Thema Jeugd, nadeel € 2.386.000
Jeugdgezondheidszorg, nadeel € 2.323.000 (dit nadeel komt ten laste van de reserve Sociaal Domein)
- We realiseren binnen Jeugdgezondheidszorg een resultaat van € 47.000. Deze post is bedoeld voor maatwerk Jeugdgezondheidszorg. In 2017 hebben we de vragen op dit gebied in de reguliere budgetten kunnen opvangen. Wel zijn er opdrachten geformuleerd voor 2018 (waaronder Voorzorg en Vroegsignalering) en de uitvoering hiervan vindt plaats in 2018. Dit komt als nadeel naar voren bij de voorjaarsrapportage 2018.
- Nadeel van € 740.000 doordat er meer afgerekend is over voorgaande jaren, dan waar rekening mee was gehouden (gebaseerd op de productieverantwoordingen van 2016).
- Nadeel van € 400.000 in verband met bovenregionale afwikkelingen 2017 waar nu pas zicht op bestaat vanuit SDF.
- Nadeel van € 1.230.000 door onder andere afrekening DBC’s die pas tot uiting zijn gekomen bij de ontvangen productieverantwoordingen van de instellingen.
Individuele voorziening Jeugd PGB, nadeel € 64.000
In 2016 hebben we een voordeel verantwoord van € 64.302 (ten aanzien van de PGB’s over 2015 en eerder). Hierbij hadden wij ons gebaseerd op verantwoording vanuit SVB. Deze verantwoording bleek niet juist, waardoor dit voordeel niet gerealiseerd is en wij de vordering moesten afboeken.
Thema WMO inclusief AWBZ, nadeel € 266.000
Maatwerk natura materieel, voordeel € 73.000 (dit voordeel komt ten gunste van de reserve Sociaal Domein)
Woningaanpassingen, voordeel € 73.000, Er zijn 26 aanpassingen geweest maar dat zijn veelal kleinere aanpassingen. De begrote grote woningaanpassingen hebben niet plaatsgevonden.
WMO informele zorg, voordeel € 15.000 (dit voordeel komt ten gunste van de reserve Sociaal Domein).
Het budget voor informele zorg is structureel verhoogd met € 10.000 vanuit de wmo (oud) budgetten, deze correctie heeft eind 2017 plaatsgevonden. Het extra budget is in 2017 niet gebruikt. In 2018 en verder wordt hier wel invulling aan gegeven.
Maatschappelijke begeleiding en opvang, voordeel € 6.000
Maatschappelijke opvang, voordeel € 6.000 door een hogere ontvangen bijdrage van COA.
Maatwerk voorziening natura immaterieel, nadeel € 360.000 (dit nadeel komt ten laste van de reserve Sociaal Domein)
- Hulp in het huishouden, voordeel € 219.000. Het grootste voordeel wordt bereikt doordat er geen onvoorziene uitgaven zijn geweest die wel begroot waren (€ 102.000). Daarnaast is het voordeel gerealiseerd doordat het mogelijk is, via bestuurlijk aanbesteden, dat alle zorgaanbieders huishoudelijke hulp mogen leveren. Hierdoor is het mogelijk dat er combinaties met bijvoorbeeld begeleiding gemaakt kunnen worden en er daardoor minder hulpverleners bij de klant over de vloer komen.
- Zorgeconomie, voordeel € 41.000. De ontwikkelingen zijn in volle gang om te zorgen dat er goed personeel in de regio is/blijft, waarbij we inzetten op het vergroten van de aantrekkingskracht in de regio, maar ook dat we daarbij de leegstaande gebouwen in de zorg betrekken. Echter het proces is nog maar net gestart en zal dus met name worden uitgevoerd in 2018. Dit zorgt voor een lagere onttrekking aan de algemene reserve.
- PGB WMO, nadeel € 325.000. In 2016 hebben we een voordeel verantwoord van € 325.000 (ten aanzien van de PGB’s over 2015 en eerder). Hierbij hadden wij ons gebaseerd op verantwoording vanuit SVB. Deze verantwoording van het SVB bleek niet juist, waardoor dit voordeel niet gerealiseerd is en wij de vordering hebben moeten afboeken.
- Eigen bijdrage opvang WMO, nadeel € 32.000. Eigen bijdragen lopen via CAK, wij hebben alleen inzicht in het wel/niet aanmelden van cliënten. Berekeningen etc. hebben we geen inzicht in.
- Nadeel van € 285.000 doordat pas bij de eindverantwoordingen is gebleken dat de zorginstellingen achter liepen met factureren.
- Overige voordelen € 22.000 met name veroorzaakt door minder inhuur van deskundigen voor externe advisering, licenties en handboeken.
Thema Participatie, voordeel € 513.000
Participatie werkdeel, voordeel € 277.000
- Vergunninghouders, voordeel € 380.000*. Het bedrag dat in 2017 ten gunste is gekomen in het participatiebudget, ten behoeve van de vergunninghouders niet besteed. Dit wordt in 2018 planmatig verwerkt binnen team Samenleving. Het voorstel is om dit te bestemmen voor 2018.
- Caparis, nadeel van € 64.000 de loonbetalingen van de 10 medewerkers van Caparis, die in de Stichting zijn opgenomen, waren nog niet begroot.
- Ontvangen ESF subsidie, voordeel € 40.000. Als gemeente Ooststellingwerf participeren we in projecten, waarbij gemeente Leeuwarden penvoerder is om ESF subsidies aan te vragen. Onze cofinanciering komt uit eigen budget. De ESF subsidie wordt niet in de begroting opgenomen, omdat dit te risicovol is. Het is niet altijd duidelijk of en wanneer de ESF subsidie wordt uitgekeerd.
- Nadeel, project baanbrekend € 40.000
- Nadeel project veilig en vitaal aan het werk, € 30.000
- Overige nadelen € 9.000
Sociale Werkvoorziening, voordeel € 236.000.
Bijdrage Caparis, voordeel € 236.000. Door project Groen Zelf Doen, hoefden we minder bijdrage aan Caparis te betalen.
Thema Inkomensverstrekking, voordeel € 212.000
Levensonderhoud, voordeel € 232.000
Bijzondere Bijstand, nadeel € 20.000
- Schuldhulpverlening, voordeel € 16.000. Betreft schuldhulpverlening voor particulieren en ondernemers, door inzet van onze budgetadviseurs in het gebiedsteam zijn er minder doorverwijzingen naar de kredietbank.
- Armoedebeleid, nadeel € 77.000. Extra kosten i.v.m. uitvoeren onderzoek bewindvoering. Feitelijk hebben we dus eigenlijk teveel overgeheveld naar 2018.
- Overige voordelen (€ 41.000), met name lagere uitkeringen als gevolg van inzet budgetcoaches.
Reserve Sociaal Domein, voordeel € 2.715.000
- Voordeel van € 390.000 i.v.m. hogere onttrekkingen i.v.m. nadelen SVB
- Nadeel van € 220.000 i.v.m. lagere onttrekking t.b.v. huishoudelijke hulp
- Nadeel van € 70.000 i.v.m. hogere dotatie vanuit WMO (woningaanpassingen, vrijwilligersbeleid) (lagere onttrekking)
- Voordeel van € 2.655.000 i.v.m. onttrekkingen door de nadelen bij Jeugdzorg en WMO (hogere onttrekking)
Algemene reserve, nadeel € 41.000
Lagere onttrekking aan de algemene reserve voor zorgeconomie.
* Maakt onderdeel uit van de incidentele baten en lasten.