Wij vinden het belangrijk dat onze inwoners naast een goede leefbaarheid, zich ook gezond voelen en ook veilig weten in onze gemeente. Wij doen u daarom een aantal voorstellen op het gebied van veiligheid en gezondheid.
3.3a. OWO openbare orde en veiligheid (s) € 236.000
In de afgelopen jaren is door ons veel geïnvesteerd om de bewustwording onder de inwoners en vooral bij ondernemers (bijvoorbeeld agrariërs) te laten groeien op het thema ondermijning. De veranderende maatschappij en oprukkende ondermijning, door de verwevenheid van criminaliteit met de bovenwereld, maakt ook dat we onze ogen niet kunnen sluiten. Het vraagt juist om een stevige inzet van menskracht en middelen. Daarom willen we de capaciteit en de kwaliteit van de OOV-teams in de afdeling Vergunningen, toezicht en handhaving (VTH) versterken. De voorgestelde uitbreiding betreft OWO-breed:
- 3 BOA’s.
- Een medewerker om het Bibob-beleid in de OWO-gemeenten om te zetten in daden.
- Een jurist, omdat BOA’s meer administratief/juridisch werk genereren.\
- Een administratief/ICT medewerker die ondersteunend is om in het veld strategisch en tactisch zo efficiënt mogelijk capaciteit in te zetten.
Ook betekent dit dat er hogere materiële kosten zijn door bijvoorbeeld smart solutions (drone, bodycam, slimme apps en data). In totaal betekent dit een hogere structurele last van € 236.000 bij de afdeling VTH voor onze gemeente.
3.3b. JOGG regisseur (i) € 56.000 per jaar in 2025 en 2026
De JOGG-aanpak is een onderbouwde, integrale methodiek waarmee de sociale en fysieke omgeving waarin kinderen en jongeren opgroeien, structureel gezonder worden gemaakt. Door de JOGG-aanpak uit te voeren, brengen we een leefstijltransitie van ongezond naar gezond, tot stand. De focus ligt hierbij op gezond eten, water drinken, lekker bewegen en goed slapen. De JOGG aanpak is een lange termijn aanpak en is gezien de problematiek op gebied van overgewicht van belang om hier voor lange duur op in te zetten. We hebben hier al twee jaar op ingezet en stellen voor dit voor nog twee jaar door te zetten.
3.3c. Welzijnscoaching (i) € 75.000
Ons Gebiedsteam zet, bij een hulpvraag van een inwoner, zoveel mogelijk in op normalisering. Dat betekent, waar dat kan, niet direct een inzet vanuit geïndiceerde zorg (Wmo, jeugdhulp etc.). Inwoners zetten we eerst of in eigen kracht of koppelen we aan voorliggende en/of informele oplossingen. Denk aan voorzieningen/ondersteuning geboden door professionals en/of opgeleide vrijwilligers waarvoor geen indicatie nodig is of activiteiten in het verenigingsleven, een actief sociaal netwerk, burgerinitiatieven en vrijwilligers. In de dagelijkse praktijk ervaren we dat we daar te weinig gebruik van maken. Daarom zijn wij een pilot gestart met welzijnscoaching door Scala Welzijn. Op dit moment begint de pilot goed op gang te komen. Wij stellen voor om eind 2024 nog geen besluit te nemen voor structurele inzet van welzijnscoaching door Scala, maar om de pilot met een jaar te verlengen met incidenteel geld. Wij verwachten dat eind 2025, op basis van de behaalde resultaten, een betere afweging gemaakt kan worden over de meest passende vorm(en) van informele ondersteuning en het stimuleren van onderlinge hulp en ‘omzien naar elkaar’ in de dorpen en wijken. Dit ook in relatie met andere experimenten voor versterking van de sociale basis. De totale kosten voor 2025 zijn € 201.000. Deels kan dekking gevonden worden uit bestaande (spuk) middelen. De extra lasten komen daarmee op € 75.000 voor 2025.
3.3d. Naar buiten (i) € 100.000 voor 2025
In de raadsvergadering van 7 november 2023 is een motie ‘naar buiten’ ingediend (en later ingetrokken) waarin het college wordt verzocht om blijvend zorg te dragen voor een aantrekkelijke buitenruimte die uitnodigend is voor alle leeftijdsgroepen, ongeacht beperkingen. En om de komende jaren bij herinrichting (en aanleg) van wijken en straten volop aandacht te hebben voor kind vriendelijkheid etc. Toen is toegezegd om bij deze kaderbrief een financieel inzicht te geven in wat hiervan de consequenties zouden zijn. Er zijn hier meerdere beleidsterreinen aan gerelateerd. In het bijzonder de openbare ruimte en het sociaal domein. Het verzoek heeft een brede scope met vele variabelen, met als gevolg daarvan een hele grote bandbreedte voor de benodigde financiële middelen. Daardoor is het lastig en tijdrovend om gerichte doorrekeningen te maken. We stellen daarom voor om een eenmalig budget beschikbaar te stellen, zodat bij nieuwe ontwikkelingen/plannen (groot en klein) invulling kan worden gegeven aan de strekking van de motie/toezegging.
3.3e. Mantelzorgondersteuning (i) € 25.000 voor 2025
Willen we de druk op de mantelzorger verlagen en mantelzorgers eerder in beeld hebben, zodat ze tijdig hulp gaan zoeken en niet overbelast raken. Meer mantelzorgers bereiken en hen passende ondersteuning kunnen bieden is noodzakelijk. Immers, de mantelzorger biedt zorg die vaak nu al, maar straks zeker niet meer door de reguliere zorg kan worden opgepakt. Wij stellen voor om voor 2025 € 25.000 beschikbaar te stellen om een plan te maken om de groep mantelzorgers die nu niet in beeld is te bereiken.
Waar we nu geen voorstel voor doen (in verband met het financiële perspectief):
- In de Tussenbalans Visie op Samenleven beschreven we dat we ernaar streven om in elk dorp / elke buurt één laagdrempelige 'dorpsondersteuner' te hebben. Bij deze dorpsondersteuner kunnen inwoners terecht met vragen over bijvoorbeeld zorg, ondersteuning, activiteiten, gezondheid, leefstijl en financiën. Het doel is de zelfsturing van het dorp bevorderen zodat minder professionele ondersteuning nodig is. We stellen voor hiervoor nu geen budget (€ 60.000 incidenteel) beschikbaar te stellen.