Algemeen

Gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten

Gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten 2023

Terug naar navigatie - Gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten 2023

 

 

x € 1.000
Saldo jaarrekening Rekening Primitieve Actuele Rekening Verschil
2022 Begroting Begroting 2023
Saldo van baten en lasten
Lasten -83.715 -77.664 -97.755 -92.686 5.069 V
Baten 89.512 80.048 90.441 94.702 4.261 V
Saldo van baten en lasten 5.798 2.384 -7.314 2.016 9.330 V
Mutatie reserves
Toevoegingen -2.705 -214 -2.297 -1.351 946 V
Onttrekkingen 2.037 645 8.961 3.191 - 5.770 N
Mutatie reserves -669 431 6.664 1.840 - 4.823 N
Resultaat 5.129 2.816 -650 3.857 4.507 V
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) 873 - 2.372 -30 - 2.402 N
Structureel resultaat 6.002 2.816 1.722 3.826 2.104 V

Mutaties geraamd resultaat

Terug naar navigatie - Mutaties geraamd resultaat

In onderstaand overzicht zijn de mutaties in het begrotingssaldo (geraamd resultaat) in kaart gebracht.

x € 1.000
Mutaties geraamd resultaat 2023
Primitief begrotingsperspectief 2.816
Besluiten nieuw beleid en amendementen -2.707
Begrotingsperspectief na Samen Verder en amendementen 110
Sportvernieuwing (raadsbesluit 29 november 2022) -30
Gevolgen septembercirculaire 2022 1.020
Gevolgen decembercirculaire 2022 -279
Gevolgen voorjaarsrapportage 2023 -1.346
Gevolgen meicirculaire 2023 557
Gevolgen najaarsrapportage 2023 -681
Geraamd resultaat -650

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

De Jaarrekening 2023 sluit met een positief saldo van € 3,857 miljoen. Op het totale budget van € 100 miljoen (totaal begrote lasten inclusief toevoeging reserves) van 2023 betekent dit een afwijking van 3,9%. Ten opzichte van de actuele begroting is het een positieve afwijking van € 4,507 miljoen. 

Hierna beschrijven we het gerealiseerde resultaat op hoofdlijnen. Bij de programma's geven we per programma een nadere specificatie van de verschillenanalyse.

Analyse gerealiseerd resultaat

Analyse gerealiseerd resultaat 2023 op hoofdlijnen

Terug naar navigatie - Analyse gerealiseerd resultaat 2023 op hoofdlijnen

In onderstaand overzicht treft u een analyse op hoofdlijnen aan van de belangrijkste financiële verschillen tussen de begroting 2023 na wijziging en de jaarstukken 2023. We geven verschillen aan die groter zijn dan € 100.000 en die bijdragen aan het resultaat. Het is in dit onderdeel nadrukkelijk niet de bedoeling een limitatieve opsomming te geven die per programma aansluit op onderstaand overzicht. In de programmaonderdelen, bij de 4e W-vraag ‘wat heeft het gekost?’, treft u een nadere gedetailleerde specificatie aan, waar we per programma de realisatie vergelijken met het geraamde resultaat.

x € 1.000
Analyse gerealiseerd resultaat Actuele Rekening Verschil
Begroting 2023
1. Samenleven -28.501 -27.322 1.178 V
2. Welzijn & educatie -1.057 -927 130 V
3. Ruimtelijke & economische ontwikk. -2.494 -1.997 497 V
5. Openbare orde en veiligheid -2.501 -2.493 8 V
6. Bestuur & Dienstverlening 33.902 36.596 2.694 V
Resultaat -650 3.857 4.507 V

Analyse

Terug naar navigatie - Analyse

Programma 1

  • Armoede, voordeel € 805.000. Dit komt hoofdzakelijk doordat minder gebruik is gemaakt van het noodfonds inwoners, kleine initiatieven, warmteplekken en fonds maatschappelijke instellingen. Ook zijn er budgetten via de meicirculaire 2023 ontvangen waarvan we u voorstellen dit door resultaatsbestemming voor 2024 beschikbaar te houden. 
  • Energietoeslag, per saldo een voordeel van € 200.000. De baten en lasten vallen in verschillende programma's. We stellen voor het restant te bestemmen voor uitgaven energietoeslag die niet ambtshalve in 2023 zijn uitgekeerd. 
  • Levensonderhoud, voordeel € 149.000. De aantallen voor de wet werk en bijstand (WWB) zijn gestegen. Ook is per 1 januari 2023 het wettelijk minimumloon aangepast. De uitkeringen zijn daarom verhoogd, waardoor de lasten per cliënt hoger waren dan verwacht. Ook is er meer loonkostensubsidie toegekend dan begroot. Ondanks deze hogere lasten hebben we toch een voordeel, dat komt doordat het budget dat we van het rijk ontvangen ook is aangepast. We hebben per saldo meer ontvangen van het rijk dan we aan lasten hadden. 
  • Participatiewet, voordeel € 266.000. Er is een voordeel bij inburgering. Via de meicirculaire 2023 is een bedrag voor maatschappelijke begeleiding statushouders Wet Inburgering 2013 toegevoegd. In 2023 hadden we geen statushouders meer die onder de oude wet vallen. Via de septembercirculaire 2022 is een bedrag beschikbaar gesteld voor integratie als gevolg van een hogere instroom van inburgeraars. Dit bedrag is niet gebruikt omdat het aantal gehuisveste statushouders lager is dan verwacht vanwege woningtekort en beperkt geschikt aanbod. Om die reden is ook het uitvoeringsbudget en het budget voor de leerbaarheidstoets niet volledig uitgegeven. Daarnaast is er een voordeel op de bijdrage aan Caparis. Gedurende het jaar zijn de bijdragen aan Caparis verhoogd, omdat een forse cao-stijging werd verwacht. Daarom is het budget bij de voorjaarsrapportage 2023 verhoogd. De cao loonstijging bleef lange tijd uit, er is een beperkte nabetaling geweest over 2023. Daarom zijn de lasten lager en ontstaat een voordeel.
  • Wmo, voordeel € 827.000. Dit komt door een positieve afrekening beschermd wonen en maatschappelijke opvang en vrouwenopvang. Daarnaast hebben we nog een voordeel bij hulp bij het huishouden. We zien nog steeds stijgende cliëntaantallen, daar hebben we in de begroting ook rekening mee gehouden. In de zomerperiode is minder inzet geweest door personeelstekort, waardoor we een voordeel hebben in dit jaar. Ook waren de lasten voor Wmo begeleiding en dagbesteding lager. Het aantal cliënten in begeleiding en dagbesteding is nog steeds stabiel. Het aantal cliënten in begeleiding plus daalt nog steeds. Dit is de dure vorm van begeleiding, waardoor we minder lasten hebben.
  • Maatschappelijke opvang, voordeel € 1.442.000. Dit komt hoofdzakelijk door een voordeel op het budget opvang vluchtelingen Oekraïne. We hebben meer budget van het rijk ontvangen dan we aan lasten hebben gehad. We stellen voor het restant via resultaatbestemming beschikbaar te houden. We komen voor de besteding nog met een voorstel bij u. 
  • Jeugdhulp, nadeel € 1,6 miljoen. Bij de najaarsrapportage 2023 meldden we al een tekort op de jeugdhulp van € 1.000.000. Hiervan is € 750.000 in de begroting verwerkt. Uiteindelijk bleek de prognose niet volledig te zijn, en hebben we een aanvullend tekort van € 1.600.000 (een afwijking van € 1,35 miljoen ten opzichte van de prognose). Dit werd al geconstateerd voordat de externe partij de nieuwe prognose volledig had afgerond. We hebben u daar met een mededeling over geïnformeerd. 
  • Leerlingenvervoer, voordeel € 170.000. Bij het opstellen van de begroting 2023 is het budget leerlingenvervoer verhoogd vanwege een stijgend aantal leerlingen dat gebruik maakt van leerlingenvervoer. In werkelijkheid is het leerlingenaantal in 2023 met 20% gedaald ten opzichte van 2022. Daarnaast is bij de meicirculaire 2023 € 42.000 ontvangen voor leerlingenvervoer Oekraïne. De lasten hiervoor waren € 14.000. 


Programma 2

In dit programma zijn geen grote afwijkingen met resultaatsconsequenties te vermelden. 

 

Programma 3

Grond en gebouwen, voordeel € 139.000. Het voordeel is een gevolg van ontvangen huur voor het pand Houtwal en opbrengst verkopen van grond. De omvang hiervan is na de termijn van de najaarsrapportage 2023 volledig in beeld gekomen, zodat dit niet in de rapportage kon worden meegenomen.

 

Programma 5

In dit programma zijn geen grote afwijkingen te vermelden. 

Programma 6

  • Algemeen bestuur, voordeel € 159.000. Dit komt hoofdzakelijk door het later invullen van vacatures bij de griffie en lagere vergoedingen van de raad en een positieve afrekening daarvan vanuit 2022. 
  • Dagelijks bestuur, nadeel € 114.000. Dit komt hoofdzakelijk door een nadeel bij het wachtgeld voormalige bestuurders door een afrekening over 2022. Ook was de dotatie aan de voorziening pensioenen (voormalige) bestuurders hoger dan geraamd.
  • Automatisering, voordeel € 335.000. Het voordeel heeft te maken met dat er lagere afschrijvingslasten zijn geweest in 2023. Dit houdt verband met het later, dan de oorspronkelijke planning, gereed worden van een aantal ICT-projecten. Bijvoorbeeld de vervanging van de kernapplicaties.
  • Algemene uitkering, voordeel € 2.330.000. De gevolgen van de september- en decembercirculaire 2023 zijn niet via een begrotingswijziging in de begroting verwerkt, dit is via mededelingen aan u gecommuniceerd.

 

Bestemming gerealiseerd resultaat

Meerjarig beslag

Terug naar navigatie - Meerjarig beslag

Het bepaalde bodembedrag van de algemene reserve is € 3 miljoen. In de paragraaf weerstandsvermogen is berekend dat de benodigde weerstandscapaciteit € 2,735 miljoen bedraagt. Er wordt een netto meerjarig beslag (2024-2027) gelegd op de algemene reserve van in totaal € 4,91 miljoen. Het meerjarig beslag bestaat uit de volgende onttrekkingen:

  • Project Mader € 11.600 (2024)
  • Subsidie Vrijstaat en stichting Kortsluiting (A012) € 60.000 (2024-2026)
  • Pilot menstruatieproducten (A020a) € 12.000 (2024)
  • Energietoeslag (140% norm) € 625.000 (2024)
  • OKO-projectleider € 207.000 (2024-2026)
  • OKO-uitvoeringskosten € 1.187.000 (2024-2026)
  • Omgevingswet € 620.284 (2024)
  • Biobased Economy € 174.503 (2024)
  • Taskforce woningbouw € 1.094.925 (2024)
  • Verkeersveiligheid € 342.655 (2024)
  • Klimaatmiddelen € 305.723 (2024)
  • Fietsverbinding Waskemeer € 220.000 (2024)
  • Onderzoek (subsidioloog/accommodatiebeleid) € 7.416 (2024)
  • Friese projectenmachine € 22.000 (2024)
  • Concerncontrol € 20.000 (2024)

Minimale niveau algemene reserve

Terug naar navigatie - Minimale niveau algemene reserve

Het minimale niveau van de algemene reserve voor de komende jaren is € 10,645 miljoen. De stand van de algemene reserve bedraagt per ultimo 2023 € 29,724 miljoen. Na toevoeging van het gerealiseerde resultaat over 2023 (zie tabel voorstel bestemming gerealiseerd resultaat), stijgt de algemene reserve naar € 30,948 miljoen.

x € 1.000
Minimale niveau Algemene reserve Rekening
2023
Bodembedrag 3.000
Benodigde weerstandscapaciteit 2.735
Meerjarig beslag 4.910
Minimale niveau algemene reserve 10.645
Algemene reserve per ultimo 2023 29.724
Afwijking t.o.v. minimale niveau 19.079

Voorstel bestemming gerealiseerd resultaat

Terug naar navigatie - Voorstel bestemming gerealiseerd resultaat

We stellen u voor het resultaat op onderstaande wijze te bestemmen:

  • € 200.000 voor de energietoeslag 2023. Via de decembercirculaire 2023 hebben we hiervoor middelen ontvangen. Dit is nog niet allemaal ingezet, omdat de aanvragen (niet ambtshalve toegekend) in 2024 binnen komen. 
  • € 62.000 voor een aanpak armoede en schulden. Dit bedrag hebben we via de meicirculaire 2023 ontvangen en is in 2023 niet ingezet. We stellen voor dit beschikbaar te houden voor 2024.
  • € 77.000 voor flankerend beleid energiearmoede. Dit bedrag hebben we via de meicirculaire 2023 ontvangen en is in 2023 niet ingezet. We stellen voor dit beschikbaar te houden voor 2024.
  • € 245.000 voor het Fonds maatschappelijke initiatieven. Zoals ook in de najaarsrapportage 2023 voorgesteld stellen we voor dit bedrag in 2024 beschikbaar te houden. 
  • € 1.442.000 voor maatschappelijke opvang (Oekraïne). We hebben meer budget van het rijk ontvangen dan we aan lasten hebben gehad. We komen voor de besteding nog met een voorstel bij u. 
  • € 308.000 voor de omgevingswet. Dit bedrag hebben we via de decembercirculaire 2023 ontvangen. 
  • € 72.000 voor uitvoeringskosten gebiedsgerichte aanpak. Dit bedrag hebben we via de decembercirculaire 2023 ontvangen. 
  • € 50.000 voor schilderwerk molen Makkinga. Het schilderwerk aan de molen kon in 2023 niet worden uitgevoerd door slechte weersomstandigheden na de zomer. Het werk is wel aanbesteed en wordt uitgevoerd in 2024.
  • € 177.000 om de reserve organisatieontwikkelingen op peil te houden. 
x € 1.000
Voorstel bestemming gerealiseerd resultaat Rekening
2023
Energietoeslag (decembercirculaire 2023) 200
Aanpak armoede en schulden (meicirculaire 2023) 62
Flankerend beleid energiearmoede (meicirculaire 2023) 77
Fonds maatschappelijke initiatieven 245
Maatschappelijke opvang (Oekraïne) 1.442
Omgevingswet (decembercirculaire 2023) 308
Uitvoeringskosten gebiedsgerichte aanpak (decembercirculaire 2023) 72
Schilderwerk molen Makkinga 50
Toevoeging reserve organisatieontwikkelingen 177
Toevoeging algemene reserve 1.224
Totaal voorstel resultaatbestemming 3.857

Actualisatie reserves en voorzieningen

Actualisatie reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Actualisatie reserves en voorzieningen

Op basis van artikel 15 van de verordening ex. Artikel 212 (financiële verordening) is uitgesproken dat het college een nota reserves en voorzieningen opstelt in overeenstemming met het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV). Volgens de financiële verordening wordt het beleid ten aanzien van de reserves en voorzieningen jaarlijks herzien. Daarbij worden onder meer het doel, de heroverwegingen en de bestedingen van de gevormde reserves en voorzieningen opnieuw beoordeeld. In de nota reserves en voorzieningen zijn alle reserves en voorzieningen opgenomen. Hieronder volgt een samenvatting van de beoordeling van de reserves en voorzieningen ultimo 2023.

Als uitgangspunt voor de beoordeling reserves en voorzieningen jaarrekening 2023 is de eindstand van de reserves en voorzieningen in de jaarrekening 2022 genomen. De beoordeling 2023 heeft de volgende instellingen/opheffingen voor de reserves, voorzieningen en schulden tot gevolg: Het instellen van een voorziening onderhoud MFS de Samensprong.

U heeft de bevoegdheid om onttrekkingen en toevoegingen tot en met 31 december van het betreffende boekjaar met tijdige begrotingswijzigingen te autoriseren. Voor een verdere toelichting verwijzen we naar de ‘Nota reserves en voorzieningen’.