ons daarbij in ieder geval richten op de minimale wettelijke verplichtingen.
  • We hebben flinke stappen gezet ten aanzien van de digitale vereisten van de Omgevingswet.
  • We hebben voortgang geboekt ten aanzien van het nieuwe juridische instrumentarium van de Omgevingswet.
  • De OWO-samenwerking is nog intensiever geworden met als ultiem resultaat dat er OWO-breed, in het kader van de Omgevingswet, verplichte raadsbesluiten gezamenlijk zijn voorbereid met een uniforme inhoudelijke insteek.


Vanaf de zomer 2019 is gestart met de voorbereidingen voor de Omgevingsvisie Ooststellingwerf en dit proces is in 2021 afgerond. Nu ligt er een brede visie die voldoet aan de vereisten van de Omgevingswet.

Wat hebben we ervoor gedaan

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan
  • We hebben de basistraining Omgevingswet en vakinhoudelijke trainingen voor alle OWO-medewerkers afgerond. We hebben daarnaast een aantal themasessies over de Omgevingswet voor de gemeenteraad georganiseerd.
  • We hebben OWO-breed het omgevingsspel aangeschaft en dit ook een aantal keren gespeeld. Door het spelen van dit spel wordt op een laagdrempelige en speelse manier nader kennis gemaakt met de Omgevingswet en de achterliggende intenties bekeken vanuit de nieuwe manier van werken (integraal kijken, gericht op samenwerken, denken vanuit de ja-mitsgedachte).
  • We hebben OWO-breed een participatiewijzer voor inwoners opgesteld.
  • We zijn met onze nieuwe systemen inmiddels aangesloten op het DSO-LV (Digitale Stelsel Omgevingswet, landelijke voorziening). We hebben de systemen gevuld en ingeregeld en we doorlopen regelmatig oefensessies, ook met de ketenpartners.
  • We hebben na een uitvoerig en breed participatieproces op 23 november 2021 onze nieuwe Omgevingsvisie vastgesteld.
  • We hebben mooie (inhoudelijke) stappen gezet ten aanzien van de pilot omgevingsplan Appelscha.
  • We hebben de gemeenteraad een aantal verplichte besluiten in het kader van de Omgevingswet laten nemen (over het bindend adviesrecht, verplichte participatie, delegatiebesluit en de verordening nadeelcompensatie).
  • We hebben in OWO verband grote stappen gezet op weg naar een gezamenlijke Legesverordening.
  • We hebben vanuit de OWO-beleidstafel Omgevingswet een gezamenlijke OWO-raad georganiseerd over de Omgevingswet.
  • Vanuit de Omgevingswet-samenwerking in Fries verband zijn er definitieve afspraken met de ketenpartners gemaakt. 
  • We hebben met succes een omgevingstafel doorgelopen. 

Wat heeft de inwoner daarvan gemerkt

Terug naar navigatie - Wat heeft de inwoner daarvan gemerkt

Veel van de acties rondom de Omgevingswet zijn nu nog in hoofdzaak intern gericht. Wanneer er meer zekerheid is over de definitieve datum van inwerkingtreding wordt ook de externe communicatie veel intensiever opgepakt.

Inwoners, bedrijven, maatschappelijke organisaties en anderen zijn wel nadrukkelijk betrokken geweest bij de totstandkoming van de Omgevingsvisie Ooststellingwerf. Deze strategische lange termijnvisie voor de fysieke leefomgeving is via een uitgebreid participatieproces opgesteld en geeft onder andere duidelijke kaders voor nieuwe initiatieven en ontwikkelingen binnen onze gemeente.

Beleidskaders

Terug naar navigatie - Beleidskaders
  • Uitvoeringsprogramma Omgevingswet 2021-2024
  • Nota van Uitgangspunten Omgevingsvisie Ooststellingwerf
  • Omgevingsvisie Ooststellingwerf (23 november 2021 vastgesteld in de gemeenteraad)

Thema 4.10 Regio Deal Zuidoost Friesland

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

Regio Deal Zuidoost Friesland
In juli 2020 heeft de regio Zuidoost Friesland een Regio Deal gesloten met het Rijk. Het Rijk investeert € 15 miljoen in deze Regio Deal en daar tegenover zorgt de regio voor minimaal € 15 miljoen aan cofinanciering. De regio doet dit primair vanuit bestaande projecten en programma’s die aansluiten bij de ambities van de Regio Deal. Met de Rijksbijdrage kunnen deze projecten en programma’s versneld en/of uitgebreider uitgevoerd worden.

Alle betrokken partners in de regio trekken een aantal projecten. In dit thema beschrijven we uitsluitend de projecten waarvoor de gemeente Ooststellingwerf projecttrekker is. De projecttrekker is primair verantwoordelijk voor de inhoud, organisatie, planning, communicatie, financiën en verantwoording. Daarbij altijd rekening houdend met de regionale context.

Zorgeconomie
Met het project Zorgeconomie willen we als regio inzetten op een leefbare regio waar onze inwoners prettig kunnen (blijven) wonen en werken. Prettig wonen heeft niet alleen te maken met een goed onderhouden huis, een toegankelijk winkelcentrum of voldoende ontmoetingsplekken. Dit gaat erover wat we als regio kunnen doen om de sociaal maatschappelijke uitdagingen tegemoet te treden.

Masterplan Oosterwolde
De regionale kernen hebben een belangrijke voorzieningenfunctie voor de vele kleine dorpen in de regio. Deze voorzieningen staan zowel qua omvang als kwaliteit onder druk. We willen de sociale cohesie vergroten en het voorzieningenfunctie van Oosterwolde behouden en versterken. Om die reden werken we aan een Masterplan Oosterwolde waarin een structurele versterking van het centrum centraal staat. 

Uitvoeringsprogramma Recreatie & Toerisme
Het project beoogt een slimme groei van het toerisme in deze regio. Dit betekent dat we een optimale balans willen ontwikkelen tussen een toenemende toeristische druk en de draagkracht van onze leefomgeving. De route naar die balans bepalen we met het opstellen van een regionale toeristische ontwikkelstrategie. Dit project bouwt voort op een reeds bestaande regionale samenwerking. Het moet een impuls te geven aan de doorontwikkeling van de ontwikkellijnen en projecten uit het uitvoeringsprogramma Zuidoost Friesland (UPZOF) en aan de verdere versterking van een professionele organisatie voor promotie en marketing van Zuidoost Friesland (TRZF).

Leer- en kenniscentrum Bodem
Het LKC-Bodem sluit met name aan op het veerkrachtig landschap en daarmee op maatschappelijke vraagstukken die gerelateerd zijn aan bodemgesteldheid, waterkwaliteit en biodiversiteit. Het Rijk wil dat in 2030 alle landbouwgronden duurzaam worden beheerd. Om dat te realiseren moeten we meer innoveren, nieuwe verdienmodellen ontwikkelen, kennis over duurzaam bodembeheer verspreiden en meer bewustwording creëren. Het LKC-Bodem draagt bij aan al deze terreinen. Het LKC-Bodem wordt onderdeel van een breder in Noord-Nederland opgezette strategie en samenwerking voor praktijkgericht onderzoek naar duurzaam beheerde bodems.

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

De regionale ontwikkelstrategie is afgerond. Om het centrum te versterken en de draagkracht met de eigenaren en ondernemers te versterken is er intussen een detailhandelsvisie opgesteld en vastgesteld.

Thema 4.11 Haerenkwartier

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

De wijk Haerenkwartier wordt een moderne toekomstbestendige wijk, waarbij de gemeente rekening heeft gehouden met het inrichten van de wijk op een klimaatrobuuste en duurzame wijze. Het woningaanbod past bij de demografische ontwikkelingen en draagt bij aan de verbetering en verduurzaming van het woningbestand in Ooststellingwerf. De bewoners van de wijk ontmoeten elkaar en zijn trots op hun wijk en medebewoners. Ze voelen eigenaarschap en dragen naar vermogen actief bij aan een nette, gezellige en leefbare wijk. Professionals zijn zichtbaar en bekend en bieden ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben. Ze kennen de wijk en de bewoners waardoor vroegsignalering mogelijk wordt en vormen een sluitende keten van zorg en ondersteuning.

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt
  • Alle 170 gasloze, energieneutrale nieuwbouwwoningen zijn verhuurd.
  • Er is gestart met de aanleg van de nieuwe openbare ruimte en riolering.
  • De Buurthuiskamer Het Ketelhuis wordt steeds beter bezocht en gebruikt. Er worden vanuit deze locatie veel (kinder-)activiteiten georganiseerd. Er zijn steeds meer buurtbewoners die hier vrijwilligerswerk doen en samen bijdragen aan een mooie buurt.

Wat hebben we ervoor gedaan

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan
  • We overleggen structureel met de bewoners van het Haerenkwartier.
  • We werken continu samen met onze partners Actium, Scala en het Leger des Heils.
  • De openbare ruimte is aanbesteed.

Wat heeft de inwoner daarvan gemerkt

Terug naar navigatie - Wat heeft de inwoner daarvan gemerkt
  • Bewoners merken dat ze gezien en gehoord worden en zelf invloed hebben op hun buurt.
  • Bewoners zien een gezellig en actief buurthuis ontstaan en voelen zich vrij daar hun steentje aan bij te dragen.
  • Bewoners zien de openbare ruimte ontstaan waaraan ze zelf hebben meegedacht en ontworpen.

Beleidskaders

Terug naar navigatie - Beleidskaders
  • Ontwikkelrichting Wijkvernieuwing Haerenkwartier, vastgesteld 20 februari 2018
  • Raadvoorstel Regenwater Haerenkwartier, vastgesteld 18 juni 2019
  • Plan van aanpak Aandachtsgebieden Ooststellingwerf 2020-2023, vastgesteld 15 oktober 2019