Financieel meerjarenperspectief

Budgetten per programma

Budgetten per programma

Terug naar navigatie - Budgetten per programma

In bijgaand overzicht treft u de budgetten per begrotingsprogramma aan op basis van bestaand beleid. Het nieuw beleid dat we u voorstellen is nog niet financieel in de begroting verwerkt. Deze wordt na besluitvorming als begrotingswijziging in de begroting verwerkt. Elk programma is onderverdeeld naar lasten en baten. Per jaarschijf kunt u het resultaat voor en na bestemming aflezen. In de bijlage ‘Overzicht reserves en voorzieningen 2023-2028' vindt u een gespecificeerd meerjarenoverzicht per reserve en per voorziening. Het totaaloverzicht Programmabegroting 2025-2028 geeft, in het kader van de dualisering, het autorisatieniveau van de raad aan. Dit gebeurt namelijk op programmaniveau. Binnen deze budgetten is het college geautoriseerd de begroting uit te voeren. Dit is dus ook het niveau waarop u wordt geïnformeerd over de voortgang van de uitvoering van het nieuwe beleid. De documenten voor de planning- en controlcyclus worden op dit niveau afgestemd.

Noodzakelijke mutaties op programmaniveau in de loop van het begrotingsjaar leggen wij door middel van een begrotingswijzing aan u voor. 

 

bedragen x € 1.000
Programmabegroting Rekening Begroting Begroting MJB MJB MJB
2023 2024 2025 2026 2027 2028
Resultaat voor bestemming
Lasten programma´s
0. Bestuur en ondersteuning -4.477 -4.047 -4.661 -3.922 -3.898 -3.858
1. Veiligheid -2.450 -2.570 -2.930 -2.780 -2.780 -2.730
2. Vervoer -3.811 -6.631 -4.020 -3.336 -3.356 -3.349
3. Economie -696 -2.038 -607 -582 -582 -582
4. Onderwijs -3.758 -3.408 -3.256 -3.256 -3.280 -3.256
5. Sport, cultuur en recreatie -6.783 -7.051 -6.911 -7.126 -7.221 -7.357
6. Sociaal Domein -43.921 -47.989 -42.989 -42.268 -41.410 -41.415
7. Volksgezondheid en milieu -8.401 -8.992 -9.442 -9.393 -8.465 -8.462
8. Bouwen wonen en gronden -3.663 -5.245 -3.560 -3.558 -3.537 -3.519
Totaal Lasten -77.961 -87.971 -78.376 -76.221 -74.529 -74.528
Baten programma´s
0. Bestuur en ondersteuning 1.565 653 726 796 786 718
1. Veiligheid - - - - - -
2. Vervoer 489 158 58 58 58 58
3. Economie 643 2.924 454 454 454 454
4. Onderwijs 1.179 780 699 699 699 699
5. Sport, cultuur en recreatie 744 548 519 499 503 503
6. Sociaal Domein 15.500 12.986 11.088 11.568 11.626 11.760
7. Volksgezondheid en milieu 6.316 6.699 7.025 6.978 6.868 6.868
8. Bouwen wonen en gronden 1.357 896 930 779 777 758
Totaal Baten 27.792 25.644 21.501 21.831 21.772 21.819
Totaal programma´s -50.169 -62.327 -56.875 -54.390 -52.757 -52.708
Lasten algemene dekkingsmiddelen
Algemene uitkering - - - - - -
Deelnemingen - - -1 -1 -1 -1
Lokale heffingen -82 -51 -51 -51 -51 -51
Saldo financieringsfunctie -125 -370 -615 -511 -487 -462
Onvoorzien - -1 -1 -1 -1 -1
Overige algemene dekkingsmiddelen - 9 714 753 714 614
Totaal lasten algemene dekkingsmiddelen -207 -413 47 189 175 99
Baten algemene dekkingsmiddelen
Algemene uitkering 60.010 60.211 63.197 59.668 60.172 60.829
Deelnemingen 133 61 61 61 61 61
Lokale heffingen 3.292 3.286 3.374 3.374 3.574 3.774
Saldo financieringsfunctie 311 8 6 6 6 5
Onvoorzien - - - - - -
Overige algemene dekkingsmiddelen 33 9 9 9 9 9
Totaal baten algemene dekkingsmiddelen 63.779 63.575 66.647 63.118 63.821 64.678
Totaal algemene dekkingsmiddelen 63.572 63.162 66.693 63.307 63.996 64.777
Totaal lasten overhead -14.507 -15.870 -16.160 -15.217 -15.021 -15.036
Totaal baten overhead 3.131 3.440 3.583 3.051 3.051 3.051
Totaal overhead -11.376 -12.430 -12.577 -12.166 -11.970 -11.985
Totaal lasten vennootschapsbelasting -11
Totaal baten vennootschapsbelasting 0 0 0 0 0 0
Totaal vennootschapsbelasting -11 - - - - -
Resultaat voor bestemming 2.016 -11.594 -2.759 -3.249 -730 84
Mutaties reserves
Toevoegingen -1.351 -495 -300 - - -
Onttrekkingen 3.191 8.527 1.911 998 344 264
Mutaties reserves 1.840 8.032 1.611 998 344 264
Resultaat na bestemming 3.857 -3.562 -1.148 -2.252 -386 348

Financiële positie

Financiële positie

Terug naar navigatie - Financiële positie

Voor het beoordelen van de financiële positie is het van belang inzicht te hebben in het gemeentelijke financiële beleid, de mogelijke (financiële) risico’s en het (eigen) vermogen van de gemeente. De punten, voor het beoordelen van de financiële positie, zijn nader toegelicht in de volgende zes onderdelen:

  1. De budgettaire positie in 2025 tot en met 2028
  2. Het weerstandsvermogen
  3. De beheersplannen
  4. De grondexploitatie
  5. De belastingcapaciteit
  6. De reserves en voorzieningen
  7. Investeringen

 

Samenvatting

Terug naar navigatie - Samenvatting
  1. Het begrotingsperspectief in 2025 is positief. In 2026 en 2027 is het perspectief negatief en in 2028 weer positief.
  2. De benodigde weerstandscapaciteit bedraagt € 2,080 miljoen. Het beschikbare weerstandsvermogen (algemene reserve en bestemmingsreserves) is voldoende om risico’s af te dekken. Het Rijk schrijft een vijftal financiële kengetallen voor, die verplicht zijn opgenomen in de paragraaf ‘Weerstandsvermogen en Risicobeheersing’. Op basis van deze kengetallen kunnen we concluderen dat de financiële positie van onze gemeente goed is te noemen. 
  3. Het niveau van het onderhoud kapitaalgoederen is gebaseerd op actuele onderhoudsplannen en is afgestemd op het gewenste onderhoudsniveau. 
  4. In de Algemene reserve grondexploitatie is een bedrag opgenomen voor mogelijke risico’s. Om nu en in de toekomst verzekerd te zijn van een gezonde basis voor grondexploitatie, is het op peil houden van deze reserve van belang.
  5. Belastingdruk: Belastingen verhogen we daar waar nodig trendmatig. Bij de bestemmingsheffingen, zoals de afvalstoffenheffing en rioolheffing is het uitgangspunt volledige kostendekking. De opbrengsten leges zijn niet hoger dan de kosten. De inwoner betaalt gemiddeld niet meer dan de kostprijs voor het afnemen van deze gemeentelijke producten en diensten. De onroerendezaakbelastingen, forensenbelasting en de toeristenbelasting zijn algemene belastingen. Ze hebben het karakter van een algemeen dekkingsmiddel en vloeien als zodanig in de algemene middelen van de gemeente. 
  6. Onze reservepositie is op dit moment toereikend voor het realiseren van de doelen waarvoor de reserves zijn gevormd. Voor diverse risico’s hebben we voorzieningen gevormd.
  7. We hebben een overzicht opgenomen van lopende investeringen en geplande investeringen voor het jaar 2025. Hierover is al besluitvorming geweest. 

Voor u is het van belang vast te stellen in hoeverre meerjarig voldoende middelen beschikbaar zijn voor het uitvoeren van de taken waarvoor de gemeente zich moet inzetten en voor het continueren van de bedrijfsvoering. Daarbij is het van belang inzicht te hebben in het vermogen van de gemeente en inzicht in de mogelijke risico’s die kunnen worden gelopen. Dit houdt in dat:

  • In de begroting alle lasten en baten zijn geraamd op basis van het bestaand beleid.
  • De mogelijke risico’s zijn aangegeven.
  • De meerjarenbegroting een reëel beeld geeft van de financiële positie op middellange termijn.

1. Budgettaire positie in 2025-2028

Terug naar navigatie - 1. Budgettaire positie in 2025-2028

over het algemeen kunnen we constateren dat de budgettaire positie goed is. Ondanks dat het perspectief 2026 en 2027 een structureel negatief is, is 2028 positief en kunnen tekorten in de jaren dat het negatief is worden opgevangen. 

2. Weerstandsvermogen

Terug naar navigatie - 2. Weerstandsvermogen

Het weerstandsvermogen is het vermogen om tegenvallers op te vangen zonder dat de continuïteit in gevaar komt. De weerstandscapaciteit bestaat uit de potentieel in te zetten middelen om de tegenvallers op te vangen. In de paragraaf ‘Weerstandsvermogen en Risicobeheersing’ wordt hierop uitgebreid ingegaan. De beschikbare weerstandscapaciteit bedraagt 1 januari 2025 € 22,768 miljoen.

Dit bedrag kan als volgt gespecificeerd worden:

  • Algemene reserve € 19,108 miljoen (exclusief bodembedrag van € 3 miljoen).
  • Bestemmingsreserves € 3,660 miljoen (exclusief Kapitaalreserve en de Algemene reserve grondexploitatie).


De benodigde weerstandscapaciteit wordt vastgesteld aan de hand van een risico-inventarisatie. Per risico is een inschatting gemaakt van de kans dat het risico zich voordoet. De benodigde weerstandscapaciteit bedraagt € 2,080 miljoen. De huidige aanwezige weerstandscapaciteit is van voldoende niveau (omvang). De mogelijke risico’s zijn beheersbaar te noemen. Op het moment dat een risico zich voordoet, is er voldoende weerstandscapaciteit om het risico op te kunnen vangen.

3. Beheersplannen: onderhoud van kapitaalgoederen

Terug naar navigatie - 3. Beheersplannen: onderhoud van kapitaalgoederen

Voor elk kapitaalgoed is een (actueel) beleidsplan aanwezig. In de meerjarenbegroting zijn de budgetten opgenomen die afgestemd zijn op het gewenste onderhoudsniveau. Verder zijn, daar waar noodzakelijk, vervangingsinvesteringen opgenomen. In de paragraaf ‘Onderhoud kapitaalgoederen’ wordt per kapitaalgoed kort ingegaan op het beleidskader en de financiële gevolgen in de begroting.

Jaarlijks worden bij de behandeling van de jaarrekening de reserves en voorzieningen geactualiseerd. De meerjarige onderhoudsbehoefte van de kapitaalgoederen is in beeld. De omvang van de reserves en voorzieningen is afgestemd op de meerjarige onderhoudsbehoefte. De nieuwe onderhoudsplannen van een aantal accommodaties geven aan dat de huidige dotaties in de onderhoudsvoorzieningen veel te laag zijn om de toekomstige onderhoudsbehoefte te dekken. Er moet structureel budget aan de voorzieningen worden toegevoegd om de voorzieningen voor langere termijn in stand te houden. De hoogte hiervan hangt samen met de keuzes in het accommodatiebeleid en is daarmee nu nog niet bekend.

4. Grondexploitatie

Terug naar navigatie - 4. Grondexploitatie

De grondexploitatie is een onderdeel van de totale exploitatie van de gemeente. Gelet op de risico’s in relatie tot de omvang van de bedragen is een afzonderlijke paragraaf over het grondbeleid verplicht gesteld (zie paragraaf ‘7 Grondbeleid’).

Bij de ontwikkeling van ruimtelijke projecten is het uitgangspunt minimaal een sluitende exploitatie. In bepaalde gevallen, zoals bv. bij bedrijfsterreinen en inbreidingslocaties, wordt een niet sluitende exploitatie geaccepteerd. Wel wordt in deze gevallen getracht om met maatregelen binnen het plan tot dekking van de kosten te komen. Ook in andere gevallen is het uitgangspunt dat er dekking van het tekort moet zijn voordat de exploitatie kan worden vastgesteld. U stelt de exploitatieopzet vast. Door de jaren heen heeft dit geleid tot een saldo in de grondexploitatie. Dit saldo is verwerkt in een reserve: de Algemene reserve grondexploitatie. De stand van de reserve is per 1-1-2024 € 2,293 miljoen. Naast een bedrag van € 1,712 miljoen als algemene reserve grondexploitatie, is voor Masterplan ‘Oosterwolde Centrum – Venekoten Noord’ € 0,581 miljoen beschikbaar. 

Bij de bepaling van de omvang van deze reserve wordt een minimumniveau aangehouden. Besloten is de hoogte van de reserve te baseren op een bedrag voor mogelijke risico’s en een bedrag voor grondaankopen. Dit niveau wordt bij de jaarlijkse actualisatie van de reserves en voorzieningen bijgesteld. Bij de actualisatie van de jaarstukken 2022 is besloten hiervan af te wijken. Naar verwachting zullen de komende tijd nieuwe exploitatieplannen worden vastgesteld. Dan is het goed om de reserve grondexploitatie op niveau te hebben.

5. De (onbenutte) Belastingcapaciteit

Terug naar navigatie - 5. De (onbenutte) Belastingcapaciteit

In deze begroting is de opbrengst van OZB geïndexeerd met 2,8%.

In overeenstemming met de uitgangspunten hebben we bij de berekening van een aantal tarieven voor de gemeentelijke belastingen en rechten rekening gehouden met een indexatie van 2,8%. Voor de afvalstoffenheffing is kostendekking het uitgangspunt, waarbij de reserve Lastenverlichting ingezet wordt om de tarieven te egaliseren. Het doel is het vaste tarief afvalstoffenheffing per perceel de komende jaren op een laag niveau te houden, en zo mogelijk in te zetten om de VANG-doelstellingen te realiseren.  In december 2020 heeft de raad besloten tot een groeiscenario naar 100 procent kostendekkendheid voor het product afval. Waar we zagen dat we in 2024 kostendekkendheid realiseerden, blijkt nu dat door de fors gestegen prijzen, de lasten de baten overschrijden. Dit heeft tot gevolg dat voor 2025 de heffing stijgt, of een tekort uit de reserve lastenverlichting moet worden gehaald. Bij het vaststellen van de tarieven in december krijgt u hierover een voorstel.

Ook voor de rioolheffing geldt het uitgangspunt van 100% kostendekking. U heeft bij de begroting 2020 (Samen Waarmaken) besloten vanaf 2020 meer lasten toe te rekenen aan de rioolheffing. In 2020 heeft u het nieuwe Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) 2020-2024 vastgesteld. Eind van dit jaar zult u het zogenaamde Water- en rioleringsprogramma (Wrp) 2025-2029 vaststellen. De naamsverandering van GRP naar Wrp geeft aan dat de gemeentelijk watertaken in de loop der jaren breder zijn geworden. Het gaat niet alleen meer om de buizen onder de grond, maar over alle voorzieningen die een gemeente gebruikt bij de invulling en uitvoering van de watertaken, zowel onder- als bovengronds, inclusief gemeentelijk oppervlaktewater. Het Wrp is een voortzetting van het vorige GRP op gebied van beheer en onderhoud. Aangevuld met beleid over klimaatadaptatie en -mitigatie. In het Wrp zijn middelen voor klimaatadaptatie toegevoegd, en is ook de investeringsplanning geactualiseerd. Omdat er in de toekomst grote (vervangings)investeringen op de planning staan, is het van belang dat de hoogte van de voorziening hierin mee groeit. Dit heeft gevolgen voor de hoogte van de rioolheffing. In het kostendekkingsplan behorende bij het Wrp is weergegeven hoe de heffing zich ontwikkelt in de periode 2025-2029. 

Uit het kengetal belastingcapaciteit kan afgeleid worden dat de woonlastendruk van Ooststellingwerf lager is dan het landelijk gemiddelde. De gemiddelde woonlasten (ozb, rioolheffing en afvalstoffenheffing) voor een gezin worden afgezet tegen het landelijk gemiddelde.

6. Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - 6. Reserves en voorzieningen

Jaarlijks worden de reserves en voorzieningen geactualiseerd bij het opmaken van de jaarstukken. 

Onze reservepositie is gezond en is toereikend voor het realiseren van de doelen waarvoor de (bestemmings)reserves zijn gevormd. Voor diverse risico’s hebben we voorzieningen gevormd. De uitkomsten van de actualisatie 2023-2028 (Jaarstukken 2023) zijn in deze programmabegroting meegenomen. De jaarlijkse actualisatie levert een goed inzicht in de samenhang tussen de exploitatie enerzijds en de reserves en voorzieningen anderzijds. Uiteindelijk is het belangrijk dat de omvang van de reservepositie die aangehouden wordt past bij de risico’s, schaalgrootte en ambitieniveau van de gemeente. 

Incidenteel kan een reserve aangewend worden voor incidentele uitgaven ofwel om een tekort van een jaarschijf tijdelijk te dekken. Er wordt op de algemene reserve een meerjarig beslag (2025–2028) gelegd van in totaal € 2,071 miljoen. Rekening houdende met het bodembedrag van € 3 miljoen, de benodigde weerstandscapaciteit van €2,080 miljoen, en het meerjarig beslag 2025–2028 van € 2,071 miljoen, is een bedrag van € 16,439 miljoen vrij aanwendbaar.

Uit de kapitaalreserve vindt een structurele onttrekking van € 319.000 plaats als dekking voor kapitaallasten van diverse investeringen. 

 

x € 1.000
Minimale niveau Algemene reserve Begroting
2025
Bodembedrag 3.000
Benodigde weerstandscapaciteit 2.080
Meerjarig beslag 2025-2028 2.071
Minimale niveau algemene reserve 7.151
Algemene reserve per ultimo 2024 23.590
Vrij aanwendbaar 16.439

Overzicht reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Overzicht reserves en voorzieningen

In onderstaande tabel is een overzicht opgenomen van de reserves en voorzieningen 2023-2028. In de bijlage vindt u een gespecificeerd meerjarenoverzicht per reserve en voorziening.

 

x € 1.000
Reserves en voorzieningen Saldo Saldo Saldo Saldo Saldo Saldo
ultimo ultimo ultimo ultimo ultimo ultimo
2023 2024 2025 2026 2027 2028
Reserves
Algemene reserve 29.724 23.590 22.108 21.459 21.464 21.519
Bestemmingsreserves 8.175 6.454 6.325 5.978 5.632 5.315
Totaal Reserves 37.899 30.044 28.433 27.437 27.096 26.834
Voorzieningen
Voorz. Verplichtingen, verliezen en risico's (art 44. 1a) 475 475 475 475 475 475
Voorziening bestaande risico's (art 44. 1b) 462 462 462 462 462 462
Voorz.tbv gelijkm. verd.lst (art 44. 1c) 2.073 1.120 862 717 691 553
Voorz. Van derden verkregen middelen (art 44. 2) 5.205 4.499 4.014 3.532 3.050 2.568
Voorz.arb.kst gerel.verpl. ongel.verl. 3.251 3.176 3.101 3.026 2.951 2.876
Totaal Voorzieningen 11.466 9.732 8.914 8.212 7.629 6.934
Totaal 49.365 39.776 37.347 35.649 34.725 33.768

7. Investeringen

Terug naar navigatie - 7. Investeringen

In onderstaande tabel is een overzicht opgenomen van lopende investeringen in het jaar 2025. Dit zijn de resterende en geplande investeringen 2025.

 

Omschrijving Totale investering Reeds beschikbaar gesteld Investering 2025
Investeringen met een economisch nut
Aanschaf inventaris gemeentehuis 121 121 121
Vervanging installaties gemeentehuis 2.100 2.100 2.100
Vervanging telefooncentrale 75 75 75
Vervanging tractie 846 846 846
Investeringen met een economisch nut waarvoor ter bestrijding v.d kosten een heffing kan worden geheven
Vrijverval riolering (obv WRP 2025-2028) 600 600 600
Klimaatadaptatie (obv WRP 2025-2028) 300 - 300
Investeringen in de openbare ruimte maatschappelijk nut
Oevervoorzieningen 112 112 112
Verkeersplan Donkerbroek 350 350 350
Huisvesting buitendienst 4.333 4.333 4.333
Totaal 8.837 8.537 8.837