Programma 7 | Volksgezondheid en milieu
Thema 7.1 Gezondheid
Inleiding
Terug naar navigatie - InleidingInwoners ervaren een positieve gezondheid
Inwoners vinden ‘Gezondheid’ een belangrijk thema. Daarnaast hebben we wettelijke taken op dit terrein en moeten we lokaal invulling geven aan de landelijke gezondheidsnota.
Wat willen we bereiken
Terug naar navigatie - Wat willen we bereikenVoor de Opgave Gezondheid zijn in de Visie op Samenleven viermaatschappelijke effecten (H t/m K) benoemd waar gemeente, organisaties, bedrijven en inwoners samen aan willen werken.
Bij het opstellen van de tussenbalans van de visie op samenleving is besloten om focus aan te brengen. Per opgaveteam zijn accenten vastgesteld. Voor gezondheid zijn dat:
- Accent: Integrale aanpak om te komen tot een gezonde fysieke leefomgeving die uitnodigt tot gezond gedrag
- Accent: Preventief inzetten op een gezonde en actieve leefstijl waarin reablement, bewegen, voeding en weerbaarheid centraal staan.
- We willen gezondheid integreren in alle beleidsdomeinen, zoals gezondheid onderdeel is van de omgevingswet.
- We zetten in op positieve gezondheid, het zo vroeg mogelijk verkleinen van motorische en gezondheidsverschillen en/of -achterstanden, een gezonde fysieke leefomgeving en vitaal ouder worden. Daarmee verlagen we ook de druk op de gezondheidszorg.
- We weten dat inwoners met een ongunstige sociaaleconomische positie extra kwetsbaar zijn voor gezondheidsproblemen. Deze ongelijkheid werkt vaak generaties lang door. We willen deze doorbreken.
- Maatschappelijk effect H. Mensen kunnen omgaan met fysieke, emotionele en sociale levensuitdagingen (zie doe-agenda HK)
- Maatschappelijk effect I. Mensen ervaren dat rekening wordt gehouden met het proces van ouder worden (zie doe-agenda I)
- Maatschappelijk effect J. Mensen voelen zich veilig
- Maatschappelijk effect K. Mensen leven in een gezonde leefomgeving (zie doe-agenda HK)
Wat gaan we ervoor doen
Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doenAlgemeen
Beweging van medisch naar sociaal. We willen meer doen dan alleen medische hulp voor gezondheidsproblemen. We investeren in sociale netwerken en ontmoetingen. En bewegen helpt om te voorkomen dat oudere mensen vallen. De gemeente kan helpen door de buitenruimte en gebouwen toegankelijker te maken. Ook een wandelclub kan helpen om het welzijn van mensen te vergroten. En door mantelzorgers goed te ondersteunen kunnen zij de zorg langer volhouden en wordt professionele zorg minder belast. Wij kijken bij nieuw beleid altijd wat het effect is op de gezondheid van onze inwoners. Dat kan gaan om de inrichting van de openbare ruimte, maar ook om economisch beleid, wonen of veiligheid.
Maatschappelijk effect H: Mensen kunnen omgaan met fysieke, emotionele en sociale levensuitdagingen
We investeren in de bestaanszekerheid van mensen (zie thema Meedoen). We zijn JOGG-gemeente (Jongeren op Gezond Gewicht), waarmee we specifiek inzetten op de gezondheid van jongeren. Gezonde leefstijl is de norm. We zetten in op elke dag fruit, een gezonde lunch en elke dag voldoende bewegen op scholen, kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en welzijnsactiviteiten. We zetten breder en intensiever in op preventie van verslaving. Zowel in preventie als in vroegsignalering, handhaving en hulp bieden. We doen dit door middel van het preventieprogramma YOLO (zie thema Goed Opgroeien). We ondersteunen sportverenigingen om het alcoholgebruik in sportkantines te beperken en de leeftijdsgrens van 18 jaar te handhaven. We stimuleren en faciliteren positieve gezondheid in onze gemeente, o.a. door initiatieven voor bloeizones in de dorpen te ondersteunen, door buurtsportcoaches met bewegingsaanbod in de dorpen, inzet op gezonde scholen, door het project gezonde kantines en door te investeren in ontmoetingsplekken.
We zetten in op een ketenaanpak overgewicht en obesitas voor jongeren en volwassenen en werken aan effectieve interventies voor inwoners om leefstijl positief te beïnvloeden.
Maatschappelijk effect I: Mensen ervaren dat rekening wordt gehouden met het proces van ouder worden
Het uitgangspunt is een leeftijdsvriendelijke gemeente, een inclusieve en toegankelijke omgeving die actief ouder worden promoot. Gericht op de fysieke omgeving (een groene buurt waar een ommetje mogelijk is, wonen op maat, toegankelijke openbare gebouwen, (openbaar) vervoer, hoge nood app en de sociale omgeving (meedoen, ontmoeten, maatschappelijke betrokken zijn). In 2025 gaan we door met de pilot welzijnscoaching door Scala. Welzijnscoaches onderzoeken samen met inwoners, die wat steun kunnen gebruiken, hoe zij op een voor hun passende manier kunnen deelnemen in de mienskip. Ook via doorverwijzing van de huisarts (welzijn op recept). De welzijnscoaches begeleiden hen naar een activiteit of vrijwilligerswerk of brengen hen in contact met andere inwoners (Zie ook Hoofdstuk 6.1 Samenleven). Huisbezoek aan alle 75-plussers door vrijwilligers en aandacht voor eenzaamheidsproblematiek door het Gebiedsteam dragen hier ook aan bij. We gaan door met het programma Powerful Ageing waarin vitaliteit wordt vergroot. In samenwerking met Scala gaan we in gesprek met dorpen en buurten om lokale ideeën voor verbinding, omzien naar elkaar of bijvoorbeeld laagdrempelige aanspreekpunten (voor vragen en zorgen) of dorpsondersteuners te faciliteren.
Daarnaast voeren we onze wettelijke taken uit op het gebied van langer zelfstandig thuis wonen voor ouderen in hun vertrouwde omgeving, met een goede kwaliteit van leven (zie 6.1 meedoen). In het kader van de Friese samenwerkingsagenda werken we samen met zorgverzekeraars, zorgkantoor, zorgaanbieders en woningbouwverenigingen aan domein overstijgende samenwerking (DOS), waarbij we zorgen dat thuiswonende, kwetsbare ouderen hulp of zorg krijgen die nodig is, of dat nu uit de buurt, de Wmo, de Wet Langdurige Zorg of de Zorgverzekeringswet komt. We zetten in op het actief betrekken van mensen met dementie binnen de samenleving met DemenTalent. Er is speciale aandacht voor bewegen door ouderen en voor maatschappelijk meedoen, ook voor mensen met de aandoening dementie. Waar nodig bieden we als gemeente geïndiceerde dagbesteding en waar gewenst en mogelijk helpen we mensen om een zinvolle daginvulling te vinden in het informele circuit (denk aan Welzijn op Dorpse Schaal, dagcentrum Oosterwolde en de Buurthaven), de Herberg in Waskemeer.
In het kader van vitaal ouder worden zetten we in op een ketenaanpak valpreventie waarbij wordt samengewerkt door professionals, dorpsorganisaties en verenigingen uit het zorgdomein en het sociaal domein. Het accent ligt op preventie: het verminderen van het risico op valongelukken. De leidraad is dat ouderen zo lang mogelijk vitaal thuis kunnen wonen. Met verschillende interventies stimuleren we bewegen en gezonde voeding voor ouderen.
De mantelzorgconsulent werkt proactief en outreachend richting mantelzorgers, collega’s en samenwerkingspartners. Ze weet wat er speelt en leeft. Ze organiseert lotgenotencontact, ontspanningsuitjes, en respijtweekend en samen met het Netwerk Mantelzorg activiteiten voor mantelzorgers. Zij begeleidt ons Mantelzorgpanel en verzorgt het mantelzorgcompliment. Er is aparte aandacht voor mantelzorgers van mensen met dementie. In 2024/2025 starten we een bewustwordingscampagne om nog meer mantelzorgers te bereiken. Behalve op oudere mantelzorgers richten we ons ook op jonge mantelzorgers en mantelzorgers van mensen met psychische problematiek. We gaan zo ruimhartig mogelijk om met aanvragen voor mantelzorgwoningen en prémantelzorgwoningen (uit 3.6 collegeakkoord), de eerste stappen zijn genomen om dit om te zetten in beleid.
Maatschappelijk effect J: Mensen voelen zich veilig
We bekostigen Veilig Thuis, het advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling. We betalen mee aan de Kindertelefoon. We dragen bij aan de aanpak voor mensen met verward gedrag. Verder zetten we ons in om bepaalde thema's bespreekbaar te maken, bijvoorbeeld paarse vrijdag (seksuele en genderdiversiteit) etc. Discriminatie en buitengesloten worden komen ook in onze gemeente voor. Voor mensen die dit zelf of in hun naaste omgeving meemaken is er de mogelijkheid melding te doen via discriminatie.nl. Na de melding bieden zij ondersteuning, een luisterend oor en pakken ze zaken op. De gemeente draagt jaarlijks bij aan de bekostiging van Tumba en discriminatie.nl. Op de gemeentelijke website is ook expliciet de mogelijkheid aanwezig om melding discriminatie te doen.
Maatschappelijk effect K: Mensen leven in een gezonde leefomgeving
We zetten in op een gezonde, beweegvriendelijke en leeftijdsvriendelijke omgeving en op het makkelijk maken van gezonde keuzes. In het programma Omgevingswet en -visie is gezondheid een vast onderdeel en opgenomen in de omgevingsvisie en omgevingsplan. In de aandachtsgebieden investeren we onder meer in de verbetering van de fysieke leefomgeving. Via het accommodatiebeleid zetten we in op ontmoetingsplekken die uitnodigen tot bewegen en verbinding tussen generaties. We dragen bij aan de realisatie van een dekkend AED netwerk met burgerhulpverlening.
Wat merkt de inwoner ervan
Terug naar navigatie - Wat merkt de inwoner ervanH. Mensen kunnen omgaan met fysieke, emotionele en sociale levensuitdagingen. Inwoners kunnen met hun vragen op het gebied van welzijn en zorg terecht bij de welzijnscoaches, die steeds bekender zullen worden bij de inwoners. Er is een ondersteuningsaanbod voor inwoners om te werken aan verbeteren van hun leefstijl.
I. Mensen ervaren dat rekening wordt gehouden met het proces van ouder worden. Inwoners zijn meer bekend met regelingen en ondersteuningsaanbod gericht op vitaal ouder worden. Inwoners kunnen bijvoorbeeld deelnemen aan valpreventie of powerful ageing. Inwoners met dementie worden actief betrokken bij de samenleving.
J. Mensen voelen zich veilig. Inwoners ervaren een luisterend oor in geval van onveiligheid of discriminatie.
K. Mensen leven in een gezonde leefomgeving. Kinderen en jeugdigen groeien steeds vaker op in een kansrijke omgeving waarin gezonde leefstijl de norm is. Dat geldt bijvoorbeeld bij de opvang, school of sportomgeving. Inwoners ervaren dat ieder dorp of wijk een laagdrempelige ontmoetingsplek heeft.
Wat mag het kosten
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten- U heeft bij de heroverwegingen 2022-2025 een aantal structurele budgetten beschikbaar gesteld: € 45.000 voor eenzaamheidsbeleid, € 50.000 voor positieve gezondheid/bloeizones en € 7.500 voor dementievriendelijke gemeente.
- Voor 2025 ontvangen we SPUK middelen voor uitvoering van het GALA beleid. Voor de aanpak van overgewicht en obesitas is dat € 28.000. Voor de ketenaanpak valpreventie is dat € 76.000. Voor de gezonde leefomgeving is dat € 16.000.
- Voor het voortzetten van 'Jongeren op gezond gewicht' (JOGG) is bij de kaderbrief 2025-2028 voor de jaren 2025 en 2026 € 56.000 beschikbaar gesteld.
Beleidskaders
Terug naar navigatie - Beleidskaders- Doe-agenda HK 'Positieve gezondheid en gezonde leefomgeving' 2022
- Sport- en beweegnota zuidoost Friesland 2017-2021
- Lokaal sportakkoord
- Friese Preventieaanpak
- Friese samenwerkingsagenda
- Gemeenschappelijke regelingen GGD, binnen VRF.
- Visie op samenleven 2020 -2024
- Doe-agenda I 'Gelukkig en gezond ouder worden' 2021
- GALA akkoord
- IZA akkoord
Thema 7.2 Duurzaamheid, riolering en afval
Wat willen we bereiken
Terug naar navigatie - Wat willen we bereikenDuurzaamheid
Het is onze ambitie om CO²2neutraal te zijn in 2030 om opwarming van de aarde en daarmee verandering van het klimaat tegen te gaan. Hierdoor liggen er belangrijke opgaven in de energietransitie, klimaatadaptatie en het stimuleren van een circulaire economie. We benutten het Biosintrum, en het daar gevestigde leer- en kenniscentrum Bodem, zo optimaal mogelijk voor onderzoek naar en ontwikkeling van mogelijkheden die ons bij deze opgaven helpen.
Wij willen in 2030 CO²2 neutraal zijn. Om dit te bereiken streven we naar:
- Energieneutraal te zijn in 2030 door het gebruik van energie te verminderen en het lokaal opwekken van duurzame energie en duurzame mobiliteit te stimuleren.
- Klimaatbestendig te zijn in 2030 door het vergroten van klimaatbestendigheid en de biodiversiteit en de verbetering van de bodemgezondheid te stimuleren.
- Circulair te zijn in 2030 door kringlopen meer sluitend te maken.
- In 2025 stellen we een nieuw duurzaamheidsprogramma op voor de periode 2025 tot 2030.
Afval en grondstoffen
- Voldoen aan de VANG-doelstelling van het Rijk (VANG = Van Afval Naar Grondstof). We richten ons verder op het realiseren van de VANG-doelstelling 2025 van 30 kg restafval per inwoner per jaar.
- Inwoners hebben steeds minder huishoudelijk afval en bieden dit afval nog beter gescheiden aan.
- Zwerfafval in de openbare ruimte verder terugdringen.
- Samen met ondernemers het zwerfafval in de winkelgebieden terugdringen.
- Er zal een onderzoek worden gedaan naar een pilot met wasbare luiers, inclusief een bewustmakingscampagne voor de lange termijn.
Wat gaan we ervoor doen
Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doenDuurzaamheid
Energieneutraal zijn in 2030
Begin 2025 stellen we een uitvoeringsplan energietransitie op voor de periode 2025-2030.
- We zetten in op het verminderen van het gebruik van energie en gaan door met het stimuleren van energiebesparingsprojecten.
- Naast de landelijke subsidiemogelijkheden, faciliteren we woningeigenaren in de energietransitie door o.a. het verstrekken van duurzaamheidsleningen voor energiebesparende maatregelen en stellen we subsidie voor eigenaren van woningen met een lage WOZ-waarde en een slecht energielabel.
- We ondersteunen inwoners bij energiebesparing door het OWO energiebureau met energieverkenners die inwoners concreet adviseren.
- Voor inwoners in energiearmoede zorgen we bij verduurzaming voor extra ondersteuning via het Energiebureau.
- In samenwerking met woningcorporaties zorgen we voor extra aandacht voor verduurzaming en isolatie van huurwoningen.
- Naast verduurzaming thuis, gaan we ondernemers stimuleren in de verduurzamingsopgave. We subsidiëren advies voor bedrijven over verduurzaming en omgaan met netcongestie.
- Voor de duurzame opwekking van energie geven we prioriteit aan projecten voor zon op dak, bijvoorbeeld bij ondernemers met bedrijfspanden en bijgebouwen met groot dakoppervlak en zonnecarports.
- De grote uitdaging bij nieuwe projecten voor duurzame energie is de beperkte capaciteit op het elektriciteitsnetwerk. We stimuleren pilotprojecten op het gebied van lokale opslag van energie en slimme energienetwerken om vraag en aanbod op lokaal niveau op elkaar af te stemmen.
- Een groot deel van de energievraag wordt gebruikt voor het verwarmen van woningen en gebouwen. We voeren de transitievisie Warmte uit en stellen een warmteprogramma op, waarin we aangeven welke en hoe wijken van het aardgas af gaan.
- We stimuleren fietsgebruik en openbaar vervoer. Ook zetten we in op projecten voor deelmobiliteit en het vergroten van het aantal laadpalen voor elektrische auto’s.
- Er wordt een soortenmanagementplan opgesteld waarin onderzoek wordt gedaan naar vleermuizen, gierzwaluwen, huiszwaluwen en huismussen. Dit om een generieke ontheffing te verkrijgen voor al onze inwoners binnen de bebouwde kom, zodat zij gemakkelijk over kunnen gaan tot natuurvriendelijk isoleren door het nemen van compensatiemaatregelen. Inwoners hoeven dan geen ecologisch onderzoek meer uit te laten voeren.
Klimaatbestendig zijn in 2030
Eind 2024 stellen we een uitvoeringsplan klimaatadaptatie op voor de periode 2025-2030.
- We voeren maatregelen uit waarmee we de klimaatbestendigheid van de openbare ruimte vergroten om wateroverlast bij piekbuien te voorkomen.
- We zorgen bij initiatieven, zoals de ontwikkeling van binnenstedelijke woningbouwlocaties, voor een klimaatbestendige openbare ruimte, met voldoende (biodivers) groen.
- We moedigen inwoners aan om aan de slag te gaan met het verbeteren van bodemgezondheid en het vergroten van de biodiversiteit in eigen tuin en buurt.
- Wij geven zelf het goede voorbeeld en passen onze manier van maaien aan op het verbeteren van de biodiversiteit.
- We gaan door met de uitvoering van de projecten uit het biodiversiteitsplan samen met de verschillende plaatselijk belangen in de dorpen.
- We stimuleren en faciliteren het vergroenen van schoolpleinen, ook vanuit onze doelstellingen ten aanzien van positieve gezondheid.
Circulair zijn in 2030
In 2023 hebben we een circulaire uitvoeringsstrategie opgesteld.
- Voor het hergebruik van grondstoffen stimuleren we een duurzame circulaire en biobased economie. Dit doen we o.a. door de samenwerking en kennisuitwisseling tussen ondernemers, onderwijs en kennisinstellingen te stimuleren.
- We willen ondernemers faciliteren om de kansen van een circulaire economie te verzilveren.
- We voeren projecten uit de uitvoeringsstrategie circulaire economie uit.
- We geven het goede voorbeeld door ons inkoop- en aanbestedingsbeleid zo duurzaam en circulair mogelijk te maken.
- We willen kennisdeling en kennisontwikkeling over biobased materialen en producten tussen ondernemers, onderwijs, kennisinstellingen stimuleren.
- We hebben met onze partners een leer- en kenniscentrum Bodem gerealiseerd als onderdeel van de Regio Deal.
- We ondersteunen lokale initiatieven die de voedselketens verkleinen en kringlopen meer sluitend maken.
Riolering & Water
We geven doelmatig, efficiënt en rechtmatig invulling aan de afvalwater-, hemelwater- en grondwaterzorgplicht. De wijze waarop we dat doen is omschreven in het Water- en rioleringsprogramma 2025-2029 (Wrp).
Afval en grondstoffen:
- Wij gaan samen met onze inwoners, vrijwilligers en Omrin volop aan de slag met het verder verbeteren van afvalscheiding, om de VANG-doelstelling te kunnen realiseren.
- Voor afvalpreventie en het verbeteren van afval scheiden loopt de Friese communicatiecampagne 'Samen Halen We Alles Eruit'. Deze provinciale campagne heeft geen einddatum.
- We onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de hoeveelheid grof huishoudelijk afval en bouw- en sloopafval te verminderen en/of beter te scheiden.
- We gaan de bestaande projecten uit het beleids- en uitvoeringsprogramma aanpak zwerfafval 2014-2022 continueren.
- Samen met scholen geven we invulling aan projecten rondom (zwerf)afval.
- Samen met ondernemers en Nederland Schoon monitoren we winkelgebieden op zwerfafval en houden we gezamenlijk opruimacties.
Verbonden partij: Omrin (Afvalsturing Friesland NV en NV Fryslân Miljeu) is het bedrijf van en voor gemeenten voor de reinigingstaken.
Afvalsturing Friesland NV verwerkt het ingezamelde huishoudelijke afval en exploiteert de gemeentelijke milieustraat. De BV Fryslân Miljeu Zuidoost zamelt huishoudelijk afval in en voert voor ons de reinigingstaken uit, zoals straatvegen, onkruid borstelen en kolken reinigen.
Wat merkt de inwoner ervan
Terug naar navigatie - Wat merkt de inwoner ervan- Meer (financiële) mogelijkheden om aan de slag te gaan met duurzaamheid.
- Steeds meer mensen treffen (zichtbaar) duurzame maatregelen. Zoals isolatie van de woning of de aanleg van zonnepanelen.
- Steeds meer mensen worden geadviseerd over de maatregelen die ze kunnen treffen om hun woning te verduurzamen.
- Inwoners worden betrokken bij het maken van het biodiversiteitsplan.
- Basisschoolkinderen krijgen structureel les over duurzaamheid.
- Kinderen krijgen een groenere omgeving door groene schoolpleinen.
- Alle basisschoolkinderen in de gemeente doen ieder jaar mee aan een project over duurzaamheid. Familie en buren worden betrokken bij huiswerk of presentaties.
- We dragen zichtbaar de Global Goals uit. In besluitvorming wegen we deze doelen mee.
- We continueren bestaande samenwerkingen en er ontstaan nieuwe samenwerkingsverbanden en netwerken.
Riolering:
- De gebruikers merken dat de kwaliteit en veiligheid behouden blijft of vergroot wordt door het uitvoeren van klein en grootschalig onderhoud aan de riolering.
Afval en grondstoffen:
- Van Afval Naar Grondstof: de provinciale communicatiecampagne Samen Halen We Alles Eruit en gemeentelijk communicatie moeten samen leiden tot minder afval en verbeterde afvalscheiding.
- Schone straten.
- Afval scheiden: de milieustraat aan de Nanningaweg richten we optimaal in voor het scheiden van nog meer afvalstromen.
- Zwerfafval: inwoners roepen we regelmatig op mee te doen aan opruimacties. Inmiddels zijn er in alle dorpen vrijwilligers (185) die zwerfafval opruimen. Met basisscholen houden we jaarlijks de Himmelwike en met het voorgezet onderwijs doen we op maat gemaakte zwerfafvalprojecten.
Wat mag het kosten
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten- Jaarlijks is een bedrag van € 170.000 opgenomen voor de uitvoering van milieu-/duurzaamheidsbeleid.
- Voor de periode 2021-2025 heeft u het resterende budget van € 253.000 uit het Programma BBE 2016–2020 beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de opgave circulaire economie binnen het nieuwe Programma Duurzaam Ooststellingwerf.
- Voor de periode 2023 t/m 2026 is € 250.000 per jaar extra uitvoeringsbudget beschikbaar voor het verder verbreden en versnellen van onze aanpak duurzaamheid.
- Voor de periode 2023 t/m 2025 hebben wij klimaatmiddelen van het Rijk ontvangen (CDOKE), ca. € 525.000 per jaar. De CDOKE is een regeling ter vergroting van de capaciteit van decentrale overheden (o.a. loonkosten eigen personeel en inhuur) voor klimaat- en energiebeleid. Met deze klimaatmiddelen hebben wij een aantal projectleiders duurzaamheid aangenomen. De verwachting is dat deze middelen ook voor de periode 2026-2030 beschikbaar komen.
- Voor de periode 2023 t/m 2026 hebben wij een specifieke uitkering van circa € 1.560.000 van het rijk ontvangen voor de verduurzaming van slecht geïsoleerde woningen.
- Het opstellen van het soortenmanagementplan gaat circa € 207.000 kosten. Voor de dekking van deze kosten kunnen wij deels een beroep doen op een specifieke uitkering van de provincie.
- Voor het uitvoeren van de transitievisie Warmte is een budget beschikbaar van momenteel circa € 290.000. Het restende budget wordt jaarlijks via de algemene reserve overgeheveld naar het volgende jaar.
- Waarschijnlijk komen er de komende jaren meer Rijksmiddelen vrij voor de aanpak en projecten ten aanzien van duurzaamheid, isolatie van woningen, etc. Van deze mogelijkheden gaan wij zo veel mogelijk benutten en wij houden de raad van deze ontwikkelingen op de hoogte via de reguliere P&C cyclus.
Riolering:
- De bekostiging van de gemeentelijke watertaken is vastgelegd in het kostendekkingsplan in het Wrp 2025-2029.
Afval en grondstoffen:
- De kosten van afvalinzameling verrekenen we met onze inwoners via de afvalstoffenheffing.
- Vanaf 2023 ontvangen gemeenten geen vergoeding meer voor de aanpak van zwerfafval. De kosten van aanpak zwerfafval, zoals de zwerfafvalprojecten met het onderwijs en het faciliteren van vrijwilligers komen daardoor geheel ten laste van de begroting afvalinzameling 2023.
- U heeft bij de heroverwegingen 2022-2025 besloten om extra lasten aan afval toe te rekenen en hiermee in 2022 € 37.500, in 2023 € 75.000, in 2024 € 112.500 en vanaf 2025 € 150.000 te besparen. De uitwerking hiervan komt bij het vaststellen van de tarieven bij u terug.
Beleidskaders
Terug naar navigatie - Beleidskaders- Milieubeleidsplan Ooststellingwerf 2010-2016 (mei 2010)
- Versnellingsagenda Duurzaam Ooststellingwerf 2030
- Infographic Versnellingsagenda Duurzaam Ooststellingwerf 2030
- Beleid zonnepaneelvelden gemeente Ooststellingwerf (vastgesteld in 2021)
- Paraplubestemmingsplan windturbines Ooststellingwerf (vastgesteld maart 2022
- Nota van uitgangspunten Programma Duurzaam Ooststellingwerf 2021 - 2025
- Programma Duurzaam Ooststellingwerf 2021 - 2025
- Biodiversiteitsplan
- Water en rioleringsprogramma (Wrp) 2025-2029
- Programma Duurzaamheid 2021-2025
- Beleids- en uitvoeringsplan zwerfafval 2014-2022
- Wet milieubeheer
- Landelijk Afval Plan (LAP)
- Afvalstoffenverordening Ooststellingwerf
- Circulaire uitvoeringsstrategie Ooststellingwerf 2023-2030 (vastgesteld maart 2023)
- Uitvoeringsplan klimaatadaptatie (in ontwikkeling)
- Uitvoeringsplan energietransitie (in ontwikkeling)
Begroting Programma 7
Begroting Programma 7
Terug naar navigatie - Begroting Programma 7- Thema Gezondheid bestaat uit de volgende taakvelden: 7.1
- Thema Duurzaamheid, riolering en afval bestaat uit de volgende taakvelden: 7.2, 7.3, 7.4
x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
7. Volksgezondheid en milieu | Rekening | Begroting | Begroting | MJB | MJB | MJB |
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Resultaat voor bestemming | ||||||
Lasten | ||||||
7.1 Volksgezondheid | -1.929 | -1.953 | -2.470 | -2.422 | -1.747 | -1.747 |
7.2 Riolering | -2.107 | -2.070 | -2.074 | -2.073 | -2.071 | -2.068 |
7.3 Afval | -2.807 | -2.813 | -3.035 | -3.035 | -3.035 | -3.035 |
7.4 Milieubeheer | -1.558 | -2.157 | -1.862 | -1.862 | -1.612 | -1.612 |
Totaal Lasten | -8.401 | -8.992 | -9.442 | -9.393 | -8.465 | -8.462 |
Baten | ||||||
7.1 Volksgezondheid | 435 | 167 | 157 | 110 | - | - |
7.2 Riolering | 2.802 | 2.982 | 3.067 | 3.067 | 3.067 | 3.067 |
7.3 Afval | 2.944 | 3.424 | 3.676 | 3.676 | 3.676 | 3.676 |
7.4 Milieubeheer | 135 | 125 | 125 | 125 | 125 | 125 |
Totaal Baten | 6.316 | 6.699 | 7.025 | 6.978 | 6.868 | 6.868 |
Resultaat voor bestemming | -2.085 | -2.293 | -2.417 | -2.415 | -1.597 | -1.594 |
Mutatie reserves | ||||||
Toevoegingen | 0 | -17 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 475 | 565 | 565 | 0 | 0 |
Mutatie reserves | 0 | 458 | 565 | 565 | 0 | 0 |
Resultaat na bestemming | -2.085 | -1.835 | -1.852 | -1.850 | -1.597 | -1.594 |