Begroting 2021 |
Blz. 1 |
Begroting 2021 |
Blz. 2 |
Programma’s |
Blz. 3 |
Leeswijzer |
Blz. 4 |
Leeswijzer |
Blz. 5 |
Aanbieding |
Blz. 6 |
Aanbieding |
Blz. 7 |
. |
Blz. 8 |
Programma 1 | Samenleven |
Blz. 9 |
Programma 1 | Samenleven |
Blz. 10 |
Thema 1.1 Meedoen |
Blz. 11 |
Inleiding |
Blz. 12 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 13 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 14 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 15 |
Wat mag het kosten |
Blz. 16 |
Beleidskaders |
Blz. 17 |
Thema 1.2 Samenleven |
Blz. 18 |
Inleiding |
Blz. 19 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 20 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 21 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 22 |
Wat mag het kosten |
Blz. 23 |
Beleidskaders |
Blz. 24 |
Thema 1.3 Gezondheid |
Blz. 25 |
Inleiding |
Blz. 26 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 27 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 28 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 29 |
Wat mag het kosten |
Blz. 30 |
Beleidskaders |
Blz. 31 |
Thema 1.4 Goed Opgroeien |
Blz. 32 |
Inleiding |
Blz. 33 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 34 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 35 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 36 |
Wat mag het kosten |
Blz. 37 |
Beleidskaders |
Blz. 38 |
Begroting Programma 1 |
Blz. 39 |
Begroting programma 1 |
Blz. 40 |
Programma 2 | Welzijn en educatie |
Blz. 41 |
Programma 2 | Welzijn en educatie |
Blz. 42 |
Thema 2.2 Onderwijs (huisvesting) |
Blz. 43 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 44 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 45 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 46 |
Wat mag het kosten |
Blz. 47 |
Beleidskaders |
Blz. 48 |
Begroting Programma 2 |
Blz. 49 |
Begroting Programma 2 |
Blz. 50 |
Programma 3 | Ruimtelijke en economische ontwikkeling |
Blz. 51 |
Programma 3 | Ruimtelijke en economische ontwikkeling |
Blz. 52 |
Thema 3.1.1 Recreatie en Toerisme |
Blz. 53 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 54 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 55 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 56 |
Wat mag het kosten |
Blz. 57 |
Beleidskaders |
Blz. 58 |
Thema 3.1.2 BioBased Economy |
Blz. 59 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 60 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 61 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 62 |
Wat mag het kosten |
Blz. 63 |
Beleidskaders |
Blz. 64 |
Thema 3.1.3 Werkgelegenheid |
Blz. 65 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 66 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 67 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 68 |
Wat mag het kosten |
Blz. 69 |
Beleidskaders |
Blz. 70 |
Thema 3.2 Verkeer, wegen en groen |
Blz. 71 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 72 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 73 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 74 |
Wat mag het kosten |
Blz. 75 |
Beleidskaders |
Blz. 76 |
Thema 3.3.1 Milieu 2030 CO2 neutraal, zonneweides |
Blz. 77 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 78 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 79 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 80 |
Wat mag het kosten |
Blz. 81 |
Beleidskaders |
Blz. 82 |
Thema 3.3.2 Afval |
Blz. 83 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 84 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 85 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 86 |
Wat mag het kosten |
Blz. 87 |
Beleidskaders |
Blz. 88 |
Thema 3.4 Bouwen en wonen (inclusief volkshuisvesting) |
Blz. 89 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 90 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 91 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 92 |
Wat mag het kosten |
Blz. 93 |
Beleidskaders |
Blz. 94 |
Begroting Programma 3 |
Blz. 95 |
Begroting Programma 3 |
Blz. 96 |
Programma 4 | Strategische projecten en ontwikkelingen |
Blz. 97 |
Programma 4 | Strategische projecten en ontwikkelingen |
Blz. 98 |
Thema 4.1 Venekoten Centrum Oosterwolde |
Blz. 99 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 100 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 101 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 102 |
Wat mag het kosten |
Blz. 103 |
Beleidskaders |
Blz. 104 |
Thema 4.2 Masterplan regio Appelscha |
Blz. 105 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 106 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 107 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 108 |
Wat mag het kosten |
Blz. 109 |
Beleidskaders |
Blz. 110 |
Thema 4.3 Biosintrum |
Blz. 111 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 112 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 113 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 114 |
Wat mag het kosten |
Blz. 115 |
Beleidskaders |
Blz. 116 |
Thema 4.4 Participatie |
Blz. 117 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 118 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 119 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 120 |
Wat mag het kosten |
Blz. 121 |
Beleidskaders |
Blz. 122 |
Thema 4.5 Het Fonds 2018-2021 |
Blz. 123 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 124 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 125 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 126 |
Wat mag het kosten |
Blz. 127 |
Beleidskaders |
Blz. 128 |
Thema 4.6 Visie op Samenleven (inclusief adviesraad) |
Blz. 129 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 130 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 131 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 132 |
Wat mag het kosten |
Blz. 133 |
Thema 4.7 Visie op demografische ontwikkelingen |
Blz. 134 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 135 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 136 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 137 |
Wat mag het kosten |
Blz. 138 |
Thema 4.8 Glasvezel |
Blz. 139 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 140 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 141 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 142 |
Wat mag het kosten |
Blz. 143 |
Thema 4.9 Omgevingswet, bestemmingsplannen |
Blz. 144 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 145 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 146 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 147 |
Wat mag het kosten |
Blz. 148 |
Beleidskaders |
Blz. 149 |
Thema 4.10 Regio Deal Zuidoost Friesland |
Blz. 150 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 151 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 152 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 153 |
Wat mag het kosten |
Blz. 154 |
Beleidskaders |
Blz. 155 |
Thema 4.11 Haerenkwartier |
Blz. 156 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 157 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 158 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 159 |
Wat mag het kosten |
Blz. 160 |
Beleidskaders |
Blz. 161 |
Programma 5 | Openbare orde en veiligheid |
Blz. 162 |
Programma 5 | Openbare orde en veiligheid |
Blz. 163 |
Thema 5.1 Openbare orde en veiligheid |
Blz. 164 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 165 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 166 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 167 |
Wat mag het kosten |
Blz. 168 |
Beleidskaders |
Blz. 169 |
Begroting Programma 5 |
Blz. 170 |
Begroting programma 5 |
Blz. 171 |
Programma 6 | Bestuur en dienstverlening |
Blz. 172 |
Programma 6 | Bestuur en dienstverlening |
Blz. 173 |
Thema 6.1 Bestuur |
Blz. 174 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 175 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 176 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 177 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 178 |
Wat mag het kosten |
Blz. 179 |
Beleidskaders |
Blz. 180 |
Thema 6.2 Dienstverlening |
Blz. 181 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 182 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 183 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 184 |
Wat mag het kosten |
Blz. 185 |
Beleidskaders |
Blz. 186 |
Thema 6.3 Financiën |
Blz. 187 |
Wat willen we bereiken |
Blz. 188 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 189 |
Wat gaan we ervoor doen |
Blz. 190 |
Wat merkt de inwoner ervan |
Blz. 191 |
Wat mag het kosten |
Blz. 192 |
Beleidskaders |
Blz. 193 |
Begroting Programma 6 |
Blz. 194 |
Begroting Programma 6 |
Blz. 195 |
Paragrafen |
Blz. 196 |
Paragraaf 1 | Lokale Heffingen |
Blz. 197 |
Paragraaf 1 | Lokale Heffingen |
Blz. 198 |
Algemene beleidslijn |
Blz. 199 |
Bijzonderheden en ontwikkelingen |
Blz. 200 |
Belastingsoorten |
Blz. 201 |
Inkomsten |
Blz. 202 |
Kostendekking |
Blz. 203 |
Paragraaf 2 | Weerstandsvermogen en risicobeheersing |
Blz. 204 |
Paragraaf 2 | Weerstandsvermogen en risicobeheersing |
Blz. 205 |
Conclusie weerstandsvermogen |
Blz. 206 |
Algemene beleidslijn |
Blz. 207 |
Kwantificeerbare risico's |
Blz. 208 |
Overige ontwikkelingen |
Blz. 209 |
Financiële kengetallen en geprognosticeerde balans |
Blz. 210 |
Paragraaf 3 | Onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 211 |
Paragraaf 3 | Onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 212 |
Financiële consequenties |
Blz. 213 |
Wegen, kunstwerken en verlichting |
Blz. 214 |
Groen, riolering en gebouwen |
Blz. 215 |
Sport en ICT |
Blz. 216 |
Paragraaf 4 | Financiering |
Blz. 217 |
Paragraaf 4 | Financiering |
Blz. 218 |
Algemene beleidslijn en Risicobeheer |
Blz. 219 |
Leningenportefeuille |
Blz. 220 |
Paragraaf 5 | Bedrijfsvoering |
Blz. 221 |
Paragraaf 5 | Bedrijfsvoering |
Blz. 222 |
Interbestuurlijk toezicht en Human Resource Management |
Blz. 223 |
Financiën, Planning & Control & Juridische kwaliteitszorg |
Blz. 224 |
Rechtmatigheid, Inkoop, Informatiebeveiliging en Privacy |
Blz. 225 |
Communicatie en ICT |
Blz. 226 |
Paragraaf 6 | Verbonden partijen |
Blz. 227 |
Paragraaf 6 | Verbonden partijen |
Blz. 228 |
Algemene beleidslijn |
Blz. 229 |
SDF |
Blz. 230 |
VRF |
Blz. 231 |
SW Fryslân |
Blz. 232 |
Recreatieschap |
Blz. 233 |
FUMO |
Blz. 234 |
Lokale Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit |
Blz. 235 |
Omrin |
Blz. 236 |
BNG |
Blz. 237 |
SBMVO |
Blz. 238 |
Paragraaf 7 | Grondbeleid |
Blz. 239 |
Paragraaf 7 | Grondbeleid |
Blz. 240 |
Algemene beleidslijn |
Blz. 241 |
Uitvoering |
Blz. 242 |
Grondexploitatie |
Blz. 243 |
PAS en PFAS |
Blz. 244 |
Particuliere ontwikkelingen |
Blz. 245 |
Paragraaf 8 | Gebiedsuitwerking |
Blz. 246 |
Gebiedsuitwerking |
Blz. 247 |
Algemene beleidslijn |
Blz. 248 |
Gebiedsbeleid |
Blz. 249 |
Paragraaf 9 | Duurzaamheid |
Blz. 250 |
Paragraaf 9 | Duurzaamheid |
Blz. 251 |
Energietransitie |
Blz. 252 |
Klimaatadaptatie |
Blz. 253 |
Circulaire economie |
Blz. 254 |
Financiën |
Blz. 255 |
Paragraaf 10 | OWO-Samenwerking |
Blz. 256 |
Bestuursovereenkomst |
Blz. 257 |
OWO-afdelingen |
Blz. 258 |
Afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH) (gemeente Opsterland) |
Blz. 259 |
Afdeling Beheer en Registratie (gemeente Ooststellingwerf) |
Blz. 260 |
Afdeling Bedrijfsvoering (gemeente Weststellingwerf) |
Blz. 261 |
Begrotingspositie 2021-2024 |
Blz. 262 |
Vertrekpunten programmabegroting 2021-2024 |
Blz. 263 |
Vertrekpunten Programmabegroting 2021-2024 |
Blz. 264 |
Uitgangspunten op basis van bestaand beleid |
Blz. 265 |
Uitgangspunten op basis van bestaand beleid |
Blz. 266 |
Begrotingsresultaat bestaand beleid |
Blz. 267 |
Begrotingsresultaat bestaand beleid |
Blz. 268 |
Financieel meerjarenperspectief |
Blz. 269 |
Budgetten per programma |
Blz. 270 |
Budgetten per programma |
Blz. 271 |
Financiële positie |
Blz. 272 |
Financiële positie |
Blz. 273 |
Samenvatting |
Blz. 274 |
1. Budgettaire positie in 2021-2024 |
Blz. 275 |
2. Weerstandsvermogen |
Blz. 276 |
3. Beheersplannen: onderhoud van kapitaalgoederen |
Blz. 277 |
4. Grondexploitatie |
Blz. 278 |
5. De (onbenutte) Belastingcapaciteit |
Blz. 279 |
6. Reserves en voorzieningen |
Blz. 280 |
Overzicht reserves en voorzieningen |
Blz. 281 |
Bijlagen |
Blz. 282 |
A. Kerngegevens |
Blz. 283 |
Fysieke kerngegevens |
Blz. 284 |
Financiële kerngegevens |
Blz. 285 |
Financiële kerngegevens per inwoner |
Blz. 286 |
B. Reserves en voorzieningen 2019-2024 |
Blz. 287 |
Overzicht reserves |
Blz. 288 |
Overzicht voorzieningen |
Blz. 289 |
C. Overzicht incidentele lasten en baten |
Blz. 290 |
Overzicht incidentele lasten en baten |
Blz. 291 |
D. Overzicht Taakvelden |
Blz. 292 |
Overzicht taakvelden |
Blz. 293 |
E. Beleidsindicatoren |
Blz. 294 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 295 |