Uit het rapport van JE consultancy komen nog een aantal mogelijkheden waarover wij een negatief preadvies geven, die wij onuitvoerbaar vinden of waarvan we vinden dat de afweging hiervan aan de raad is.
4. Overige besparingen
4.1 Negatief pré advies
Negatief pré advies
Terug naar navigatie - Negatief pré adviesHieronder staan voorstellen vanuit het rapport van JE consultancy die het college sterk ontraadt.
Nr | Programma | Thema | Onderwerp besparingen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
7b | 1 Samenleven | 1.1 Meedoen | WMO hulp bij het huishouden (bij bestaande cliënten) | 32 | 97 | 97 | 97 |
10 | 1 Samenleven | 1.2 Samenleven | Verlagen Dorpsbudgetten | 65 | 65 | 65 | 65 |
11b | 1 Samenleven | 1.4 Goed opgroeien | Lasten lokaal stimuleringsbeleid gelijkstellen aan inkomsten vanuit Rijk (deel 2) | 45 | 45 | 45 | |
16c | 3 Ruimt. en econ. Ontw | 3.2 Verkeer, wegen en groen | Versoberen niveau openbare ruimte: meerjarenonderhoud wegen | 50 | 150 | 150 | 150 |
20 | 3 Ruimt. en econ. Ontw | 3.4 Thema Bouwen en wonen | Budget voor monumentenzorg afschaffen | 25 | 25 | 25 | 25 |
172 | 382 | 382 | 382 |
7b. WMO hulp bij het huishouden (bij bestaande cliënten)
Terug naar navigatie - 7b. WMO hulp bij het huishouden (bij bestaande cliënten)Wij vinden het te tijdsintensief en verwachten dat het naar verhouding te weinig oplevert om dit door te voeren. Daarnaast zal dit bij bestaande cliënten veel onrust veroorzaken.
10. Verlagen Dorpsbudgetten
Terug naar navigatie - 10. Verlagen DorpsbudgettenWij vinden de dorpsbudgetten van toegevoegde waarde voor de leefbaarheid in de dorpen. Ze dragen bij aan de sociale samenhang en bieden ook ruimte voor cofinanciering bij andere fondsen zoals het Iepen Mienskipsfûns Fryslân. We doen daarom geen voorstel om deze af te schaffen of te verlagen.
11b. Lasten lokaal stimuleringsbeleid gelijkstellen aan inkomsten vanuit Rijk (deel 2)
Terug naar navigatie - 11b. Lasten lokaal stimuleringsbeleid gelijkstellen aan inkomsten vanuit Rijk (deel 2)Vooralsnog vinden wij het onwenselijk om het volledige bedrag te besparen. Wij stellen voor om deze € 45.000 beschikbaar te houden en te onderzoeken of het mogelijk is dit budget op den duur te laten vervallen.
16c. Versoberen niveau openbare ruimte: meerjarenonderhoud wegen
Terug naar navigatie - 16c. Versoberen niveau openbare ruimte: meerjarenonderhoud wegenWij vinden het belangrijk om de wegen op een acceptabel onderhoudsniveau te houden (huidige niveau is onderhoudsniveau B). Bezuinigingen op het wegenonderhoud leidt op den duur tot kapitaalvernietiging en daarmee uiteindelijk tot hogere lasten. We zitten in bepaalde gebieden nu al op het laagste niveau (laag/zeer laag). Op sommige plekken zelfs lager. Het gaat dan m.n. op de categorie "overige wegen" in het buitengebied. Dat zijn nagenoeg alle wegen in het buitengebied met uitzondering van de A routes gladheidbestrijding (worden op B niveau gehouden, net als wegen binnen de bebouwde kom). Aan die categorie "overige wegen" in het buitengebied wordt eigenlijk al niets meer gedaan.
20. Budget voor monumentenzorg afschaffen
Terug naar navigatie - 20. Budget voor monumentenzorg afschaffen
4.2 Onuitvoerbaar
Onuitvoerbaar
Terug naar navigatie - Onuitvoerbaar.
Nr | Programma | Thema | Onderwerp besparingen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
27 | Paragraaf lokale heffingen | Leges | Hogere baten omgevingsvergunningen | 200 | 200 | 200 | 200 |
200 | 200 | 200 | 200 |
27. Hogere baten omgevingsvergunningen
Terug naar navigatie - 27. Hogere baten omgevingsvergunningenGezien de baten vanuit de omgevingsvergunningen over de afgelopen jaren is het mogelijk de baten hoger te ramen. In het licht van de aankomende omgevingswet en wet kwaliteitsborging bouwen zien wij te grote risico’s en verwachten wij lagere baten en/of hogere lasten. We vinden dit voorstel daarom niet uitvoerbaar. Een besluit over deze hogere baten zou dan mogelijk ook al een voorbode zijn op de hoogte van de tarieven onder de nieuwe omgevingswet, en het heeft niet onze voorkeur dat nu al door u te laten uitspreken.
4.3 Ter afweging voor de raad
Ter afweging voor de raad
Terug naar navigatie - Ter afweging voor de raad.
Nr | Programma | Thema | Onderwerp besparingen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
21 | 6 Bestuur en Dienstverl. | 6.1 Bestuur | Een kleiner college in de volgende periode | 86 | 173 | 173 | 173 |
23 | 6 Bestuur en Dienstverl. | 6.1 Bestuur | Aantal niet verplichte regelingen voor raadsleden afschaffen | 40 | 40 | 40 | 40 |
126 | 213 | 213 | 213 |
21. Een kleiner college in de volgende periode
Terug naar navigatie - 21. Een kleiner college in de volgende periodeIn het rapport van JE consultancy is deze mogelijkheid aangedragen. Het is aan de raad om hier een voorstel voor te doen.
23. Aantal niet verplichte regelingen voor raadsleden afschaffen
Terug naar navigatie - 23. Aantal niet verplichte regelingen voor raadsleden afschaffenIn het rapport van JE consultancy is deze mogelijkheid aangedragen. Het is aan de raad om hier een voorstel voor te doen.