Programma 4 | Strategische projecten en ontwikkelingen

Programma 4 | Strategische projecten en ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 4 | Strategische projecten en ontwikkelingen

Naast de strategische projecten Venekoten-Centrum te Oosterwolde, het Masterplan Regio Appelscha en het Biosintrum in Oosterwolde stellen we in dit programma de strategische ontwikkelingen binnen onze gemeente centraal. Het gaat om de visie op Samenleven, de Omgevingsvisie, de visie op demografische ontwikkelingen en de aanleg van snel internet. Deze onderwerpen zijn per thema verder uitgewerkt. Ook in dit programma zijn opgenomen de Participatie in Ooststellingwerf, samen aan de slag! en Het Fonds, als onderdeel van de ontwikkeling van participatie in onze gemeente.

De baten en lasten van Programma 4 worden in de overige programma's verantwoord.

Thema 4.1 Venekoten Centrum Oosterwolde

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken
  • We willen dat de uitvoering van het centrumplan Oosterwolde volgens plan wordt afgerond.
  • We willen dat inwoners, ondernemers en vastgoedeigenaren een duidelijke stem krijgen bij de herinrichting en planontwikkeling van de Stationsstraat.

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

Samen met ondernemers en eigenaren is er gewerkt aan het Eindrapport 'Samenwerken aan een krachtig en prachtig winkelgebied in Oosterwolde'. Ook is er voldoende draagvlak voor het oprichten van een bedrijveninvesteringszone in het winkelgebied van Oosterwolde. De promotie van het winkelhart van Oosterwolde als regionale winkelvoorziening is een belangrijk onderdeel van de Regio Deal, onderdeel versterking regionale koopvoorzieningen.

Thema 4.2 Masterplan regio Appelscha

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken
  • We willen dat de uitvoering van het Masterplan Appelscha volgens plan wordt afgerond.
  • We willen dat er een integrale visie wordt ontwikkeld op de ruimtelijke ontwikkeling van Appelscha waarin lopende projecten een plek krijgen.
  • We willen onderzoeken in hoeverre toeristenbelasting kan terugvloeien naar de sector.

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

De laatste werkzaamheden voor bewegwijzering, als onderdeel van het Masterplan Appelscha, zijn afgerond. Hiermee beschouwen we de fysieke werkzaamheden van het Masterplan als afgerond, waarmee een stevig fundament is gelegd voor verdere toeristische ontwikkeling in Ooststellingwerf. Bij de behandeling van de jaarrekening 2019 is geconstateerd dat een aantal thema's uit het Masterplan nog aandacht nodig heeft. Gekeken wordt of we deze thema’s kunnen opnemen in de verdere uitwerking van het project het gastvrije andere Friesland.

Betere samenwerking tussen ondernemers in de toerisme- en recreatiebranche en betere gebiedsgerichte promotie hebben we gefaciliteerd door de Coöperatie Appelscha regio 3.0 financieel te ondersteunen. Dit was het sluitstuk van het Masterplan, zodat ondernemers voort kunnen bouwen op de fysieke infrastructuur die is ontwikkeld en aangelegd. Uiteraard heeft ook dit samenwerkingsverband dit jaar de nodige obstakels op haar weg gekregen door de coronacrisis. Desondanks zien we dat de coöperatie goede stappen heeft kunnen zetten om haar doelen te behalen. Vanwege de opgelopen vertraging in de uitvoering, onder andere door corona, heeft de coöperatie een jaar verlenging gekregen voor uitvoering van haar plannen.

Met de gemeente Westerveld hebben we gewerkt aan een gezamenlijk voorstel om beleefbaarheid en toegankelijkheid in het Drents-Friese Wold te verbeteren. Vanwege de coronacrisis heeft de geplande presentatie van dit onderwerp aan beide gemeenteraden geen doorgang kunnen vinden. Beleefbaarheid en toegankelijkheid blijven onderwerpen die we samen met ondernemers en natuur- en sportorganisaties willen blijven oppakken.

Halverwege 2020 hebben we, met vier andere gemeenten in Zuidoost Friesland, een Regio Deal gesloten met de Rijksoverheid en de provincie Fryslân. Visie-ontwikkeling op toerisme en recreatie heeft een prominente plaats in deze Regio Deal. De visie en integrale ontwikkeling van toerisme en recreatie op zowel gemeentelijk niveau als op dorpsniveau staat hier niet los van en zal daarom met de Regio Deal en de Omgevingsvisie een sluitend geheel moeten vormen.

Het Recreatieschap Drenthe heeft onderzoek laten doen naar mogelijkheden voor een nieuwe systematiek voor de toeristenbelasting in de Drentse gemeentes en Ooststellingwerf. We hebben als lid van het Recreatieschap onze input geleverd en eind 2020 is het definitieve advies vastgesteld.  

Wat hebben we daarvoor gedaan

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan

We hebben periodiek overleg met het bestuur van Coöperatie Appelscha regio 3.0. Begin 2020 hebben we de coöperatie uitgenodigd een presentatie te geven in een themabijeenkomst voor de gemeenteraad. Het was de bedoeling om een soortgelijke bijeenkomst te houden aan het eind van 2020, maar vanwege de coronamaatregelen heeft de coöperatie haar resultaten, plannen en projecten toegelicht in een video-presentatie.

We hebben weer aansluiting gezocht bij het regionale netwerk voor promotie en marketing van Zuidoost Friesland: Toeristische Regiomarketing Zuidoost Friesland. Mede hierdoor hebben we kunnen meeliften op een succesvolle campagne voor promotie van 'Het Andere Friesland'. Het streven naar een hoge notering in de top van nationale toeristische en recreatieve bestemming blijft bestaan en we blijven ons zodoende actief presenteren binnen dit soort netwerken.

De marktpartijen waarmee we in gesprek waren voor nieuwe ontwikkelingen aan de Boerestreek hebben zich teruggetrokken. We zijn nu in overleg met diverse partijen om te komen tot een stappenplan voor een aantrekkelijke toeristisch-recreatieve invulling voor braakliggende percelen aan de Boerestreek.

Wat heeft de inwoner daarvan gemerkt

Terug naar navigatie - Wat heeft de inwoner daarvan gemerkt
  • Meer bezoek van toeristen en recreanten levert doorgaans meer werkgelegenheid op en draagt bij aan behoud van voorzieningen.
  • Met beter toegankelijke en ontsloten natuurgebieden voor recreatie wordt ook de woonomgeving aantrekkelijker.
  • Inwoners worden betrokken bij ontwikkelingen in het gebied, wat leidt tot trots en binding. De coronacrisis heeft ook hier belemmeringen opgeworpen voor bijvoorbeeld participatieve sessies.

Thema 4.3 Biosintrum

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken
  • We zien het Biosintrum als een uniek voorbeeld voor de verdere ontwikkeling van de BioBased Economy in Ooststellingwerf.
  • We willen dat door de komst van het Biosintrum Mbo-studenten en Hbo-studenten naar Ooststellingwerf komen om onderwijs te volgen.
  • We willen dat het Biosintrum ook een plek is voor toeristen en recreanten in onze gemeente.

 

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt
  • Dat het Biosintrum een plek is waar het leer- en kenniscentrum 'Bodem' zich gaat vestigen gedurende de komende drie jaar (Regio Deal). Hiermee worden studenten naar Oosterwolde getrokken.
  • Dat het Biosintrum landelijke aandacht heeft gekregen door het bezoek van de koning en koningin. Dit levert niet uitsluitend bekendheid op onder biobased georiënteerde ondernemers en het onderwijs maar zeker ook op het toerisme.

Wat heeft de inwoner daarvan gemerkt

Terug naar navigatie - Wat heeft de inwoner daarvan gemerkt

Dat er mesokosmos bakken (outdoor lab) worden geplaatst. Inmiddels staan er zo’n acht bij de entree van het Biosintrum. Het worden er meer dan honderd. Dit wekt nieuwsgierigheid van passanten, studenten en ondernemers.

Thema 4.4 Participatie

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken
  • We willen dat de gemeente komt met concrete voorstellen om inwoners actief te bereiken, te betrekken en ideeën op te halen.
  • We willen dat participatie in elk raadsvoorstel een eigen paragraaf krijgt waarin staat hoe inwoners worden bereikt en betrokken.
  • We willen dat inwoners ruimte voelen en krijgen om met eigen initiatieven te komen.
  • We willen als raad meer in gesprek met inwoners en samen onderzoeken wat de mogelijkheden zijn.

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

We hebben inwoners, verenigingen, organisaties en ondernemers actief bereikt over diverse onderwerpen. Hierdoor weten we wat zij belangrijk vinden, wat zij zelf op kunnen en willen pakken en wat ze van anderen (onder andere van de gemeente) nodig hebben. 

De genoemde groepen hebben meegedacht over de doelen en inspanningen in de doe-agenda's bij de Visie op Samenleven. Dit biedt de gemeenteraad goed zicht op wat zij belangrijk vindt en waar draagvlak voor is.

We hebben participatie geïntegreerd in onze werkwijze in alle domeinen.

Wat hebben we daarvoor gedaan

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan
  • We hielden een Burgerpeiling onder ruim 9000 inwoners in onze gemeente. De resultaten hiervan zijn begin 2021 beschikbaar.
  • We startten de voorbereidingen voor een inwonerspanel met ingang van 2021.
  • We organiseerden bijeenkomsten, hielden 1 op 1 interviews en gebruikten enquêtes om samen met inwoners, organisaties, instellingen en ondernemers de doelen en inspanningen te bepalen die u terug ziet in de doe-agenda's ter uitwerking van de Visie op Samenleven (besluitvorming over de doe-agenda's was op 2 maart 2021 in de raad).
  • We hielden quests and chats met jongeren over corona, alcohol en drugsgebruik en inclusie.
  • We spraken met de inwoners in de groep arm in arm (ervaringsdeskundigen mensen die met weinig geld moeten rond komen). Vanwege corona deden we dit in 2020 1 op 1 in plaats van in een groep.
  • We onderhielden nauwe contacten met de Adviesraad Sociaal Domein waarin inwoners zitten die ons gevraagd en ongevraagd adviseren over onderwerpen op het terrein van samenleven.
  • We bouwden ons cliënttevredenheidsonderzoek onder cliënten van het Gebiedsteam om naar een doorlopend cliënttevredenheidsonderzoek (in plaats van eens per jaar).
  • We vragen regelmatig incidenteel groepjes inwoners om met ons mee te denken of hun mening te geven over een specifiek onderwerp. Bijvoorbeeld jongeren in verband met Coming Out Day en mensen met een beperking over de vragenlijst voor de Burgerpeiling (inclusie).
  • We onderhouden contacten met de werkgroep toegankelijkheid.
  • We treffen voorbereidingen voor een jeugdgemeenteraad voor 1 dag (raadsbesluit sept 2020).


Voor de Omgevingsvisie zijn in 2020 participatiesessies gehouden voor verschillende groepen:

  • Waardensessies met collega’s, die in de gemeente wonen.
  • Verdiepingssessie met de agrarische sector en recreatie & toerisme (Toekomstbestendig Ooststellingwerf).
  • Verdiepingssessie met de ondernemers (Bruisend Ooststellingwerf).
  • Verdiepingssessie met maatschappelijke partners (sportverenigingen, zorgaanbieders, woningbouwverenigingen, belangenvertegenwoordigers, etc.) (Leefbaar Ooststellingwerf).
  • Drie sessies met Dorps- en Plaatselijke Belangen.
  • Videozuil bij het Stellingwerf College voor het ophalen van pitches bij de jeugd.


Alleen Toekomstbestendig Ooststellingwerf was een fysieke bijeenkomst: in verband met corona zijn de andere sessies eerst on hold gezet en in het najaar met digitale sessies opgepakt. De website is actief gemaakt en daarop kunnen inwoners suggesties achterlaten en de enquête invullen over de Omgevingsvisie. In 2021 wordt er ook nog een participatiesessie (of meerdere) georganiseerd voor alle inwoners van Ooststellingwerf.

In het kader van duurzaamheid zijn op het thema energiebesparing diverse bijeenkomsten in het begin van het jaar georganiseerd. In mei is het projectplan Energiebesparing omgebouwd naar meer digitale acties.

 

Thema 4.5 Het Fonds 2018-2021

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

In 2020 hebben 15 initiatieven een bijdrage ontvangen uit Het Fonds. Door corona is de stijgende lijn in aanvragen van de voorgaande jaren niet doorgezet. In totaal is voor ruim € 151.000 aan subsidies verstrekt. Dit betekent dat het resterende budget wordt doorgezet naar 2021 (via resultaatsbestemming). Verder hebben een aantal initiatieven uit 2019 meer ruimte gekregen omdat uitvoering in 2020 niet mogelijk bleek.

Wat hebben we daarvoor gedaan

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan

We hebben de tenders van 2018 en 2019 geëvalueerd, de subsidieregeling voor Het Fonds weer verder verbeterd, een indieningsperiode vastgesteld, via verschillende kanalen gecommuniceerd over Het Fonds, een nieuw lid voor de adviescommissie geworven en op 8 december 2020 de rangschikking vastgesteld.

Wat heeft de inwoner daarvan gemerkt

Terug naar navigatie - Wat heeft de inwoner daarvan gemerkt

Hoewel Het Fonds voor verenigingen en stichtingen bedoeld is hebben we veel gecommuniceerd. Verder zien onze inwoners dat initiatieven worden gerealiseerd in hun buurt, dorp of bijvoorbeeld bij hun sportclub.

Thema 4.6 Visie op Samenleven (inclusief adviesraad)

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken
  • We willen de Visie Sociaal Domein (Visie op Samenleven 2020-2024) zodra deze is vastgesteld verwerken in de begroting 2020 en uitwerken in uitvoeringsprogramma's. 
  • We willen het Gebiedsteam doorontwikkelen naar aanleiding van het onderzoek Zuiderlicht.
  • We willen zicht op de uitgaven in het Sociaal Domein en sturen op de uitgaven in het sociaal domein om de uitgaven te beperken.
  • Wij willen datagedreven handelen en goed monitoren waardoor gerichte interventies uitgezet worden.
  • We willen indien mogelijk 1 aanspreekpunt per inwoner/gezin.
  • We willen de Adviesraad Sociaal Domein in stand houden.

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

5 doe-agenda's ter uitwerking van de Visie op Samenleven
Er zijn voor 5 van de 15 effecten uit de Visie op Samenleven doe-agenda's opgesteld samen met alle stakeholders (inwoners, dorpen/buurten en partners uit de zorg, werk, onderwijs en welzijn, ondernemers, verenigingen en Adviesraad Sociaal Domein). De stakeholders hebben input geleverd voor doelstellingen waar zij zich aan willen verbinden en gezamenlijk is een 'pakket' van bestaande en nieuwe inspanningen tot stand gebracht om de doelen dichterbij te brengen. De raad heeft begin maart 2021 besloten over de doe-agenda's.

Doorontwikkeling Gebiedsteam
Bij de doorontwikkeling van het Gebiedsteam hebben we ons gericht op een aantal thema's, te weten de procesoptimalisatie, ontschot werken, werken in specialistische teams, werken als 1 team, met zo mogelijk 1 toegang en 1 locatie en preventie en positionering van het Gebiedsteam.

Grip op uitgaven Sociaal Domein
In 2020 zijn diverse interventies gepleegd waarmee we de uitgaven op het terrein van jeugd hebben beperkt (Taskforce Grip op Uitgaven). Er is geïnvesteerd in het Gebiedsteam zodat het Gebiedsteam zelf meer verschillende vormen van ondersteuning aan gezinnen, kinderen of jongeren kan bieden. En daarnaast dat het Gebiedsteam intensieve begeleiding kan bieden aan complexe gezinnen, die dan niet bij de zorgaanbieder terecht komen. Voor de begeleiding van complexe gezinnen zijn medewerkers opgeleid, het effect van deze maatregel zal daarom pas in 2021 zichtbaar worden.

Helaas is in september en in december 2020 de themaraad over mogelijke maatregelen op het terrein van Wmo niet doorgegaan. Uiteindelijk heeft deze in februari 2021 plaatsgevonden. Na de themaraad zal de raad hierover besluiten nemen via het heroverwegingsproces.

Begroting 2021
De begroting 2021 is aangepast op basis van de Visie op Samenleven. Tot en met 2020 waren programma 1 en 2 ingedeeld op basis van werksoorten (bv Wmo, maatschappelijke activering). In de door de raad vastgestelde Visie staan juist de effecten centraal en willen we meer integraal werken. Daarom zijn vanaf de begroting 2021 de programma’s 1 (sociaal domein) en 2 (welzijn en educatie) omgevormd naar 1 beleidsprogramma ‘Samenleven’. Dit programma bestaat uit de vier opgaven Meedoen, Samenleven, Gezondheid en Goed Opgroeien. Voor elke opgave is uitgewerkt welke effecten we willen behalen, welke interventies we hiervoor inzetten, wat de inwoner er van merkt en wat het kost. We kunnen op deze manier per effect verantwoording afleggen. De benodigde middelen zijn nog hetzelfde als in de begroting 2020. Alleen de indeling is anders. Over de totale indeling in de begroting worden in 2021 gesprekken gevoerd. 

Datagedreven handelen en monitoren
De Monitor sociaal domein is doorontwikkeld. We hebben een beeld wat de gemeenteraad voor wensen en verwachtingen heeft over de Monitor zodat we de Monitor stap voor stap verder kunnen doorontwikkelen.

1 aanspreekpunt per inwoner/gezin
Bij het Gebiedsteam wordt zoveel als mogelijk gewerkt met 1 aanspreekpunt, 1 aanpak en 1 gezin.

Adviesraad Sociaal Domein
De Adviesraad heeft adviezen uitgebracht die de kwaliteit van ons beleid ten goede komen.

Wat hebben we daarvoor gedaan

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan

Uitwerking Visie op Samenleven
Bij het programma Samenleven hebben we in 2020 ervaring opgedaan met opgavegestuurd werken. Dit vindt zijn weerslag in de vijf doe-agenda's die nu in concept klaar zijn. Drie zaken spelen daarbij een rol: 

  1. De dingen die inwoners belangrijk vinden en die bij hen leven staan centraal (de maatschappelijke effecten). Dit is anders dan we gewend waren (werken vanuit beleidsterreinen).
  2. We hebben de samenleving nodig, we willen samenwerken. Dat vraagt een andere werkwijze van de medewerkers van de gemeente. Ze zijn niet alleen meer inhoudelijke experts en adviseurs, maar hun rol verschuift naar het verbinden van partijen en begeleiding geven aan samenwerking. Hun rol is steeds het lange termijn perspectief in de gaten te houden (bereiken we de effecten).
  3. We willen denken vanuit mogelijkheden en niet vanuit regels. Dit speelt bij het Gebiedsteam (wat heeft deze inwoner nodig), maar ook bij het beleidsteam (wat is logisch om te doen en wat zeggen feiten en cijfers in plaats van: wat zijn de regels). 

Doorontwikkeling Gebiedsteam
We zijn gestart met het opstellen van een notitie van uitgangspunten. Samen met de medewerkers van het Gebiedsteam zijn de thema's van de doorontwikkeling uitgewerkt. De thema's die zijn uitgewerkt zijn: preventie, ontschot werken, werken als 1 team, vanuit 1 toegang en 1 locatie, specialismen en procesoptimalisatie.

Grip op uitgaven Sociaal Domein
We hebben gemonitord wat de maatregelen op het terrein van Jeugd voor effect hebben opgeleverd. We hebben de potentiële maatregelen op het terrein van WMO in beeld gebracht.


Begroting 2021
Voor elke opgave uit de Visie op Samenleven is uitgewerkt welke effecten we willen behalen, welke inspanningen we hiervoor inzetten, wat de inwoner er van merkt en wat het kost. We kunnen op deze manier per effect verantwoording afleggen. De benodigde middelen zijn nog hetzelfde als in de begroting 2020. Alleen de indeling is anders. 

Ontwikkelen communicatiestrategie
We hebben in 2020 gekozen voor communicatie vanuit praktijkvoorbeelden die passen bij de Visie op Samenleven. Diverse initiatieven en stakeholders kregen gelegenheid hun verhaal te vertellen (denk aan informele dagbesteding in dorpen, werkgever die iemand met een 'rugzakje' aan werk helpt). Door de coronaperiode hebben we dit minder frequent gedaan dan we oorspronkelijk van plan waren. We kozen voor meer communicatie over initiatieven die specifiek door corona zijn ontstaan. Momenteel bereiden we een communicatiestrategie voor om maatschappelijke initiatieven structureel een podium te geven. Daarnaast gaan we aan de slag met de communicatie-opdrachten die uit de doe-agenda's voortvloeien. 

Nu de doorontwikkeling van het Gebiedsteam een afronding nadert, gaan we ook aan de slag met de communicatiestrategie om de bekendheid van het Gebiedsteam te vergroten.


Datagedreven handelen en Monitoren

  • We hielden een thema-avond voor de raad om te horen of de uitgezette lijn voor de Monitor strookt met de wensen en verwachtingen van de gemeenteraad.
  • We hebben in de doe-agenda's per doel op een rij gezet hoe we dit gaan monitoren de komende jaren.
  • We hebben een Burgerpeiling uitgevoerd waarmee we voor (een deel van ) de doe-agenda's kunnen monitoren wat het effect is voor inwoners. 


1 aanspreekpunt per inwoner/gezin
Dit uitgangspunt wordt in de werkwijze zoveel als mogelijk gehanteerd.

Adviesraad Sociaal Domein
We hebben veelvuldig contact met de Adviesraad Sociaal Domein en blijven hen faciliteren om hun taak optimaal uit te voeren.

Wat heeft de inwoner daarvan gemerkt

Terug naar navigatie - Wat heeft de inwoner daarvan gemerkt

Visie op Samenleven 2020-2024
(Een selectie van) inwoners, dorpen/buurten en partners uit de zorg, werk, onderwijs en welzijn zijn uitgenodigd om input te leveren voor de 5 doe-agenda's. Zie ook monitoring.

Doorontwikkeling Gebiedsteam
In de coronatijd heeft de inwoner gemerkt dat zowel het maatwerkplan als de ondertekening van de aanvraag volledig digitaal kon worden afgehandeld. Het Wmo-proces is geoptimaliseerd en heeft een kortere doorlooptijd. Door een nauwe samenwerking met de partners en door vindplaatsgericht te werken (praktijkondersteuner bij de huisarts, Gebiedsteam op school) kan veel eerder ingesprongen worden bij dreigende problemen of kan escalatie voorkomen worden.

Ontwikkelen communicatiestrategie
Inwoners lezen over projecten en activiteiten in de samenleving, die illustreren hoe alle stakeholders concreet handen en voeten geven aan de doelen uit de Visie op Samenleven. Dit kan inspiratie opleveren voor samenwerking en/of nieuwe initiatieven vanuit de samenleving. Inwoners zijn gericht gewezen op voorzieningen of hulp die geboden kan worden tijdens deze coronacrisis.

Datagedreven handelen en monitoren

  • Doordat wij cijfers en feiten over het Sociaal Domein goed op orde hebben kunnen we beter beleid maken en bijsturen. Daar plukken inwoners de vruchten van.
  • Een deel van de inwoners boven de 18 kon hun mening geven in de Burgerpeiling.
  • Jongeren konden hun mening geven in de chats en quests. 


Adviesraad Sociaal Domein
De inwoner kan zich laten vertegenwoordigen door de Adviesraad.

Thema 4.7 Visie op demografische ontwikkelingen

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

Er is besloten op dit moment geen Visie op demografische ontwikkelingen op te stellen. We constateren dat op verschillende beleidsterreinen visies zijn ontwikkeld, in ontwikkeling zijn of nog opgestart moeten worden. Deze visies hebben als uitgangspunt te anticiperen op demografische ontwikkelingen. We zien dat het op dit moment geen toegevoegde waarde heeft om een separate visie op te stellen, maar wel om in de toekomst de demografische ontwikkelingen te monitoren waarbij we willen kijken hoe deze zich verhouden tot (bestaande) visies. Hiervoor willen we een brede monitoring opzetten die alle leefbaarheidsindicatoren meet. Op die manier willen we kijken hoe Ooststellingwerf zich ontwikkelt in het licht van de demografische ontwikkelingen en kunnen we kijken waar bijsturing nodig is.

Wat heeft de inwoner daarvan gemerkt

Terug naar navigatie - Wat heeft de inwoner daarvan gemerkt

In de bestaande, lopende en toekomstige visies wordt rekening gehouden met de demografische ontwikkelingen. In 2023 wordt op leefbaarheidsindicatoren over de verschillende beleidsterreinen heen gemonitord hoe de leefbaarheid in de gemeente Ooststellingwerf zich ontwikkelt en waar eventuele bijsturing nodig is.

Thema 4.8 Glasvezel

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

We hebben de verglazing/breedband hoog op de agenda staan in het belang van de leefbaarheid, bereikbaarheid en het aantrekkelijk vestigingsklimaat in de hele gemeente. In februari 2020 was DFM op Glas gestart met het vraagbundelingstraject. Helaas zijn de meeste bijeenkomsten door de coronamaatregelen afgelast. We blijven in gesprek met DFM op Glas/DeltaFiber over de voortzetting van de aanleg. Wij zijn door DFM op Glas geïnformeerd dat het bedrijf Delta Fiber de aanleg van glasvezel in onze gemeente op zich neemt. Begin 2021 pakt Delta Fiber de vraagbundeling in de gemeente Ooststellingwerf weer op.

Wat hebben we daarvoor gedaan

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan

Regelmatig is er (bestuurlijk) overleg met DFM op Glas over de voortgang van onder meer de vraagbundeling. Er is inmiddels ook gebleken dat ook KPN zich wil inzetten op de verglazing in de gemeente Ooststellingwerf. 

In de Raadsvergadering van 21 mei 2019 hebben we u geïnformeerd over onze intentie om een financiering van maximaal € 1.100.000 te verstrekken aan DFM op Glas voor de aanleg van glasvezel voor de ‘grijze’ adressen. In de afgelopen periode is er een koerswijziging geweest bij DFM op Glas en hierdoor is de voorgestelde financiering niet meer nodig. Via raadsmededeling #826 hebben wij u hiervan op de hoogte gebracht.

Wat heeft de inwoner daarvan gemerkt

Terug naar navigatie - Wat heeft de inwoner daarvan gemerkt

Het doel is om alle inwoners te voorzien van een glasvezelaansluiting. Kabelnoord heeft inmiddels bijna alle aansluitingen in de witte gebieden aangesloten op glasvezel. Inwoners in de grijze gebieden krijgen nu die mogelijkheid. 

Thema 4.9 Omgevingswet, bestemmingsplannen

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

Omgevingswet

  • De kennis van en bekendheid met de Omgevingswet is onder de medewerkers en het bestuur toegenomen.
  • We hebben op grond van de actuele stand van zaken met betrekking tot de Omgevingswet een compleet beeld van de acties die nodig zijn voor een organisatiebrede invoering.
  • We kunnen straks voldoen aan de digitale vereisten van de Omgevingswet.
  • We bereiden medewerkers voor op het Anders Werken onder de Omgevingswet.
  • We verkennen nadrukkelijk het juridische instrumentarium van de Omgevingswet (omgevingsvisie, omgevingsvergunning, omgevingsplan) en de processen die daarmee samenhangen.
  • We werken wat betreft onze nieuwe Omgevingsvisie toe naar het straks ter inzage leggen van een ontwerp-omgevingsvisie.
  • We hebben in de volle breedte uitvoering gegeven aan het Uitvoeringsprogramma Omgevingswet Ooststellingwerf 2017-2020.
  • We hebben in het dossier Omgevingswet nog nadrukkelijker de samenwerking binnen OWO gezocht.


Bestemmingsplannen
Tot 1 januari 2022 werken we met de Wet ruimtelijke ordening. In 2020 zijn verschillende (langlopende) bestemmingsplanprocedures afgerond. Daarnaast hebben zich verschillende nieuwe initiatieven ontplooid, waarvoor procedures zijn opgestart. Sinds 2020 heffen we leges voor principeverzoeken.

Wat hebben we daarvoor gedaan

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan

Omgevingswet

  • We hebben informatiesessies georganiseerd en zijn gestart om in OWO-verband een basistraining Omgevingswet aan te bieden.
  • We hebben een overzichtelijke en strakke werkplanning van alle acties gemaakt waarbij eerst zoveel mogelijk wordt gekoerst op de acties die straks wettelijk verplicht zijn, hierbij kijken we steeds of we acties in OWO- verband kunnen oppakken.
  • We hebben het traject voor de aanschaf van nieuwe Omgevingswet-software nagenoeg afgerond en kunnen daarom tijdig aansluiten op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).
  • We hebben in het kader van het proces van de nieuwe Omgevingsvisie diverse participatiesessies georganiseerd.
  • We hebben ons aangesloten bij diverse (Friese) werkgroepen om specifieke kennis op te doen ten aanzien van onderwerpen zoals ketensamenwerking, toepasbare regels en de bruidsschat.
  • We hebben een plan van aanpak opgesteld om een pilot omgevingsplan te kunnen uitvoeren voor een deelgebied van onze gemeente.
  • We hebben het uitvoeringsprogramma Omgevingswet 2017-2020 volledig geactualiseerd en laten verlengen tot en met 2024 hierdoor kunnen we verder met de projecten en acties die al opgestart zijn of binnenkort zullen starten.
  • We hebben in organisatorische zin geregeld dat de aansluiting met OWO-VTH en de drie OWO-programmamanagers goed geborgd is.


Bestemmingsplannen
In 2020 zijn verschillende bestemmingsplannen voor woningbouw vastgesteld. Daarnaast is ook de afronding van het bedrijventerrein in Haulerwijk mogelijk gemaakt en de uitbreiding van het onderstation in Oosterwolde. De procedure voor de herbestemming van de oude Poiesz-locatie is Appelscha is opgestart. Door de nieuwe werkwijze van de behandeling van principeverzoeken, werken we structureel volgens de 'ja, mits'-benadering.

Wat heeft de inwoner daarvan gemerkt

Terug naar navigatie - Wat heeft de inwoner daarvan gemerkt

Omgevingswet
In 2021 zal met name in de informatievoorziening rondom de Omgevingswet richting onze inwoners een forse inspanning moeten worden geleverd. De afgelopen periode is met name gericht geweest op de interne organisatie en de interne werkprocessen.

Bestemmingsplannen
Bij het voorbereiden van bestemmingsplannen zijn de inwoners betrokken en na vaststelling ligt er een duidelijk kader voor hun leefomgeving en (bouw)plannen. Principeverzoeken kunnen digitaal worden ingediend.

Thema 4.10 Regio Deal Zuidoost Friesland

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

Regio Deal Zuidoost Friesland
Medio juli 2020 hebben de gemeenten Ooststellingwerf, Weststellingwerf, Opsterland, Smallingerland en Heerenveen en de Provincie Fryslân en Wetterskip Fryslân een Regio Deal gesloten met het rijk. De vaststelling van de Regio Deal betekent een investering van € 30 miljoen in de regio Zuidoost Friesland in de komende vier jaar. Het Rijk levert een bijdrage van € 15 miljoen en de regio Zuidoost Friesland investeert met bestaande projecten en plannen de andere € 15 miljoen.

De Regio Deal Zuidoost Friesland versterkt de regionale centra, zorgt samen met de mienskip voor levendige kleine(re) kernen en het welzijn van de inwoners voor vitale kernen. De Regio Deal zet een plus op de integrale gebiedsontwikkeling beekdalen, gaat aan de slag met een robuust watersysteem en zet in op goede bodemgesteldheid, waterkwaliteit en biodiversiteit voor een veerkrachtig landschap. Met de thema’s duurzame lokale energie en ‘het gastvrije andere Friesland’ legt de Regio Deal verbinding tussen de dorpen en het landschap. Voor de Regio Deal onderzoekt het Fries Sociaal Planbureau de regionale brede welvaart.

Alle betrokken partners in de regio trekken een aantal projecten. In dit thema beschrijven we uitsluitend de projecten waarvoor de gemeente Ooststellingwerf projecttrekker is. De projecttrekker is primair verantwoordelijk voor de inhoud, organisatie, planning, communicatie, financiën en verantwoording. Daarbij altijd rekening houdend met de regionale context.

Zorgeconomie
Met het project Zorgeconomie willen we als regio inzetten op een leefbare regio waar onze inwoners prettig kunnen (blijven) wonen en werken. Prettig wonen heeft niet alleen te maken met een goed onderhouden huis, een toegankelijk winkelcentrum of voldoende ontmoetingsplekken. Dit gaat erover wat we als regio kunnen doen om de sociaal maatschappelijke uitdagingen tegemoet te treden. Met alle partners binnen de Regio Deal Zuidoost Friesland ontwikkelen we een uitvoeringsprogramma Zorgeconomie. Dit uitvoeringsprogramma speelt in op regio specifieke vraagstukken zoals vergrijzing en ontgroening. Door het ontwikkelen van nieuwe concepten en preventieve ondersteuning aan inwoners en met name ouderen kan gevraagde zorg worden uitgesteld waardoor kosten worden bespaard. We besteden met het project Zorgeconomie aandacht aan de sociale vraagstukken binnen de kernen in Zuidoost Friesland. Een meer betrokken mienskip en sterkere sociale cohesie in de dorpen kunnen we alleen bereiken als we naast een fysieke aanpak ook kiezen voor een sociale inzet. Door deze koppeling kiezen we voor een integrale en meer samenhangende en duurzame aanpak. We willen met de mienskip de ontwikkelkansen voor zorg en welzijn oppakken. Met als doel dat oud en jong elkaar helpen en formele en informele zorg elkaar versterken. We willen dat onze (oudere) inwoners goed kunnen wonen en de juiste zorg op de juiste plaats en tijd kunnen ontvangen of halen. Om voldoende zorg te kunnen bieden, is voldoende goed geschoold personeel noodzakelijk. We werken toe naar een Blue Zone voor positieve gezondheid en behoud en versterking van de mate van geluk.

Masterplan Oosterwolde
De regionale kernen hebben een belangrijke voorzieningenfunctie voor de vele kleine dorpen in de regio. Deze voorzieningen staan zowel qua omvang als kwaliteit onder druk. Ook is de sociale cohesie in deze kernen minder groot dan in de kleinere dorpen. Om de cohesie te vergroten en de voorzieningenfunctie van regionale kernen te behouden en te versterken, komt er een sociaal-fysieke aanpak in de drie grotere kernen Wolvega, Gorredijk en Oosterwolde en in Akkrum en Jubbega. De sociale cohesie wordt vergroot door de mienskip te betrekken en ontmoetingsplaatsen te realiseren, de winkelcentra te vitaliseren (o.a. het tegengaan van leegstand) en het toevoegen van andere winkelconcepten. Hier wordt samen met de inwoners en ondernemers uitvoering aan gegeven. Door de Regio Deal Zuidoost Friesland kan er meer gelijktijdig en integraal aangepakt worden. Oosterwolde is één van de sterke regionale kernen binnen Zuidoost. Om die reden werkt Oosterwolde aan een Masterplan Oosterwolde waarin een structurele versterking van het centrum centraal staat. Onderdelen van het centrumgebied zijn verouderd en hebben een onaantrekkelijke uitstraling, o.a. door matig onderhoud en leegstand. Dit moet worden aangepakt.

Uitvoeringsprogramma Recreatie & Toerisme
Het project ‘het gastvrije andere Friesland’ heeft als doel een slimme groei van toerisme te realiseren. We pakken dit op binnen de context van de Regio Deal. Dit betekent dat we in Zuidoost Friesland een optimale balans willen ontwikkelen tussen toeristische druk en de draagkracht van de leefomgeving. Dit doen we, onder andere, aan de hand van een toeristische ontwikkelstrategie waarin de route naar die balans wordt uitgestippeld. Dit project geeft bovendien een impuls aan de bestaande regionale samenwerking tussen organisaties en netwerken van ondernemers, toerisme en recreatie platforms, Provincie Fryslân en de vijf betrokken regiogemeenten.

Leer- en kenniscentrum (LKC) Bodem
Het LKC-Bodem sluit met name aan op het veerkrachtig landschap en daarmee op maatschappelijke vraagstukken die gerelateerd zijn aan bodemgesteldheid, waterkwaliteit en biodiversiteit. Het Rijk wil dat in 2030 alle landbouwgronden duurzaam worden beheerd. Om dat te realiseren moeten we meer innoveren, nieuwe verdienmodellen ontwikkelen, kennis over duurzaam bodembeheer verspreiden en meer bewustwording creëren. Het LKC-Bodem draagt bij aan al deze terreinen. Het LKC-Bodem zal onderdeel worden van een breder in Noord-Nederland opgezette strategie en samenwerking voor praktijkgericht onderzoek naar duurzaam beheerde bodems.

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

Zorgeconomie
In 2020 is Zorgeconomie onderdeel geworden van de Regio Deal Zuidoost. Er is verder gewerkt met de drie genoemde thema’s uit het projectformat: Positieve Gezondheid, Gezond en Veilig ouder worden en Werkgelegenheid in de zorg. Vanuit deze thema’s is met de partners uit Zuidoost een inventarisatie gemaakt van de projecten die er al zijn in de gemeenten, zodat we een beeld hebben van de beginsituatie. In de loop van de verkenning is gekozen om Positieve Gezond en Gezond en Veilig ouder worden aan elkaar te koppelen, omdat hier veel raakvlakken liggen. Om te werken aan Positieve Gezondheid (van ouderen) is gekozen om in te zetten op de principes van de Blue Zone. Hierbij werken we aan de integrale gezondheid van de inwoners. Elke gemeente kiest een dorp waarmee aan de slag gegaan kan worden. Er is hiervoor een samenwerking gezocht met het Healthy Ageing Network Nothern Netherlands (HANNN). Het HANNN werkt aan Bloeizones in Friesland. Ook linken we Positieve Gezondheid aan het Atelier Sociaal Domein met de NHLStenden. Studenten gaan, vanuit dit thema, werken aan vraagstukken vanuit de praktijk. Ook is er een verkenning om MBO studenten aan te laten sluiten. Het Atelier Sociaal Domein is in 2020 in digitale vorm voortgezet. Voor het thema Werkgelegenheid in de zorg zien we kans om aan te sluiten bij een inventarisatie van de gemeente Smallingerland.

De thema’s voor Zorgeconomie zijn inmiddels gekoppeld aan de uitvoerende projecten en begin 2021 wordt het uitvoeringsprogramma afgerond en bestuurlijk afgestemd. Om de projecten te monitoren is het Fries Sociaal Planbureau (FSP) ingeschakeld. Om het thema Zorgeconomie bij iedereen onder de aandacht te brengen is een webinar voorbereid om partners te inspireren. Door corona kon deze niet plaatsvinden, maar is deze verschoven naar het voorjaar van 2021.

Masterplan Oosterwolde
In 2020 is in het winkelgebied van Oosterwolde gewerkt aan de realisatie van een bedrijven investeringszone, deze gaat in 2021 in werking.

Uitvoeringsprogramma Recreatie & Toerisme
In 2020 is een project Uitvoeringsprogramma R&T Zuidoost Friesland opgesteld en deze is onderdeel geworden van de Regiodeal Zuidoost Friesland. De regio ontvangt voor dit onderdeel een Rijksbijdrage van € 1 miljoen. De reeds lopende samenwerking op het thema R&T binnen de vijf gemeenten is geïntensiveerd, zowel ambtelijk als bestuurlijk. Ook zijn de relaties met de provincie en diverse partners aangehaald.

Leer- en Kenniscentrum Bodem
In 2020 is er vooral voor gezorgd dat het project in 2021 kan starten. Van augustus tot en met december is er veelvuldig overleg geweest tussen de gemeenteambtenaar en de uitvoerder van het project en is het project gepresenteerd in het Regioteam van de RegioDeal. Samen met de initiatiefnemers, Van Hall Larenstein en Biosintrum is een plan van aanpak opgesteld waarin de doelstelling en resultaten in de ingediende aanvraag bij de Regio Deal zijn vertaald naar een concrete planning. In de planning is met name ingezoomd op het eerste projectjaar waarin de onderzoeksfaciliteiten rondom het Biosintrum worden gerealiseerd, de organisatie wordt opgezet en de communicatie met de omgeving zal starten. In december zijn het plan van aanpak en de twee subsidiebeschikkingen behandeld in het College en de Raad en heeft de Raad het budget toegekend.

Wat hebben we daarvoor gedaan

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan

Zorgeconomie
Er is vooral gebouwd aan een stevig netwerk van waaruit Zorgeconomie verder handen en voeten kan krijgen in de regio Zuidoost. Het gaat dan om de verbinding met de partners binnen de Regio Deal, maar ook om belangrijke partners daarbuiten (HANNN, MBO instellingen). Er zijn bijeenkomsten georganiseerd om een gezamenlijke koers uit te zetten. De uitwerking van de projecten is opgenomen in het uitvoeringsprogramma.

Masterplan Oosterwolde
In 2020 is de basis voor een toekomt bestendig winkelgebied verstevigd. De samenwerking tussen ondernemers, vastgoedeigenaren, bewoners, andere belanghebbenden in het gebied en de gemeente is goed. Daarmee heeft de basis voor het vervolg een goede fundering.

Uitvoeringsprogramma Recreatie & Toerisme
Voor het opstellen van de regionale ontwikkelstrategie is een marktverkenning uitgevoerd onder enkele adviesbureaus. Hieruit is een geschikte partij geselecteerd en het planproces is opgestart.

Leer- en kenniscentrum Bodem
De relatie met de initiatiefnemers is verstevigd. Samen met de initiatiefnemers is ook het netwerk rondom het Leer- en kenniscentrum Bodem versterkt en zijn organisaties als provincie Fryslân en Wetterskip Fryslan geïnformeerd en aangehaakt bij het project. Het ingediende en goedgekeurde projectplan in de Regio Deal is "vertaald" naar twee subsidiebeschikkingen, voor Biosintrum en voor Van Hall Larenstein. De beschikkingen zijn getoetst op financiële en juridische aspecten voor zowel de te volgen aanbestedingsprocedure als de fiscale aspecten. Eind 2020 is de eerste 50% van de subsidie voor Biosintrum overgemaakt.

Wat heeft de inwoner daarvan gemerkt

Terug naar navigatie - Wat heeft de inwoner daarvan gemerkt

Zorgeconomie
De verkenning heeft zich in eerste instantie gericht op de partners binnen en buiten de Regio Deal. Voor het project rondom de Positieve Gezondheid (Blue Zone) gaat de focus meer verschuiven naar de inwoners. Met inwoners van de dorpen geven we invulling aan de projectplannen.

Masterplan Oosterwolde
Mede door de gezamenlijke aanpak zijn verschillende leegstaande panden ingevuld en is er ingezet op de promotie van het winkelgebied.

Uitvoeringsprogramma Recreatie & Toerisme
Het Uitvoeringsprogramma R&T richt zich in eerste instantie met name op de recreatieve sector en stakeholders. In het vervolg wordt ook de mienskip betrokken.

Leer- en kenniscentrum Bodem
Tijdens het bezoek van de koning en de koningin in de zomer van 2020 is er veel aandacht geweest voor het Leer- en Kenniscentrum Bodem. Een prototype mesocosmos is opgesteld bij de ingang van het Biosintrum en hierover is uitleg gegeven. De inwoners van Ooststellingwerf worden vooral in de tweede helft van 2021 geïnformeerd over het project en kunnen vanaf september 2021 de onderzoeksfaciliteiten bezoeken op het terrein van het Biosintrum. Verder wordt in 2021 de verbinding met de landbouw ondernemers gezocht. Insteek is dat een vertegenwoordiger plaatsneemt in de adviesraad.