In onderstaand overzicht lichten we de afwijkingen in de ‘overige baten en lasten’ > € 25.000 toe.
Economische aangelegenheden, voordeel € 1.001.000*
De bouw van het Biosintrum is gestart in 2017. De oplevering is in 2018. De geraamde onttrekking uit de algemene reserve van € 1.000.000 schuift door naar 2018.
Algemene reserve, nadeel € 1.000.000*
Zie bovenstaande over Biosintrum.
Verhardingen, nadeel € 58.000
- Verharding nadeel € 31.000 doordat er extra fietspaden zijn verbeterd. Het nadeel komt terug als voordeel bij de openbare verlichting.
- De lasten voor herinrichting Nanningaweg fase 3 zijn hoger uitgevallen. De maximale bijdrage van de provincie is ontvangen. Dan resteert er een nadeel van € 26.000.
Verkeersvoorzieningen, voordeel € 46.000
- Verkeersvoorzieningen voordeel € 11.500. Een deel van de werkzaamheden is niet uitgevoerd in 2017 maar wordt uitgevoerd in 2018. Dit bedrag komt als nadeel terug bij de voorjaarsrapportage van 2018.
- Voordeel € 37.000 openbare verlichting. Dit komt door lagere energielasten en er zijn geen lasten voor schades geweest. Voordeel komt als nadeel terug bij verhardingen.
Straatreiniging nadeel, € 42.000
- Nadeel van € 25.000 omdat er in 2017 meer strooiroutes waren dan gemiddeld door de kwakkelwinter. Daarvoor is meer zout/calcium aangeschaft.
- Nadeel € 11.000 omdat de aangeschafte Wave handunit voor onkruidbestrijding volledig is afgeschreven in 2017. (Zie ook raadsvoorstel van 30 januari 2018 en de gewijzigde activeringsgrens).
Openbaar groen, voordeel € 88.000
- Voordeel € 89.000 bij beplantingen omdat er bij de buitendienst minder werk is uitbesteed door de overgang van de medewerkers van Caparis naar de Stichting en er minder aanplanting is geweest. Daarnaast is bij de 2e marap 2017 € 30.000 beschikbaar gesteld om een groenbeleidsplan op te stellen. In 2017 zijn hier nog geen verplichtingen voor aangegaan. U heeft ingestemd (20 februari 2018) met het opstellen van een nieuw biodiversiteitsplan op een participatieve manier. Bij de bestemming gerealiseerd resultaat komt de € 30.000 weer terug.
- Voordeel van € 43.000 bij sloten en waterpartijen omdat de vergoeding van het Wetterskip voor beheer en onderhoud van stedelijk water per abuis niet is gewijzigd in de begroting.
- Nadeel van € 49.000 bij bomen omdat we meer bomen moesten snoeien in verband met gevaarlijke situaties, we hebben minder schadevergoedingen ontvangen en er is veel schade geweest door twee stormen.
Afvalinzameling, voordeel € 45.000
- Lagere baten van € 20.000 . Er zijn veel minder restafvalledigingen geweest dan geraamd. Er zijn wel veel meer GFT containers geleegd.
- Voordeel van € 66.000 door minder uitgaven zwerfafval, minder ton te verwerken restafval en het niet 1 op 1 lopen van vergoeding voor drankenkartons. Daarnaast is er een nadeel doordat er meer GFT te verwerken was, de verwerkingskosten van hout hoger zijn geworden en de toegerekende salarislasten iets hoger waren. Het nadeel van de salarislasten komt in programma 6 terug. De onttrekking uit de reserve per saldo € 35.500 lager dan begroot.
Reserve lastenverlichting, nadeel € 35.500
De onttrekking uit de reserve lastenverlichting voor afval is € 35.500 lager. Zie bovenstaande toelichting.
Riolering, voordeel € 175.000
Het voordeel in de riolering is € 134.000. Dit is het (efficiency) voordeel op de investeringen in vrijverval rioleringen 2015 t/m 2017. Dit deel voegen we toe aan de rioleringsreserve. Het restant voordeel komt centraal terug als nadeel in programma 6. Dit betreffen salarislasten en compensabele btw. In de exploitatie van de riolering zijn er per saldo hogere lasten geweest dan geraamd. Dit wordt verrekend met de voorziening en heeft daarom geen resultaatconsequenties.
Rioleringsreserve, nadeel € 134.000
Zie bovenstaande toelichting.
RO, Vhv en Bestemmingsplannen, voordeel € 117.000
- Lagere lasten bestemmingsplannen € 33.000 doordat weinig eigen bestemmingsplannen zijn ontwikkeld (bestemmingsplan buitengebied en beheersplannen zijn up to date). Daarnaast weinig initiatieven vanuit de gemeente en lagere externe advieskosten (meer in eigen beheer). Lagere lasten nieuwe omgevingswet € 38.000 mede door uitstel wetgeving. Een lagere onttrekking uit de algemene reserve. € 79.000 blijft beschikbaar in 2018
- Hogere opbrengst (€ 11.000) leges bestemmingsplanprocedures.
- Lagere lasten (€ 19.000) uitvoeringsagenda’s woonvisie. Het restant blijft beschikbaar in 2018 via de algemene reserve.
- Voordeel doordat minder rente is toegerekend aan deze kostenplaats (€ 16.000), komt terug als nadeel bij programma 6.
Algemene reserve, nadeel € 98.000
Lagere onttrekking uitvoeringsagenda’s woonvisie € 19.000 en lagere onttrekking omgevingswet/bestemmingsplannen € 79.000. Zie bovenstaande.
Recreatie en toerisme, nadeel € 286.000
- Investeringswerken Masterplan Appelscha, nadeel € 368.000*:
- Subsidie Masterplan Appelscha N381 gelden nadeel € 250.000. Begroot is subsidieontvangst van € 750.000. Ontvangen is € 500.000. De afrekening van € 250.000 vindt plaats in 2018.
- Masterplan Appelscha N381 (71013) hogere lasten, nadeel € 43.000. In verband met subsidievoorwaarden van de verschillende subsidies is ervoor gekozen om een deel van de projecten onderling over te hevelen. Dit in verband met de sluitingstermijn van de subsidies (eind 2017) en de doorlooptijd van onze projecten (bijv. Mader in 2018).
- Subsidie Streekagenda ZO Fryslân – Hein Mader Kunstroute nadeel € 75.000. Deze subsidie is niet verantwoord in 2017.
- Gebiedsgericht beleid, voordeel € 36.000. Dit komt door uitgestelde bedragen aan derden vanuit de reserve Streekagenda. Het restant van € 36.000 blijft beschikbaar in 2018.
- Recreatie en toerisme beleid, voordeel € 21.000. In verband met de zorgvuldigheid van de levering en betaling van de passantenhaven Uutwiek te Oldeberkoop is de aankoop nog niet gerealiseerd. De aankoop vindt plaats in het eerste kwartaal van 2018. Dit bedrag wordt gedekt uit de reserve Streekagenda.
- Overige afwijkingen, voordeel € 24.000 (hogere opbrengst exploitatie Bosbergtoren € 9.000; eenmalige voordeel VTBRO € 7.000 en eenmalig voordeel bijdrage Turfroute € 8.000)
Reserve Strategische projecten, voordeel € 373.000*
- Lagere toevoeging aan de reserve levert een voordeel op van € 325.000 door lagere subsidieontvangst Masterplan Appelscha N381 gelden € 250.000 en Streekagenda ZO Fryslân – Hein Mader Kunstroute € 75.000.
- Hogere onttrekking aan de reserve, voordeel € 48.000 (hogere lasten Masterplan Appelscha N381 gelden € 43.000, hogere lasten voorbereidingskosten Biosintrum € 5.000)
Reserve Streekagenda, nadeel € 57.000
- Uitgaven zijn doorgeschoven naar 2018, daarom een lagere onttrekking aan de reserve in 2017. Het budget blijft beschikbaar in 2018. Zie ook recreatie en toerisme.
Ontwikkelplannen incl. grondexploitatie, voordeel € 515.000*
Dit bestaat uit twee onderdelen. Eén ervan heeft invloed op het rekeningsresultaat en de ander niet. Invloed op het rekeningsresultaat is de jaarlijkse berekening van de omvang van de reserve. De omvang van de reserve is gebaseerd op de risico’s met betrekking tot toekomstige verkopen voor de komende vijf jaar. De uitkomst is dat de reserve € 515.000 te hoog is (voordeel).
De grondexploitatie is kostendekkend, dus heeft geen invloed op het rekeningsresultaat. De gemaakte netto-kosten worden toegevoegd aan de boekwaarde van de complexen, dit is dan verantwoord op de balans. De mutatie boekwaarde is de sluitpost voor de kostendekkende grondexploitatie. De toename in de boekwaarde van de grondexploitatie is € 491.000. Dit is het gevolg van het volgende:
- Resultaat uit baten en lasten, voordeel € 104.000 (afname boekwaarde).
- Hogere toevoeging aan de reserve door de afsluiting van twee complexen, winst € 45.000 (toename boekwaarde)
- Hogere toevoeging aan de reserve doordat de POC-methode gehanteerd moet worden volgens de nieuwe regels van het BBV. Daardoor hebben we een hogere tussentijdse winst van € 550.000 moeten nemen op vier complexen (toename boekwaarde)
Grond en gebouwen, voordeel € 908.000*
Het voordeel bestaat hoofdzakelijk uit:
- Masterplan Oosterwolde centrum – Venekoten noord voordeel € 1.242.000. Door de gewijzigde BBV-regels kunnen de lasten van de projecten niet meer in één keer ten laste van de reserve worden gebracht. Dit zorgt voor een lagere onttrekking aan de reserve grondexploitatie.
- Nadeel van € 325.000 omdat de opbrengst van de verkoop van de boerderij Appelscha-hoog wel is begroot maar de levering en de betaling nog niet hebben plaatsgevonden. Daardoor kan de verkoop nog niet administratief worden verwerkt.
Reserve grondexploitatie, nadeel € 1.222.000*
- Hogere onttrekking reserve grondexploitatie € 20.000. Sinds 2016 moet de gemeente vennootschapsbelasting afdragen over winsten die in de complexen worden behaald. Over 2017 is een voorlopige aanslag € 20.000 opgelegd. Dit wordt in afwijking van de paragraaf Grondbeleid 2017 niet ten laste van de complexen gebracht, maar ten laste van de reserve grondexploitatie.
- Lagere onttrekking € 1.242.000 voor Masterplan Venekoten centrum – Venekoten Noord. Zie toelichting hierboven.
Reserve Strategische projecten, nadeel € 200.000* en Algemene Reserve, nadeel € 500.000*
Nog te bestemmen posten, nadeel € 700.000 (lagere onttrekking). Op deze post staan twee budgetten die nog niet functioneel zijn toegewezen. Dit betreft € 500.000 voor breedband en € 200.000 voor Masterplan Appelscha. De dekking van deze budgetten gaan via de algemene reserve en de reserve strategische projecten. De budgetten blijven beschikbaar in de komende jaren. Er zijn nog geen uitgaven geweest (programma 6). Daar is het voordeel gepresenteerd (€ 700.000).
* Maakt onderdeel uit van de incidentele baten en lasten.