Hieronder presenteren we het financieel perspectief. Wij gaan hierbij uit van structurele budgettaire ruimte. Daarom zijn de incidentele baten en lasten gecorrigeerd. Structurele lasten moeten gedekt worden door structurele baten, dan is er sprake van structureel evenwicht. Het vastgestelde structurele begrotingsperspectief is gewijzigd door de september- en decembercirculaire 2024. Daarnaast was het budget accommodatiebeleid niet volledig in de begroting gewerkt, daarom wordt deze gecorrigeerd. De jaarschijf 2029 is toegevoegd. Bij het opstellen van de programmabegroting 2026-2029 wordt jaarschijf 2029 opnieuw volledig doorgerekend (net als de andere jaarschijven).
Het financieel perspectief is vervolgens aangepast door de gevolgen van de voorjaarsnota van het Rijk en onze eigen voorjaarsrapportage 2025. Daarnaast zijn er nog diverse risico’s en ontwikkelingen die invloed gaan hebben op het perspectief (zie hoofdstuk 3).
x € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
Structureel begrotingsperspectief 2026-2029 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Structureel perspectief begroting 2025 primitief | -1.535 | -387 | 348 | 282 |
Nieuw beleid (incl. amendementen) structureel | -20 | -20 | -20 | -20 |
Vastgesteld structureel begrotingsperspectief november 2024 | -1.555 | -407 | 328 | 262 |
Structureel gevolg septembercirculaire 2024 | -24 | -86 | -90 | 421 |
Structureel gevolg decembercirculaire 2024 | 126 | 209 | 290 | 371 |
Correctie accommodatiebeleid | -100 | -200 | ||
Structureel begrotingsperspectief | -1.453 | -284 | 428 | 854 |
a. Gevolgen Voorjaarsnota 2025 Rijk (eerste doorrekening) | 2.645 | 2.553 | 517 | 670 |
b. Gevolgen voorjaarsrapportage 2025 | -168 | -168 | -168 | -168 |
Nieuw structureel begrotingsperspectief na Voorjaarsnota en Voorjaarsrapp. | 1.024 | 2.101 | 777 | 1.356 |
Voorgesteld nieuw beleid structureel | -554 | -463 | -463 | -820 |
Voorgestelde dekking | 480 | 480 | 480 | 605 |
Totaal nieuw structureel begrotingsperspectief na Kaderbrief 2026 | 950 | 2.118 | 794 | 1.141 |