Najaarsrapportage 2019
Financiële gevolgen Najaarsrapportage 2019
Analyse van het financiële resultaat
In onderstaande tabel staat het resultaat uit de Najaarsrapportage per programma. Onder de tabel worden de afwijkingen > € 25.000 toegelicht. In onderstaande tabellen zijn alle verschillen verklaard.
Financiële gevolgen najaarsrapportage 2019 | Incidenteel | Structureel | Totaal |
Programma 1 Sociaal Domein | - 85.500 | - 85.500 | |
Programma 2 Welzijn en Educatie | 1.900 | 8.000 | 9.900 |
Programma 3 Ruimtelijke en economische ontwikk. | - 229.600 | - 229.600 | |
Programma 5 Openbare orde en veiligheid | 106.000 | 106.000 | |
Programma 6 Bestuur en Dienstverlening | 562.300 | - 45.650 | 516.650 |
Eindtotaal | 355.100 | - 37.650 | 317.450 |
Afwijkingen per programma
Programma 1 Sociaal Domein, nadeel per saldo € 85.500
WMO:
- woningaanpassingen, voordeel € 50.000
Het aantal aanvragen voor woningaanpassingen fluctueert, er is nog geen stijging door abonnementstarief waar te nemen. - hulpmiddelen, voordeel € 50.000
Voordeel bij hulpmiddelen doordat het contract goedkoper uitvalt dan aangenomen. - huishoudelijke hulp, voordeel € 150.000
Een voordeel bij huishoudelijke hulp. Er lijkt een toename te zijn van het aantal aanvragen, die waarschijnlijk te wijten zijn aan het abonnementstarief maar dat blijkt vooralsnog niet uit de uitgaven. - begeleiding, nadeel € 150.000
Een nadeel bij Wmo begeleiding door meer aanvragen. - vervoersvoorziening, nadeel € 200.000
Hogere lasten voor vervoersvoorzieningen voornamelijk doordat de instroom (fors) hoger is dan de uitstroom. Daarnaast is het kilometertarief verhoogd. - eigen bijdrage, voordeel € 40.000
We ontvangen een hogere eigen bijdrage voor Wmo dan waar we rekening mee hebben gehouden. - maatschappelijke opvang, nadeel € 38.000
Betreft ontvangen decentralisatie-uitkering Maatschappelijke begeleiding (via de meicirculaire 2019) van inburgeringsplichtige asielmigranten en hun gezinsleden, de stichting Vluchtelingenwerk voert deze taak voor ons uit.
Participatie:
- werkdeel, nadeel € 29.500
Uitgaven voor de versterking van het taalniveau van statushouders die nog onder de huidige Wet inburgering inburgeren. Via de meicirculaire 2019 is extra geld beschikbaar gesteld.
Inkomensverstrekking:
- bewindsvoering, voordeel € 75.000
Een voordeel door lagere lasten bewindvoering. - schuldsanering, nadeel € 25.000
Door vroegsignalering worden meer mensen vroegtijdig geholpen maar wordt er ook meer doorverwezen naar schuldsanering.
P1 | Najaarsrapportage 2019 | Incidenteel | Structureel | Totaal |
LASTEN | ||||
Wmo | ||||
63900/42310 | Het aantal aanvragen voor woningaanpassingen fluctueert, er is nog geen stijging door abonnementstarief waar te nemen. | 50.000 | 0 | 50.000 |
63901/42310 | Voordeel bij hulpmiddelen doordat het contract goedkoper uitvalt dan aangenomen. | 50.000 | 0 | 50.000 |
64000/42310 | Een voordeel bij huishoudelijke hulp. Er lijkt een toename te zijn van het aantal aanvragen, die waarschijnlijk te wijten zijn aan het abonnementstarief. maar dat blijkt vooralsnog niet uit de uitgaven. | 150.000 | 0 | 150.000 |
64001/42310 | Een nadeel bij Wmo begeleiding door meer aanvragen. | -150.000 | 0 | -150.000 |
64004/42310 | Hogere lasten voor vervoersvoorzieningen voornamelijk doordat de instroom (fors) hoger is dan de uitstroom. Daarnaast is het kilometertarief verhoogd. | -200.000 | 0 | -200.000 |
64010/42500 | Betreft ontvangen decentralisatie-uitkering Maatschappelijke begeleiding (via de meicirculaire 2019) van inburgeringsplichtige asielmigranten en hun gezinsleden, de stichting Vluchtelingenwerk voert deze taak voor ons uit. | -37.920 | 0 | -37.920 |
Participatie | ||||
63700/42500 | Via de meicirculaire 2019 is extra geld beschikbaar gesteld voor de versterking van het taalniveau van statushouders die nog onder de huidige Wet inburgering inburgeren. | -29.636 | 0 | -29.636 |
Inkomensverstrekking | ||||
63500/42320 | Een voordeel door lagere lasten bewindvoering. | 75.000 | 0 | 75.000 |
63501/42240 | Schuldhulpverlening: door vroegsignalering worden meer mensen vroegtijdig geholpen maar wordt er ook meer doorverwezen naar schuldsanering. | -25.000 | 0 | -25.000 |
63511/42320 | Groot bereik van de individuele inkomenstoeslag door actieve benadering. | -20.000 | 0 | -20.000 |
63512/42320 | Van de individuele studietoeslag wordt (landelijk) geen gebruik gemaakt. | 12.000 | 0 | 12.000 |
BATEN | ||||
WMO | ||||
64200/42130 | We ontvangen een hogere eigen bijdrage voor Wmo dan waar we rekening mee hebben gehouden. | 40.000 | 0 | 40.000 |
Totaal 1 Sociaal Domein | -85.556 | 0 | -85.556 |
Programma 2 Welzijn & Educatie, voordeel per saldo € 9.900
Lokaal onderwijsbeleid:
- leerlingenvervoer, nadeel € 50.000
Door hogere aantallen en kilometers een tekort op leerlingenvervoer. - onderwijs achterstandenbeleid, voordeel € 40.000
We hebben een hogere bijdrage ontvangen voor Onderwijs Achterstandenbeleid. In de voorjaarsrapportage hebben we daarom al € 150.000 al voordeel gemeld. Dit voordeel is hoger omdat een deel van het budget nog niet in 2019 wordt ingezet. - peuterspeelgroepen, voordeel € 32.000
Terugontvangt van een deel van de subsidie 2018 van Stichting Scala voor peuterspeelgroepen.
Volksgezondheid:
- visie op samenleving, voordeel € 30.000
In aanloop naar de nieuwe Visie op Samenleven is er meer tijd gaan zitten in het onderzoeken en ontwikkelen van gezondheidsbeleid dan de uitvoering. Vanaf het tweede kwartaal, wanneer de koers helderder werd, wordt hier steeds meer invulling aangegeven.
Huisvesting onderwijs:
- vernieuwbouw basisschool de Twirrewyn, nadeel € 196.000
Betreft tijdelijke huisvesting en bereikbaarheid in verband met vernieuwbouw BS de Twirrewyn.
Let op: hiervan heeft 80.000 betrekking op 2020. Dit deel wordt in 2019 middels budgetoverheveling overgeheveld naar 2020.
Kunst en cultuur:
- Overheidsparticipatie, voordeel € 150.000
Er zijn minder bestedingen vanuit het budget Overheidsparticipatie.
P2 | Najaarsrapportage 2019 | Incidenteel | Structureel | Totaal |
LASTEN | ||||
Lokaal onderwijsbeleid | ||||
62102/42310 | Door hogere aantallen en kilometers een tekort op leerlingenvervoer . | -50.000 | 0 | -50.000 |
62107/42310 | Voordeel op leerplicht, minder onderzoeken naar leerlingen in individuele situaties. | 10.000 | 0 | 10.000 |
62120/42500 | We hebben een hogere bijdrage ontvangen voor Onderwijs Achterstandenbeleid. In de voorjaarsrapportage hebben we daarom al € 150.000 al voordeel gemeld. Dit voordeel is hoger omdat een deel van het budget nog niet in 2019 wordt ingezet. | 40.000 | 0 | 40.000 |
63801/42500 | Terugontvangst van een deel van de subsidie 2018 van Stichting Scala voor Peuterspeelgroepen. | 32.000 | 0 | 32.000 |
Kunst en cultuur | ||||
64323/42101 | Lagere besteding van het budget Overheidsparticipatie | 150.000 | 0 | 150.000 |
Volksgezondheid | ||||
65110/34300 | In aanloop naar de nieuwe Visie op Samenleven is er meer tijd gaan zitten in het onderzoeken en ontwikkelen van gezondheidsbeleid dan de uitvoering. Vanaf het tweede kwartaal, wanneer de koers helderder werd, wordt hier steeds meer invulling aan gegeven. | 30.000 | 0 | 30.000 |
De decentralisatie-uitkering Gezond in de Stad (GIDS) is verhoogd naar € 109.000 per jaar. | -14.156 | 0 | -14.156 | |
Huisvesting Onderwijs | ||||
61600/34300 | Betreft tijdelijke huisvesting en bereikbaarheid ivm vernieuwbouw BS de Twirrewyn. Let op hiervan heeft 80.000 betrekking op 2020. Dit deel wordt in 2019 middels budgetoverheveling opgenomen in 2020. | -196.000 | 0 | -196.000 |
BATEN | ||||
Welzijn en Sportaccommodaties | ||||
64319/32100 | Stijging huur in overeenstemming met de budgetovereenkomst. | 0 | 8.000 | 8.000 |
Totaal 2 Welzijn & educatie | 1.844 | 8.000 | 9.844 |
Programma 3 Ruimtelijke en Economische ontwikkelingen, nadeel per saldo € 229.600
Groene leefomgeving:
- bomen, nadeel € 100.000
€10.000 extra uitgaven voor de bestrijding van de eikenprocessierups en
€ 90.000 uitgaven als gevolg van de storm, incl. herplanten 105 bomen.
Afvalinzameling:
- restafval en GFT, voordeel € 45.000
Door het beter scheiden van afval zien we een daling in de verwerkingskosten van restafval, dit resulteert voor restafval tot een voordeel van € 64.000. Hier tegenover staat een stijging van de kosten voor het verwerken van GFT van € 19.000. - milieustraat, nadeel € 45.000
Hogere kosten vanwege meer ingezameld en afgevoerd glas, hout, bouw- & sloopafval, puin en kunststoffen via milieustraat.
Planontwikkeling:
- grond en Gebouwen, nadeel € 30.000
Diverse lasten overige gronden en gebouwen. - gronden en Gebouwen: voordeel € 130.000
Opbrengst verkoop via veiling van een kavel. - Planontwikkeling: Prikkedam, nadeel € 260.000
Advies 4 september B&W, 1 oktober commissie en 7 oktober Raadsvergadering.
Benodigde extra middelen voor Prikkedam bestaat uit:
- overschrijding lasten tot en met heden ontwerpfase € 100.000
- verwachte lasten vaststellingsfase € 105.000
- verwachte lasten bezwaar en Beroep raad van State € 55.000
Let op: van de € 260.000 heeft € 55.000 betrekking op 2020. Middels budgetoverheveling worden deze lasten overgeheveld naar 2020.
Milieu:
- zonnepaneelvelden, voordeel € 25.000
De verwachte opbrengst zonnepaneelvelden is hoger dan begroot.
P3 | Najaarsrapportage 2019 | Incidenteel | Structureel | Totaal |
LASTEN | ||||
Milieu | ||||
65510/00000 | Minder uitnutting van middelen door de Ontwikkelingssamenwerking Ooststellingwerf waarvoor het budget bestemd is. | 7.000 | 0 | 7.000 |
Groen leefomgeving | ||||
63010/30600 | Er worden meer sloten door loonwerkers schoongemaakt. Dit zorgt voor een nadeel omdat er een hogere vergoeding moet worden betaald. | -5.000 | 0 | -5.000 |
63020/34330 | €10.000 extra uitgaven t/m week 33 voor de bestrijding van de eikenprocessierups. € 90.000 uitgaven als gevolg van de storm dd. 5-6-19, inclusief herplanten van 105 bomen. | -100.000 | 0 | -100.000 |
Afvalinzameling | ||||
65313/34300 | Vanwege Diftar+ minder verwerkingskosten restafval. | 64.000 | 0 | 64.000 |
65314/34300 | Vanwege Diftar+ meer verwerkingskosten GFT afval. | -19.000 | 0 | -19.000 |
65315/34300 | Hogere kosten vanwege meer ingezameld en afgevoerd hout, bouw- & sloop-afval, puin en kunststoffen via milieustraat. | -40.000 | 0 | -40.000 |
65316/34300 | Hogere kosten voor het afvoeren van glasinzameling. | -5.000 | 0 | -5.000 |
65318/31000 | Teruggave energie- en gaslevering gemeentewerf 2018. | 900 | 0 | 900 |
Planontwikkeling | ||||
66000/34540 | De advertentiekosten vallen lager uit. Dit is al meegenomen in de begroting van 2020. | 2.500 | 0 | 2.500 |
66650/34350 | Diverse lasten overige gronden en gebouwen | -30.000 | 0 | -30.000 |
66002/34300 | Advies 4 september B&W, 1 oktober commissie en 7 oktober Raadsvergadering. | -260.000 | 0 | -260.000 |
Benodigde extra middelen voor Prikkedam bestaat uit: | ||||
- overschrijding lasten tot en met heden ontwerpfase € 100.000 | ||||
- verwachte lasten vaststellingsfase € 105.000 | ||||
- verwachte lasten bezwaar en Beroep raad van State € 55.000 | ||||
Let op: van de € 260.000 heeft € 55.000 betrekking op 2020. Middels budgetoverheveling worden deze lasten overgeheveld naar 2020. | ||||
BATEN | ||||
Milieu | ||||
65512/34700 | De verwachte opbrengst zonnepaneelvelden is hoger dan begroot. | 25.000 | 0 | 25.000 |
Planontwikkeling | ||||
66650/33100 | Opbrengst verkoop via veiling van een kavel. | 130.000 | 0 | 130.000 |
Totaal 3 Ruimelijke & economische ontwikkelingen | -229.600 | 0 | -229.600 |
Programma 5 Openbare Orde en Veiligheid, voordeel per saldo € 106.000
Handhaving:
- dwangsom, voordeel € 106.000
Verbeurde dwangsom opgelegd door het college.
P5 | Najaarsrapportage 2019 | Incidenteel | Structureel | Totaal |
BATEN | ||||
Handhaving | ||||
66310/34500 | Dwangsommen opgelegd door het college. | 106.000 | 0 | 106.000 |
Totaal 5 Openbare orde en veiligheid | 106.000 | 0 | 106.000 |
Programma 6 Bestuur en Dienstverlening, voordeel per saldo € 511.994
Algemeen bestuur:
- regelingen, nadeel € 30.000
Gevolgen van de nieuwe rechtspositieregeling, waarbij een hogere vergoeding is vastgesteld. - verkiezingen, nadeel € 37.000
De tarieven Verkiezingen zijn in 2018 voor 2019 herschikt. Uitgangspunt daarbij waren de werkelijk gemaakte kosten 2018. Daarbij is niet of onvoldoende rekening gehouden met het gegeven dat er in 2019 drie verkiezingen waren gepland (Prov. Staten, Waterschap en Europees parlement). Dat en hogere kosten bij een aantal kostensoorten resulteert uiteindelijk in een grote overschrijding. Hiervoor zijn wij voor de helft gecompenseerd via het gemeentefonds.
Dagelijks bestuur:
- wachtgeld, nadeel € 26.900
Betreft het wachtgeld oud wethouder.
Voor 2020 bedraagt dit € 71.600 en voor 2021 € 43.600. - salariskosten, voordeel € 67.000
Voordeel salariskosten college als gevolg van het vaststellen van de tijdbestedingsnorm wethouders op drie fte. Structureel bedraagt dit voordeel € 67.000
Saldo financieringsfunctie:
- kapitaallasten, voordeel € 100.000
Op basis van de huidige liquiditeitsprognose is een deel van het beschikbare budget niet nodig.
Bouwen en Wonen:
- kerkenvisie, nadeel € 50.000
Voor het opstellen van de kerkenvisie wordt € 50.000 uitgegeven. Via de meicirculaire 2019 hebben wij hiervoor hetzelfde bedrag ontvangen. - bouwleges, € 0
Hogere opbrengst 500.000 in verband met leges. Hiermee vormen we conform Raadsbesluit dd. 21 mei 2019 een voorziening.
Dienstverlening:
- leges en rechten, voordeel € 38.804
Is gevolg verhoging tarief 2019 wat bij de begroting voor 2019 nog niet was meegenomen en bate opbrengsten van producten waarvoor geen raming is opgenomen.
Algemene inkomsten en uitgaven:
- gemeentefonds, voordeel € 543.402
Algemene uitkering conform meicirculaire 2019.
Belastingen en Wet WOZ:
- precario, nadeel € 63.000.
Het aantal meters is onjuist verwerkt in een eerdere berekening en wijkt af van de opgave van Liander. De verwachte opbrengst precario is ca € 63.000 lager dan primair was begroot.
P6 | Najaarsrapportage 2019 | Incidenteel | Structureel | Totaal | |||
LASTEN | |||||||
Huisvesting | |||||||
69101/34330 | Voordeel op klachtenonderhoud. | 4.500 | 0 | 4.500 | |||
69101/34510 | Lagere kopieerkosten. | 5.000 | 0 | 5.000 | |||
69102/31000 | Vervanging gasgestookte heaters door stralingspanelen in de garage Buitendienst. | -5.200 | 0 | -5.200 | |||
69104/34390 | Door de uitgifte van mobile devices zijn de mobiele telefoonabonnementen toegenomen. | -7.500 | 0 | -7.500 | |||
Dienstverlening | |||||||
60201/34340 | Meer aanschaf materialen voor reisdocumenten en rijbewijzen. De voorraad vertegenwoordigd een waarde. | -5.000 | 0 | -5.000 | |||
60211/34300 | Bedrag bij begroting 2019 geraamd voor "Onderzoek en Statistiek" wordt in 2019 niet gebruikt en voor latere jaren niet meer begroot | 5.000 | 0 | 5.000 | |||
60300/41100 | Is gevolg verhoging tarief 2019, begroting gaat uit van indexatie op tarief 2018 i.v.m. nog onbekende gegevens. | -17.942 | 0 | -17.942 | |||
Algemeen bestuur | |||||||
60000/11000 | Gevolgen van nieuwe rechtspositieregeling 23 april 2019 waarin een hogere vergoeding voor raadsleden is vastgesteld. | -30.000 | 0 | -30.000 | |||
60000/34370 | Het aantal commissievergaderingen en bijeenkomsten is hoger dan verwacht, daarom zijn er dit jaar hogere lasten voor presentiegelden. | -10.000 | 0 | -10.000 | |||
60202/34300 | De tarieven Verkiezingen zijn in 2018 voor 2019 herschikt. Uitgangspunt daarbij waren de werkelijk gemaakte kosten 2018. Daarbij is niet of onvoldoende rekening gehouden met het gegeven dat er in 2019 drie verkiezingen waren gepland (Prov. Staten, Waterschap en Europees parlement). Dat en hogere kosten bij een aantal kostensoorten resulteert uiteindelijk in een grote overschrijding. De compensatie vanuit de algemene uitkering bedroeg € 18.000. | -36.485 | 0 | -36.485 | |||
Dagelijks bestuur | |||||||
60001/11000 | Voordeel salariskosten college als gevolg van het vaststellen van de tijdbestedingsnorm wethouders op drie fte. | 17.350 | 67.000 | 84.350 | |||
60001/12000 | Betreft wachtgeld oud wethouder. | -26.900 | -71.600 | -98.500 | |||
Saldo financieringsfunctie | |||||||
69250/21000 | Op basis van de huidige liquiditeitsprognose is een deel van het beschikbare budget niet nodig. | 100.000 | 0 | 100.000 | |||
Bouwen en Wonen | |||||||
66300/34540 | Lasten voor advertentiekosten zijn lager. | 10.000 | 0 | 10.000 | |||
66211/34350 | Via de meicirculaire 2019 is € 50.000 ontvangen voor het opstellen van een kerkenvisie. | -50.000 | 0 | -50.000 | |||
IP Advies en ondersteuning | |||||||
69156/34300 | Er worden dit jaar geen verzoeken voor generatiegericht werken meer verwacht. | 10.000 | 0 | 10.000 | |||
BATEN | |||||||
Dienstverlening | |||||||
60300/34000 | Is gevolg verhoging tarief 2019 wat bij de begroting voor 2019 nog niet was meegenomen en bate opbrengsten van producten waarvoor geen raming is opgenomen. | 38.804 | 0 | 38.804 | |||
Algemene inkomsten en uitgaven | |||||||
67000/41100 | Algemene uitkering conform meicirculaire 2019. | 543.402 | 0 | 543.402 | |||
Belastingen en Wet WOZ | |||||||
67400/40110 | Er worden nog aanslagen opgelegd en nog bezwaren afgehandeld (verminderingen). | 5.000 | 0 | 5.000 | |||
67402/40120 | Er worden nog aanslagen opgelegd en nog bezwaren afgehandeld (verminderingen). | 20.000 | 0 | 20.000 | |||
67700/40230 | Verwachte opbrengst € 67.755 (wordt opgelegd in oktober) deze lagere opbrengst heeft te maken met de gewijzigde tariefstructuur voor de caravans. Zie verordening 2019. | -9.435 | 0 | -9.435 | |||
68100/32200 | Het aantal meters is onjuist verwerkt in een eerdere berekening en wijkt af van de opgave van Liander. De verwachte opbrengst precario is ca € 63.000 lager dan primair was begroot. | 0 | -63.000 | -63.000 | |||
68200/34800 | Extra opbrengst op basis van historie cijfers. | 10.000 | 0 | 10.000 | |||
Saldo financieringsfunctie | |||||||
69250/21100 | Voor kasgeldleningen geldt nu negatieve rente, de post ontvangen rente wordt hoger. | 22.000 | 0 | 22.000 | |||
Bouwen en Wonen | |||||||
60301/34000 | Verwachte opbrengst leges is lager, minder afzet. | -13.000 | 0 | -13.000 | |||
66410/34000 | Hogere opbrengst 500.000 i.v.m. leges. Hiermee vormen we conform Raadsbesluit dd. 21 mei 2019 een voorziening. | 500.000 | 0 | 500.000 | |||
Vormen voorziening leges (conform raadsbesluit dd. 21 mei 2019). | -500.000 | 0 | -500.000 | ||||
Totaal 6 Bestuur & Dienstverlening | 579.594 | -67.600 | 511.994 | ||||
Afwijkingen zonder resultaatimpact
Wijzigingen over programma's zonder resultaatimpact
Najaarsrapportage 2019 | Incidenteel | Structureel | Totaal | |
LASTEN | ||||
Wmo | ||||
64010/42500 | Budget voor opbouwwerk vanuit budget overheidsparticipatie, conform raadsbesluit 26 februari 2019. | -60.000 | 0 | -60.000 |
Participatie | ||||
63700/34490 | Budget voor inhuur ESF administratie en casemanager naar GBT intern. | 152.200 | 0 | 152.200 |
Totaal 1 Sociaal Domein | 92.200 | 0 | 92.200 | |
LASTEN | ||||
Kunst en cultuur | ||||
64323/42101 | Budget voor opbouwwerk vanuit budget overheidsparticipatie, conform raadsbesluit 26 februari 2019. | 60.000 | 0 | 60.000 |
Totaal 2 Welzijn & Educatie | 60.000 | 0 | 60.000 | |
LASTEN | ||||
Gebiedsteam | ||||
69353/30902 | Inhuur voor ESF administratie vanuit P-budget | -45.500 | 0 | -45.500 |
69353/30904 | Inhuur casemanager vanuit P-budget | -106.700 | 0 | -106.700 |
Totaal 6 Bestuur & Dienstverlening | -152.200 | 0 | -152.200 | |
Eindtotaal | 0 | 0 | 0 | |