In onderstaand overzicht lichten we afwijkingen > € 25.000 toe.
Thema 1.1 Meedoen
Armoede, voordeel € 782.000
Dit komt hoofdzakelijk door:
- Bijzondere bijstand, voordeel € 60.000. Het voordeel is ontstaan door lagere lasten bewindvoering, kinderopvang en kosten financiële transacties, en door meer terugvordering dan waar we rekening mee hadden gehouden.
- Schuldhulpverlening, voordeel € 92.000. Er zijn minder lasten geweest bij de kredietbank. Deels komt dit doordat het team budgetadvies eerder betrokken wordt bij financiële problemen van inwoners en deze eerder opgepakt worden waardoor minder vaak een beroep op de kredietbank wordt gedaan. Anderzijds waren er capaciteitsproblemen bij de kredietbank waardoor minder trajecten zijn uitgevoerd. Deels zijn deze door andere aanbieders overgenomen. Het voordeel is € 30.000. Daarnaast is via de meicirculaire 2023 € 62.000 ontvangen voor aanpak armoede en schulden. We stellen voor dit budget te bestemmen en daarmee beschikbaar te houden voor 2024.
- Armoedebeleid/minima, voordeel € 94.000. De raad heeft met amendement A-020 € 20.000* ter beschikking gesteld voor een pilot in 2023 en 2024 om menstruatie armoede tegen te gaan door gratis menstruatieproducten te verstrekken aan meisjes en vrouwen die hiervoor geen geld hebben. Hiervoor is een overeenkomst aangegaan met het Armoedefonds. De kosten voor 2023 bedroegen € 8.000. Het restant van € 12.000 wordt in 2024 uitgegeven. Zie ook hieronder bij algemene reserve. Bij de meicirculaire 2023 is € 77.000 beschikbaar gesteld voor flankerend beleid energiearmoede. Dat is dit jaar niet ingezet. We stellen voor dit bedrag te bestemmen en daarmee beschikbaar te houden voor 2024.
- Noodfonds inwoners, kleine initiatieven, warmteplekken en fonds maatschappelijke instellingen, voordeel € 554.000*. Zoals ook al bij de najaarsrapportage 2023 vermeld is hier minder gebruik van gemaakt dan verwacht. We stellen voor (conform najaarsrapportage 2023) via resultaatsbestemming € 245.000 beschikbaar te houden voor 2024. De rest van de middelen valt vrij.
Algemene reserve pilot menstruatiearmoede, nadeel € 12.000*
Er is € 8.000 onttrokken aan de algemene reserve voor de pilot om menstruatiearmoede tegen te gaan. Het restant van € 12.000 wordt in 2024 onttrokken.
Energietoeslag, nadeel € 575.000*
- Energietoeslag tot 120% van sociaal minimum, nadeel bijna € 1,2 miljoen*. We hebben in 2023 bijna € 1,8 miljoen uitgegeven aan energietoeslag. Hiervoor was vanuit de bestemming van het resultaat 2022 (decembercirculaire 2022) € 606.000 beschikbaar. Via de decembercirculaire 2023 hebben bijna € 1,4 miljoen ontvangen. Het nadeel hier komt daarom als voordeel terug in programma 6. We stellen voor het restant van € 200.000 als resultaat te bestemmen voor de uitgaven energietoeslag die niet ambtshalve in 2023 zijn uitgekeerd (daar is een aanvraag voor nodig).
- Uitkering energietoeslag 120% tot 140% van het sociaal minimum, voordeel € 625.000*. De raad heeft hiervoor extra middelen vanuit de algemene reserve beschikbaar gesteld. De aanvragen en uitbetalingen vinden pas in 2024 plaats. Er volgt een lagere onttrekking uit de algemene reserve.
Algemene reserve energietoeslag, nadeel € 625.000*
Lagere onttrekking uit de algemene reserve voor de energietoeslag voor inkomens van 120% tot 140% van sociaal minimum. Zie ook hierboven. De onttrekking schuift door naar 2024.
Levensonderhoud, voordeel € 149.000
De aantallen voor de wet werk en bijstand (WWB) zijn gestegen. Ook is per 1 januari 2023 het wettelijk minimumloon aangepast. De uitkeringen zijn daarom verhoogd, waardoor de lasten per cliënt hoger waren dan verwacht. Ook is er meer loonkostensubsidie toekend dan begroot. Ondanks deze hogere lasten hebben we toch een voordeel, dat komt doordat het budget dat we van het rijk ontvangen ook is aangepast. We hebben per saldo meer ontvangen van het rijk dan we aan lasten hadden.
Participatiewet, voordeel € 266.000
- Inburgering, voordeel € 156.000. Via de meicirculaire 2023 is een bedrag van € 38.000 voor maatschappelijke begeleiding statushouders Wet Inburgering 2013 toegevoegd. In 2023 hadden we geen statushouders meer die onder de oude wet vallen. Via de septembercirculaire 2022 is een bedrag van € 61.000 beschikbaar gesteld voor integratie als gevolg van een hogere instroom van inburgeraars. Dit bedrag is niet gebruikt omdat het aantal gehuisveste statushouders lager is dan verwacht vanwege woningtekort en beperkt geschikt aanbod. Om die reden is ook het uitvoeringsbudget en het budget voor de leerbaarheidstoets niet volledig uitgegeven.
- Sociale werkvoorziening, voordeel € 110.000. Het gaat hier om de bijdrage aan Caparis. Gedurende het jaar zijn de bijdragen aan Caparis verhoogd, omdat een forse cao-stijging werd verwacht. Daarom is het budget bij de voorjaarsrapportage 2023 verhoogd. De cao loonstijging bleef lange tijd uit, er is een beperkte nabetaling geweest over 2023. Daarom zijn de lasten lager en ontstaat dit voordeel.
Wmo, voordeel € 815.000
- Beschermd wonen, maatschappelijke opvang en vrouwenopvang, voordeel € 564.000. We hebben een positieve afrekening ontvangen via het SDF voor beschermd wonen en voor maatschappelijke opvang en vrouwenopvang. In de begroting hebben we rekening gehouden met een (beperkte) positieve afrekening. In de werkelijkheid bleek dit veel hoger te zijn. Dit was niet tijdig bekend om nog in de najaarsrapportage 2023 te verwerken.
- Vervoer, nadeel € 87.000. Er is meer gebruik gemaakt van vervoer dan verwacht.
- Woningaanpassingen, nadeel € 90.000. In de begroting houden we rekening met twee grote en meerdere kleine woningaanpassingen. Dit jaar zijn de lasten hoger door meer grote woningaanpassingen, het plaatsen van twee losse units en het herbenutten van twee in het verleden aangepaste huurwoningen.
- Hulpmiddelen, voordeel € 46.000. bij de voorjaarsrapportage is een nadeel van € 100.000 verwerkt in verband met een hoge indexatie. De lasten zijn dit jaar meegevallen doordat in 2020 veel hulpmiddelen nieuw zijn aangeschaft bij de overgang van Hulpmiddelencentrum naar Medipoint (na aanbesteding). Dit is toen gedaan in verband met een verouderd bestand aan hulpmiddelen. Daardoor konden we in 2023 steeds meer herverstrekkingen (uit depot) doen in plaats van nieuwe hulpmiddelen aan te schaffen. De gemiddelde levensduur van een hulpmiddel is zeven jaar, wat betekent dat uiteindelijk de lasten in 2027 wel weer hoger zullen zijn.
- Hulp bij het huishouden, voordeel € 130.000. We zien nog steeds stijgende cliëntaantallen, daar hebben we in de begroting ook rekening mee gehouden. In de zomerperiode is minder inzet geweest door personeelstekort, waardoor we een voordeel hebben in dit jaar.
- Wmo begeleiding en dagbesteding, voordeel € 252.000. Het aantal cliënten in begeleiding en dagbesteding is nog steeds stabiel. Het aantal cliënten in begeleiding plus daalt nog steeds. Dit is de dure vorm van begeleiding, waardoor we minder lasten hebben.
Thema 1.2 Samenleven
Accommodaties, voordeel € 68.000
- Gymnastieklokalen, nadeel € 45.000. De lasten zijn hoger dan begroot door forse indexering gebruikersvergoedingen gymlocaties, hogere schoonmaakkosten en hogere lasten voor klachten- en contractonderhoud.
- Subsidieregeling amateursportverenigingen, voordeel € 24.000. De lasten zijn lager doordat er minder aanvragen voor subsidie zijn ingediend dan het maximaal beschikbare budget.
- Onderhoud sportterreinen, voordeel € 84.000. We hebben extra baten vanwege de afrekening SPUK Sport 2021 en extra baten door het voorschot SPUK Sport 2023. Deels komt dit via andere onderdelen als nadeel terug.
Kunst en cultuur, voordeel € 57.000
In dit budget is ruimte voor incidentele subsidieaanvragen op het terrein van culturele activiteiten en evenementen. In 2023 zijn niet veel extra incidentele aanvragen geweest waardoor dit voordeel is ontstaan. In 2023 was 2x € 35.000 beschikbaar voor het realiseren van een bruisplek. € 35.000 hiervan is overgeheveld naar 2024. Het restant valt vrij en is hier een voordeel.
Maatschappelijke opvang, voordeel € 1.442.000*
Dit komt hoofdzakelijk door een voordeel op het budget opvang vluchtelingen Oekraïne. We hebben meer budget van het rijk ontvangen dan we aan lasten hebben gehad. We stellen voor het restant via resultaatbestemming beschikbaar te houden. We komen voor de besteding nog met een voorstel bij u.
Het Fonds, voordeel € 83.000 *
In totaal is in 2023 vanuit het Fonds € 142.000 subsidie verstrekt. Het volledige bedrag is daarmee niet benut. Daarnaast is een subsidie over 2022 terugbetaald.
Thema 1.3 Gezondheid
Gezondheid, voordeel € 97.000
We hebben hier een voordeel omdat we veel activiteiten ten laste van de specifieke uitkering (SPUK) gezond en actief leven akkoord konden brengen. Hiervoor waren de gemeentelijke middelen niet nodig. De middelen voor de doe-agenda Ouder worden zijn niet volledig besteed. In 2023 zijn wel veel voorbereidingen getroffen op dit gebied om vanuit stichting dementie inclusief activiteiten op te zetten voor van mantelzorgers en inwoners met dementie.
Thema 1.4 Goed opgroeien
Jeugd- en volwassenwerk, nadeel € 31.000
De hogere last komt doordat een extra subsidie jongerenwerk aan Scala is toegekend, terwijl het budget maar beschikbaar was t/m 2022.
Jeugdhulp, nadeel € 1,6 miljoen
Bij de najaarsrapportage 2023 meldden we al een tekort op de jeugdhulp van € 1.000.000. Hiervan is € 750.000 in de begroting verwerkt. Uiteindelijk bleek de prognose niet volledig te zijn, en hebben we een aanvullend tekort van € 1.600.000 (een afwijking van € 1,35 miljoen ten opzichte van de prognose). Dit werd al geconstateerd voordat de externe partij de nieuwe prognose volledig had afgerond. We hebben u daarover met een mededeling geïnformeerd.
Lokaal onderwijsbeleid, voordeel € 204.000
- Lokaal onderwijsbeleid, voordeel € 26.000 door een afrekening van een specifieke uitkering van een voorgaand jaar.
- Leerlingenvervoer, voordeel € 170.000. Bij het opstellen van de begroting 2023 is het budget leerlingenvervoer verhoogd vanwege een stijgend aantal leerlingen dat gebruik maakt van leerlingenvervoer. In werkelijkheid is het leerlingenaantal in 2023 met 20% gedaald ten opzichte van 2022. Daarnaast is bij de meicirculaire 2023 € 42.000 ontvangen voor leerlingenvervoer Oekraïne. De lasten hiervoor waren € 14.000.
Algemene reserve OKO, nadeel € 34.000
Er was € 37.000 beschikbaar. Hier is een lagere onttrekking uit de reserve omdat de dekking van de OKO-projectleider in een later stadium is verschoven naar de specifieke uitkering GALA.
* Maakt onderdeel uit van de incidentele baten en lasten.