Bijlagen
Verantwoordingsinformatie specifieke uitkeringen
Verantwoordingsinformatie specifieke uitkeringen
In 2006 heeft de Rijksoverheid haar besluitvorming rondom de wet Single Information/Single Audit (SISA) voor specifieke uitkeringen afgerond. Hiermee wordt beoogd het grote aantal specifieke uitkeringen van ministeries aan gemeenten en hiermee samenhangende afzonderlijke verantwoordingen te verminderen. Dit betekent dat de Rijksoverheid voldoende heeft aan de jaarrekening van de gemeente en er geen afzonderlijke verantwoording per specifieke uitkering wordt gevraagd. Daarvoor in de plaats wordt bij de jaarrekening een bijlage gevoegd waarin alleen de voor de Rijksoverheid noodzakelijke verantwoordingsinformatie per specifieke uitkering wordt opgenomen.
Op grond van artikel 24 lid 3 van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) maakt de bijlage met verantwoordingsinformatie specifieke uitkeringen onderdeel uit van de jaarrekening van de gemeente. Hieronder volgt een overzicht van de regelingen waarover verantwoording wordt afgelegd aan het ministerie.
Tabel sisa
SiSa bijlage verantwoordingsinformatie 2018 op grond van artikel 3 van de Regeling informatieverstrekking sisa - d.d. 10 januari 2019 | ||||||||
OCW | D9 | Onderwijsachterstandenbeleid 2011-2018 (OAB) | Besteding (jaar T) aan voorzieningen voor voorschoolse educatie die voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen (conform artikel 166, eerste lid WPO) | Besteding (jaar T) aan overige activiteiten (naast VVE) voor leerlingen met een grote achterstand in de Nederlandse taal (conform artikel 165 WPO) | Besteding (jaar T) aan afspraken over voor- en vroegschoolse educatie met bevoegde gezagsorganen van scholen, houders van kindcentra en peuterspeelzalen (conform artikel 167 WPO) | Opgebouwde reserve ultimo (jaar T-1) | ||
Besluit specifieke uitkeringen gemeentelijke onderwijsachterstandenbeleid 2011-2018 | ||||||||
Gemeenten | Deze indicator is bedoeld voor de tussentijdse afstemming van de juistheid en volledigheid van de verantwoordingsinformatie | |||||||
Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | |||||
Indicatornummer: D9 / 01 | Indicatornummer: D9 / 02 | Indicatornummer: D9 / 03 | Indicatornummer: D9 / 04 | |||||
€ 151.797 | € 0 | € 0 | € 0 | |||||
Hieronder per regel één gemeente(code) selecteren en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie voor die gemeente invullen | Aan andere gemeenten (in jaar T) overgeboekte middelen (lasten) uit de specifieke uitkering onderwijsachterstandenbeleid | Hieronder per regel één gemeente(code) selecteren en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie voor die gemeente invullen | Van andere gemeenten in (jaar T) overgeboekte middelen (baten) uit de specifieke uitkering onderwijsachterstandenbeleid | Eindverantwoording Ja/Nee | ||||
Bedrag | Bedrag | |||||||
Aard controle n.v.t | Aard controle R | Aard controle n.v.t | Aard controle R | Aard controle n.v.t. | ||||
Indicatornummer: D9 / 05 | Indicatornummer: D9 / 06 | Indicatornummer: D9 / 07 | Indicatornummer: D9 / 08 | Indicatornummer: D9 / 09 | ||||
1 | ||||||||
2 | ||||||||
IenW | E27B | Brede doeluitkering verkeer en vervoer (SiSa tussen medeoverheden) | Hieronder per regel één beschikkingsnummer en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie | Besteding (jaar T) ten laste van provinciale middelen | Overige bestedingen (jaar T) | Correctie ten opzichte van tot jaar T verantwoorde bestedingen ten laste van provinciale middelen | Correctie ten opzichte van tot jaar T verantwoorde overige bestedingen | |
Provinciale beschikking en/of verordening | Indien de correctie een vermeerdering van bestedingen betreft, mag het alleen gaan over nog niet eerder verantwoorde bestedingen | |||||||
Indien de correctie een vermeerdering van bestedingen betreft, mag het alleen gaan over nog niet eerder verantwoorde bestedingen | ||||||||
Gemeenten en Gemeenschappelijke Regelingen | ||||||||
Aard controle n.v.t. | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | ||||
Indicatornummer: E27B / 01 | Indicatornummer: E27B / 02 | Indicatornummer: E27B / 03 | Indicatornummer: E27B / 04 | Indicatornummer: E27B / 05 | ||||
1 | 1308002 verkeersveiligheid | € 5.123 | € 5.123 | |||||
2 | ||||||||
Kopie beschikkingsnummer | Cumulatieve besteding ten laste van provinciale middelen | Cumulatieve overige bestedingen tot en met (jaar T) | Toelichting | Eindverantwoording Ja/Nee | ||||
tot en met (jaar T) | ||||||||
Deze indicator is bedoeld voor de tussentijdse afstemming van de juistheid en volledigheid van de verantwoordingsinformatie | Als u kiest voor ‘ja’, betekent dit dat het project is afgerond en u voor de komende jaren geen bestedingen meer wilt verantwoorden | |||||||
Deze indicator is bedoeld voor de tussentijdse afstemming van de juistheid en volledigheid van de verantwoordingsinformatie | ||||||||
Aard controle n.v.t. | Aard controle n.v.t. | Aard controle n.v.t. | Aard controle n.v.t. | Aard controle n.v.t. | ||||
Indicatornummer: E27B/ 06 | Indicatornummer: E27B / 07 | Indicatornummer: E27B / 08 | Indicatornummer: E27B / 09 | Indicatornummer: E27B / 10 | ||||
1 | 1308002 verkeersveiligheid | € 17.165 | € 17.165 | Nee | ||||
2 | ||||||||
SZW | G2 | Gebundelde uitkering op grond van artikel 69 Participatiewet_gemeentedeel 2018 | Besteding (jaar T) algemene bijstand | Baten (jaar T) algemene bijstand (exclusief Rijk) | Besteding (jaar T) IOAW | Baten (jaar T) IOAW (exclusief Rijk) | Besteding (jaar T) IOAZ | Baten (jaar T) IOAZ (exclusief Rijk) |
Alle gemeenten verantwoorden hier het gemeentedeel over (jaar T), ongeacht of de gemeente in (jaar T) geen, enkele of alle taken heeft uitbesteed aan een Openbaar lichaam opgericht op grond van de Wgr. | Gemeente | Gemeente | Gemeente | Gemeente | ||||
Gemeente | Gemeente | |||||||
I.1 Participatiewet (PW) | I.1 Participatiewet (PW) | I.2 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) | I.3 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) | |||||
I.2 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) | I.3 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) | |||||||
Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | |||
Indicatornummer: G2 / 01 | Indicatornummer: G2 / 02 | Indicatornummer: G2 / 03 | Indicatornummer: G2 / 04 | Indicatornummer: G2 / 05 | Indicatornummer: G2 / 06 | |||
€ 7.045.447 | € 271.579 | € 648.939 | € 4.607 | € 84.655 | € 1.093 | |||
Besteding (jaar T) Bbz 2004 levensonderhoud beginnende zelfstandigen | Baten (jaar T) Bbz 2004 levensonderhoud beginnende zelfstandigen | Baten (jaar T) WWIK (exclusief Rijk) | Besteding (jaar T) Loonkostensubsidie o.g.v. art. 10d Participatiewet | Baten (jaar T) Loonkostensubsidie o.g.v. art. 10d Participatiewet (excl. Rijk) | Volledig zelfstandige uitvoering Ja/Nee | |||
Gemeente | Gemeente | Gemeente | Gemeente | |||||
Gemeente | ||||||||
I.4 Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (levensonderhoud beginnende zelfstandigen) (Bbz 2004) | I.4 Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (levensonderhoud beginnende zelfstandigen) (Bbz 2004) | I.7 Participatiewet (PW) | I.7 Participatiewet (PW) | |||||
I.6 Wet werk en inkomen kunstenaars (WWIK) | ||||||||
Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle n.v.t. | |||
Indicatornummer: G2 / 07 | Indicatornummer: G2 / 08 | Indicatornummer: G2 / 09 | Indicatornummer: G2 / 10 | Indicatornummer: G2 / 11 | Indicatornummer: G2 / 12 | |||
€ 40.096 | € 1.279 | € 0 | € 211.915 | € 0 | Ja | |||
SZW | G3 | Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (exclusief levensonderhoud beginnende zelfstandigen)_gemeentedeel 2018 | Besteding (jaar T) levensonderhoud gevestigde zelfstandigen (exclusief Bob) | Besteding (jaar T) kapitaalverstrekking (exclusief Bob) | Baten (jaar T) levensonderhoud gevestigde zelfstandigen (exclusief Bob) (exclusief Rijk) | Baten (jaar T) kapitaalverstrekking (exclusief Bob) (exclusief Rijk) | Besteding (jaar T) aan onderzoek als bedoeld in artikel 56 Bbz 2004 (exclusief Bob) | Besteding (jaar T) Bob |
Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | |||
Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) 2004 | Indicatornummer: G3 / 01 | Indicatornummer: G3 / 02 | Indicatornummer: G3 / 03 | Indicatornummer: G3 / 04 | Indicatornummer: G3 / 05 | Indicatornummer: G3 / 06 | ||
€ 50.297 | € 82.000 | € 5.236 | € 106.048 | € 17.817 | € 0 | |||
Alle gemeenten verantwoorden hier het gemeentedeel over (jaar T), ongeacht of de gemeente in (jaar T) geen, enkele of alle taken heeft uitbesteed aan een Openbaar lichaam opgericht op grond van de Wgr. | Baten (jaar T) Bob (exclusief Rijk) | Besteding (jaar T) aan uitvoeringskosten Bob als bedoeld in artikel 56 Bbz 2004 | Volledig zelfstandige uitvoering Ja/Nee | |||||
Aard controle R | Aard controle R | Aard controle n.v.t. | ||||||
Indicatornummer: G3 / 07 | Indicatornummer: G3 / 08 | Indicatornummer: G3 / 09 | ||||||
€ 0 | € 0 | Ja |
Overzicht wet normering bezoldiging topfunctionarissen
WNT verantwoording 2018
De WNT is van toepassing op Gemeente Ooststellingwerf. Het voor Gemeente Ooststellingwerf toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2018 € 189.000 (het algemeen bezoldigingsmaximum). Naast de hieronder vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2018 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen.
Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking
WNT 2018 | S. Kastelein | M. van Bergen |
Functie(s) | Gemeentesecretaris | Griffier |
Aanvang en einde functievervulling in 2018 | 1-1 t/m 30-11 | 1-1 t/m 31-12 |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1 | 0,89 |
Dienstbetrekking? | ja | ja |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | € 172.947 | € 168.002 |
Bezoldiging | ||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | € 96.230 | € 64.927 |
Beloningen betaalbaar op termijn | € 15.937 | € 10.998 |
Subtotaal | € 112.167 | € 75.925 |
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag | - | - |
Totaal bezoldiging | € 112.167 | € 75.925 |
Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | N.v.t. | N.v.t. |
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling | N.v.t. | N.v.t. |
Gegevens 2017 | ||
Aanvang en einde functievervulling in 2017 | 1-1 tm 31-12 | 1-1 tm 31-12 |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1 | 0,89 |
Dienstbetrekking? | Ja | Ja |
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | € 104.804 | € 65.771 |
Beloningen betaalbaar op termijn | € 16.171 | € 10.205 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | € 181.000 | € 160.891 |
Totaal bezoldiging 2017 | € 120.975 | € 75.976 |
Leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking
WNT 2018 | J. van Delden |
Functie(s) | Interim gemeentesecretaris |
Kalenderjaar | 1-1 t/m 30-11 |
Periode functievervulling in het kalenderjaar (aanvang – einde) | 1 |
Aantal kalendermaanden functievervulling in het kalenderjaar | ja |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | |
Maximum uurtarief in het kalenderjaar | € 182 |
Maxima op basis van de normbedragen per maand | € 25.300 |
Individueel toepasselijke maximum gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 | € 25.300 |
Bezoldiging | |
Werkelijk uurtarief lager dan het (gemiddeld) maximum uurtarief? | Ja |
Bezoldiging in de betreffende periode | € 15.600 |
Totale bezoldiging gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 | € 15.600 |
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag | N.v.t. |
Subtotaal | |
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag | - |
Totaal bezoldiging, exclusief BTW | € 15.600 |
Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | N.v.t. |
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling | N.v.t. |
Overzicht schatkistbankieren
Overzicht Schatkistbankieren
x € 1.000 | |||||
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren | |||||
2018 | |||||
-1 | Drempelbedrag | 497 | |||
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | ||
-2 | Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | ||||
(3a) = (1) > (2) | Ruimte onder het drempelbedrag | 497 | 497 | 497 | 497 |
(3b) = (2) > (1) | Overschrijding van het drempelbedrag | - | - | - | |
(1) Berekening drempelbedrag | |||||
2018 | |||||
(4a) | Begrotingstotaal verslagjaar | 66.308 | |||
(4b) | Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan 500 miljoen | 66.308 | |||
(4c) | Het deel van het begrotingstotaal dat de 500 miljoen te boven gaat | - | |||
(1) = (4b)*0,0075 + (4c)*0,002 met een minimum van €250.000 | Drempelbedrag | 497 | |||
(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | |||||
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | ||
(5a) | Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil) | ||||
(5b) | Dagen in het kwartaal | 90 | 91 | 92 | 92 |
(2) - (5a) / (5b) | Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen |
Begrotingsrechtmatigheid
Begrotingsrechtmatigheid
De door u vastgestelde begroting en begrotingswijzigingen zijn de norm voor de begrotingsrechtmatigheid. Bestedingen boven het vastgestelde begrotingsbedrag (lasten) per programma die niet door u zijn geautoriseerd zijn strikt genomen onrechtmatig. Er kunnen verschillende soorten begrotingsafwijkingen worden onderkend. Het hangt dan van de reden af of de overschrijding meetelt in het oordeel van de accountant.
Uit onderstaande tabel blijkt dat er bij programma 5 en 6 en de algemene dekkingsmiddelen overschrijdingen zijn bij de lasten. We hebben geconstateerd dat deze overschrijdingen passen binnen het bestaande beleid en niet eerder bekend waren. De overschrijdingen vallen daarmee in de categorie “onrechtmatig, maar telt niet mee voor het oordeel”.
Wij verzoeken u deze overschrijdingen alsnog te autoriseren door middel van het vaststellen van de Jaarstukken 2018. Voor een toelichting op de overschrijding verwijzen we naar het overzicht algemene dekkingsmiddelen.
x € 1.000 | |||||||||
Actuele Begroting | Rekening 2018 | Afwijking | |||||||
Baten | Lasten | saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | |
Saldo van baten en lasten | |||||||||
Programma | |||||||||
1. Sociale Domein | 9.333 | -29.504 | -20.171 | 10.089 | -28.806 | -18.716 | 756 V | 699 V | 1.455 V |
2. Welzijn & educatie | 623 | -7.296 | -6.672 | 663 | -6.705 | -6.042 | 40 V | 591 V | 631 V |
3. Ruimtelijke & economische ontwikk. | 7.121 | -10.367 | -3.246 | 7.170 | -8.535 | -1.365 | 49 V | 1.832 V | 1.880 V |
5. Openbare orde en veiligheid | - | -1.767 | -1.767 | 62 | -1.806 | -1.744 | 62 V | - 39 N | 23 V |
6. Bestuur & Dienstverlening | 1.169 | -12.128 | -10.960 | 1.282 | -12.981 | -11.699 | 114 V | - 853 N | - 739 N |
Totaal programma | 18.247 | -61.063 | -42.816 | 19.267 | -58.834 | -39.567 | 1.020 V | 2.229 V | 3.250 V |
Algemene dekkingsmiddelen | |||||||||
Algemene uitkering | 41.261 | - | 41.261 | 41.730 | - | 41.730 | 469 V | - | 469 V |
Deelnemingen | 54 | -1 | 53 | 72 | -1 | 71 | 17 V | - | 17 V |
Lokale heffingen | 4.266 | -7 | 4.259 | 6.712 | -8 | 6.703 | 2.446 V | - 2 N | 2.444 V |
Saldo financieringsfunctie | 54 | 11 | 64 | 29 | -22 | 8 | - 24 N | - 32 N | - 57 N |
Overige algemene dekkingsmiddelen | 9 | -532 | -523 | 9 | - | 9 | - 0 N | 532 V | 532 V |
Totaal algemene dekkingsmiddelen | 45.643 | -529 | 45.114 | 48.551 | -31 | 48.520 | 2.908 V | 498 V | 3.406 V |
Overhead | |||||||||
Overhead | 2.119 | -11.523 | -9.404 | 2.320 | -10.376 | -8.055 | 202 V | 1.147 V | 1.349 V |
Totaal overhead | 2.119 | -11.523 | -9.404 | 2.320 | -10.376 | -8.055 | 202 V | 1.147 V | 1.349 V |
Vennootschapsbelasting | |||||||||
Vennootschapsbelasting | - | - | - | - | -24 | -24 | - | - 24 N | - 24 N |
Totaal vennootschapsbelasting | - | - | - | - | -24 | -24 | - | - 24 N | - 24 N |
Saldo van baten en lasten | 66.008 | -73.115 | -7.106 | 70.138 | -69.265 | 874 | 4.130 V | 3.850 V | 7.980 V |
Mutatie reserve | |||||||||
Toevoegingen en onttrekkingen | |||||||||
Toevoegingen | -864 | -864 | -3.625 | -3.625 | - | - 2.761 N | - 2.761 N | ||
Onttrekkingen | 6.361 | 6.361 | 3.692 | 3.692 | - 2.670 N | - | - 2.670 N | ||
Totaal toevoegingen en onttrekkingen | 6.361 | -864 | 5.498 | 3.692 | -3.625 | 67 | - 2.670 N | - 2.761 N | - 5.431 N |
Resultaat | 72.370 | -73.978 | -1.608 | 73.830 | -72.890 | 940 | 1.460 | 1.089 | 2.549 |
Kerngegevens
Fysieke kerngegevens
Peildatum gegevens: 1 januari van het begrotings- en rekeningjaar.
Fysieke kerngegevens | Rekening | Rekening | Rekening | Begroting | Rekening |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | |
Sociale structuur | |||||
Aantal inwoners | 25.617 | 25.571 | 25.540 | 25.493 | 25.459 |
• van 0 - 19 jaar | 5.599 | 5.573 | 5.494 | 5.408 | 5.417 |
• van 20 - 64 jaar | 14.461 | 14.310 | 14.247 | 14.143 | 14.120 |
• van 65 jaar en ouder | 5.557 | 5.688 | 5.799 | 5.942 | 5.922 |
Aantal periodiek bijstandsgerechtigden | 575 | 606 | 623 | 643 | 593 |
• WWB / BBZ | 525 | 547 | 565 | 585 | 546 |
• IOAW / IOAZ | 50 | 59 | 58 | 58 | 47 |
Fysieke structuur | |||||
Oppervlakte in hectare 1) | 22.611 | 22.611 | 22.611 | 22.611 | 22.611 |
• binnenwater | 214 | 260 | 264 | 260 | 276 |
• land | 22.397 | 22.351 | 22.347 | 22.351 | 22.335 |
Aantal woonruimten voor de algemene uitkering | 11.721 | 11.740 | 11.773 | 11.806 | 11.816 |
Lengte van de wegen (km) | 381 | 387 | 387 | 387 | 387 |
• binnen de bebouwde kom | 132 | 132 | 132 | 132 | 132 |
• buiten de bebouwde kom | 249 | 255 | 255 | 255 | 255 |
Lengte van recreatieve fiets-, ruiter- en wandelpaden (km) | 76 | 79 | 79 | 79 | 79 |
Lengte van waterwegen (km) | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 |
Openbaar groen in hectare | 285 | 295 | 295 | 293 | 306 |
• beplanting | 88 | 88 | 88 | 89 | 87 |
• gras | 197 | 207 | 207 | 204 | 219 |
Aantal bomen langs wegen en openbaar groen | 35.742 | 36.011 | 36.300 | 36.000 | 36.000 |
Aantal rioolaansluitingen voor rioolbelastingen | 12.166 | 12.182 | 12.179 | 12.271 | 12.351 |
Financiële kerngegevens
x € 1.000 | |||||
Financiële kerngegevens | Rekening | Rekening | Rekening | Begroting | Rekening |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | |
Exploitatielasten | 72.371 | 75.402 | 70.180 | 66.308 | 70.138 |
Opbrengst belastingen | 4.424 | 4.036 | 4.530 | 4.385 | 6.964 |
Opbrengst onroerendezaakbelasting | 2.779 | 2.829 | 2.925 | 2.780 | 2.919 |
Algemene uitkering gemeentefonds 1) | 25.167 | 26.225 | 26.019 | 26.834 | 41.730 |
Boekwaarde vaste activa | 69.795 | 71.451 | 71.223 | 68.767 | 67.564 |
Vaste schuld | 35.111 | 33.552 | 31.893 | 26.367 | 26.367 |
Eigen financieringsmiddelen: | 44.038 | 41.161 | 42.811 | 36.649 | 37.441 |
Reserves | 29.686 | 28.435 | 30.425 | 25.474 | 26.314 |
Voorzieningen | 14.352 | 12.726 | 12.386 | 11.175 | 11.127 |
Loonkosten | 10.306 | 10.738 | 11.766 | 13.935 | 12.853 |
Bijdragen en subsidies | 6.865 | 4.193 | 3.855 | 3.498 | 3.839 |
1) miv rekening 2018 inclusief sociaal domein |
Bedrag per inwoner
Bedrag per inwoner | Rekening | Rekening | Rekening | Begroting | Rekening |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | |
Exploitatielasten | 2.825 | 2.949 | 2.748 | 2.600 | 2.755 |
Opbrengst belastingen | 173 | 158 | 177 | 170 | 274 |
Opbrengst onroerendezaakbelasting | 108 | 111 | 115 | 110 | 115 |
Algemene uitkering gemeentefonds | 982 | 1.026 | 1.019 | 1.050 | 1.639 |
Boekwaarde vaste activa | 2.725 | 2.794 | 2.789 | 2.700 | 2.654 |
Vaste schuld | 1.371 | 1.312 | 1.249 | 1.030 | 1.036 |
Eigen financieringsmiddelen: | |||||
Reserves | 1.159 | 1.112 | 1.191 | 1.000 | 1.034 |
Voorzieningen | 560 | 498 | 485 | 440 | 437 |
Loonkosten | 402 | 420 | 461 | 550 | 505 |
Bijdragen en subsidies | 268 | 164 | 151 | 140 | 151 |
Overzicht taakvelden
Overzicht taakvelden
x € 1.000 | |||||||
Begroting 2018 na wijziging | Jaarrekening 2018 | ||||||
Taakvelden | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Verschil saldo |
0.1 Bestuur | -1.665 | 50 | -1.615 | -1.775 | 75 | -1.700 | 85 |
0.10 Mutaties reserves | -864 | 6.361 | 5.498 | -3.625 | 3.692 | 67 | 5431 |
0.2 Burgerzaken | -621 | 398 | -223 | -681 | 449 | -232 | 10 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | -45 | 366 | 321 | -50 | 220 | 171 | 150 |
0.4 Overhead | -11.523 | 2.119 | -9.404 | -10.376 | 2.320 | -8.055 | -1349 |
0.5 Treasury | 10 | 108 | 117 | -22 | 101 | 78 | 39 |
0.61 OZB woningen | -247 | 2.391 | 2.143 | -407 | 2.376 | 1.969 | 174 |
0.62 OZB niet-woningen | -194 | 680 | 486 | -132 | 645 | 513 | -27 |
0.64 Belastingen Overig | -25 | 1.315 | 1.289 | -29 | 3.762 | 3.733 | -2444 |
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | 0 | 41.261 | 41.261 | 0 | 41.874 | 41.874 | -613 |
0.8 Overige baten en lasten | -532 | 9 | -523 | -96 | 9 | -87 | -436 |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | 0 | 0 | 0 | -24 | 0 | -24 | 24 |
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | -1.446 | 0 | -1.446 | -1.452 | 0 | -1.452 | 6 |
1.2 Openbare orde en veiligheid | -570 | 0 | -570 | -629 | 49 | -580 | 10 |
2.1 Verkeer en vervoer | -3.037 | 28 | -3.009 | -3.005 | 50 | -2.955 | -54 |
2.2 Parkeren | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.4 Economische havens en waterwegen | -10 | 0 | -10 | -11 | 0 | -11 | 1 |
3.1 Economische ontwikkeling | -29 | 0 | -29 | -24 | 0 | -24 | -4 |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | -477 | 481 | 4 | -28 | 335 | 307 | -303 |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | -217 | 0 | -217 | -192 | 0 | -192 | -25 |
3.4 Economische promotie | -199 | 330 | 131 | -184 | 331 | 147 | -16 |
4.1 Openbaar basisonderwijs | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.2 Onderwijshuisvesting | -1.736 | 21 | -1.715 | -1.745 | 25 | -1.720 | 5 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | -1.231 | 148 | -1.083 | -1.202 | 152 | -1.050 | -33 |
5.1 Sportbeleid en activering | -191 | 0 | -191 | -199 | 8 | -191 | 0 |
5.2 Sportaccommodaties | -1.338 | 126 | -1.212 | -1.089 | 127 | -962 | -250 |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | -533 | 0 | -533 | -501 | 76 | -426 | -108 |
5.5 Cultureel erfgoed | -118 | 4 | -114 | -105 | 6 | -99 | -15 |
5.6 Media | -550 | 21 | -529 | -550 | 20 | -530 | 1 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -2.693 | 342 | -2.350 | -2.559 | 341 | -2.219 | -132 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -2.123 | 308 | -1.815 | -1.803 | 256 | -1.547 | -268 |
6.2 Wijkteams | -1.706 | 0 | -1.706 | -1.860 | 0 | -1.860 | 154 |
6.3 Inkomensregelingen | -11.310 | 8.974 | -2.336 | -10.401 | 9.337 | -1.064 | -1272 |
6.4 Begeleide participatie | -4.213 | 0 | -4.213 | -4.071 | 0 | -4.071 | -142 |
6.5 Arbeidsparticipatie | -1.362 | 2 | -1.360 | -1.478 | 103 | -1.375 | 15 |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -417 | 0 | -417 | -292 | 0 | -292 | -125 |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | -5.828 | 320 | -5.508 | -6.129 | 294 | -5.834 | 326 |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | -6.092 | 0 | -6.092 | -6.264 | 0 | -6.264 | 172 |
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | -77 | 37 | -40 | -138 | 334 | 196 | -236 |
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | -1.006 | 0 | -1.006 | -1.053 | 21 | -1.033 | 26 |
7.1 Volksgezondheid | -1.059 | 0 | -1.059 | -975 | 1 | -974 | -85 |
7.2 Riolering | -2.120 | 2.737 | 617 | -2.160 | 2.749 | 589 | 28 |
7.3 Afval | -2.422 | 2.529 | 107 | -2.485 | 2.634 | 149 | -42 |
7.4 Milieubeheer | -655 | 101 | -555 | -546 | 129 | -417 | -138 |
8.1 Ruimtelijke ordening | -2.221 | 122 | -2.098 | -1.282 | 241 | -1.041 | -1058 |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | -27 | 122 | 95 | -40 | 154 | 113 | -19 |
8.3 Wonen en bouwen | -1.258 | 562 | -696 | -1.219 | 534 | -685 | -11 |
Resultaat na bestemming | -73.978 | 72.370 | -1.608 | -72.890 | 73.830 | 940 | -2.549 |
Verdelingsprincipe taakvelden
In onderstaand overzicht staat het verdelingsprincipe van de taakvelden. De taakvelden sluiten niet 1 op 1 aan op de programma's (en thema's) in de jaarstukken. Dit komt hoofdzakelijk doordat in de jaarstukken de salarislasten in programma 6 worden verantwoord, terwijl bij het overzicht van de taakvelden de (directe) salarislasten zijn verdeeld over de diverse taakvelden.
Programma/Thema | Taakvelden | ||
Programma 1 | |||
1.1 Thema Jeugd | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | ||
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | |||
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | |||
7.1 Volksgezondheid | |||
1.2 Thema WMO (incl. AWBZ) | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | ||
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | |||
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | |||
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | |||
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | |||
1.3 Thema Participatie | 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | ||
6.4 Begeleide participatie | |||
6.5 Arbeidsparticipatie | |||
1.4 Thema Inkomensverstrekking | 6.3 Inkomensregelingen | ||
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | |||
1.9 Thema Reserves programma 1 | 0.10 Mutaties reserves | ||
Programma 2 | |||
2.1 Thema Kunst en cultuur | 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | ||
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | |||
5.6 Media | |||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | |||
2.2 Thema Onderwijs | 4.2 Onderwijshuisvesting | ||
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | |||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | |||
2.3 Thema Sport | 5.1 Sportbeleid en activering | ||
5.2 Sportaccommodaties | |||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | |||
2.4 Thema Volksgezondheid | 7.1 Volksgezondheid | ||
2.9 Thema Reserves programma 2 | 0.10 Mutaties reserves | ||
Programma 3 | |||
3.1 Thema Economische ontwikk. | 0.64 Belastingen Overig | ||
3.1 Economische ontwikkeling | |||
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | |||
3.4 Economische promotie | |||
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | |||
8.1 Ruimtelijke ordening | |||
3.2 Thema Openbare ruimte | 2.1 Verkeer en vervoer | ||
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | |||
3.3 Thema Milieu | 0.64 Belastingen Overig | ||
6.3 Inkomensregelingen | |||
7.2 Riolering | |||
7.3 Afval | |||
7.4 Milieubeheer | |||
3.4 Thema Bouwen en wonen | 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | ||
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | |||
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | |||
5.5 Cultureel erfgoed | |||
8.1 Ruimtelijke ordening | |||
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | |||
8.3 Wonen en bouwen | |||
3.9 Thema Reserves programma 3 | 0.10 Mutaties reserves | ||
Programma 5 | |||
5.1 Thema Openbare orde en veiligheid | 1.1 Crisisbeheersing en brandweer | ||
1.2 Openbare orde en veiligheid | |||
5.2 Thema Handhaving | 7.4 Milieubeheer | ||
5.9 Thema Reserves programma 5 | 0.10 Mutaties reserves | ||
Programma 6 | |||
6.1 Thema Bestuur | 0.1 Bestuur | ||
0.2 Burgerzaken | |||
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | |||
6.2 Thema Dienstverlening | 0.2 Burgerzaken | ||
5.5 Cultureel erfgoed | |||
8.3 Wonen en bouwen | |||
6.3 Thema Financiën | 0.1 Bestuur | ||
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten | |||
0.2 Burgerzaken | |||
0.4 Overhead | |||
0.5 Treasury | |||
0.61 OZB woningen | |||
0.62 OZB niet-woningen | |||
0.64 Belastingen Overig | |||
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | |||
0.8 Overige baten en lasten | |||
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | |||
1.2 Openbare orde en veiligheid | |||
2.1 Verkeer en vervoer | |||
2.2 Parkeren | |||
2.4 Economische havens en waterwegen | |||
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | |||
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | |||
3.4 Economische promotie | |||
4.1 Openbaar basisonderwijs | |||
4.2 Onderwijshuisvesting | |||
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | |||
5.1 Sportbeleid en activering | |||
5.2 Sportaccommodaties | |||
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | |||
5.5 Cultureel erfgoed | |||
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | |||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | |||
6.2 Wijkteams | |||
6.3 Inkomensregelingen | |||
6.4 Begeleide participatie | |||
6.5 Arbeidsparticipatie | |||
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | |||
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | |||
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | |||
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | |||
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | |||
7.1 Volksgezondheid | |||
7.2 Riolering | |||
7.3 Afval | |||
7.4 Milieubeheer | |||
8.1 Ruimtelijke ordening | |||
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | |||
8.3 Wonen en bouwen | |||
6.9 Thema Reserves programma 6 | 0.10 Mutaties reserves |
Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren
Vanaf 2017 is het voor gemeenten verplicht om een vaste lijst van beleidsindicatoren op te nemen in de begroting en jaarstukken. Als bijlage voor deze jaarstukken zijn twee overzichten opgenomen waarin de prestaties van de gemeente Ooststellingwerf worden vergeleken met het landelijk gemiddelde en met alle Friese gemeenten.
- Vergelijking beleidsindicatoren gemeente Ooststellingwerf vs Nederland
- Vergelijking beleidsindicatoren gemeente Ooststellingwerf vs Friese gemeenten
Deze cijfers komen van de website waarstaatjegemeente.nl en hebben als peildatum 25 januari 2019. Op de website waarstaatjegemeente.nl vindt u meer uitleg over deze indicatoren en kan naar behoefte met elke gemeente in Nederland een vergelijking gemaakt worden.
In programma 6 Bestuur en Dienstverlening zijn een 5-tal beleidsindicatoren opgenomen die op basis van eigen informatie zijn berekend.